V roce 2018 získala Africa Twin s manuální i dvouspojkovou převodovkou
(DCT) elektronické ovládání plynu a 3 jízdní režimy, rozšířené možnosti systému
nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) i
upravený výfuk a sání, které zlepšily odezvu motoru i jeho zvuk.
Rok 2020 byl pro vývoj modelu Africa Twin přelomový. CRF1100L byla
kompletně přepracována, s důrazem na schopnosti při jízdě v terénu. Oproti
svému předchůdci je o 4 kg lehčí a nabízí o 7 % vyšší maximální výkon a o 6 %
větší točivý moment v celém rozsahu otáček. Zároveň jde o první motor Honda
splňující emisní normu EURO5.
Pro rok 2021 zůstávají technické parametry nezměněny, přibyla však nová
bílá perleťová barva Pearl Glare White, která v kombinaci s klasickou červenou
a bílou barvou tvoří typickou Africa Twin „trikolóru“ a navazuje tak na
předcházející verzi stroje.
Výbava
- Kompaktní
tělo navržené s důrazem na vlastnosti v terénu, se štíhlým sedlem a
vyššími řídítky
- TFT
dotykový multifunkční informační displej (MID) s úhlopříčkou 6,5 palce
- Apple
CarPlay® umožňuje ovládání telefonů Apple iPhone® prostřednictvím MID
- Konektivita
Bluetooth, světla pro denní svícení (DRL) a tempomat
Vysoko umístěné zdvojené LED světlomety vydávají pronikavý světelný kužel a
jsou navíc vybaveny světly pro denní svícení (DRL), která se automaticky
přizpůsobují intenzitě okolního světla, čímž zvyšují bezpečnost bez ohledu na
podmínky. Chrániče řídítek jsou součástí standardní výbavy.
Barevný 6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej (MID)
umožňuje jezdci ovládání všech systémů stroje Africa Twin, přičemž v levé horní
části obrazovky je k dispozici nabídka všech jízdních režimů. MID lze navíc
přizpůsobit tak, aby zobrazoval různé úrovně informací týkajících se zvoleného
jízdního režimu, a jeho ovládání je snadné i v rukavicích.
Systém navíc obsahuje technologii Apple CarPlay® umožňující ovládání
telefonů Apple iPhone® prostřednictvím dotykového displeje. Na displeji je
možné zobrazit a ovládat i navigační aplikace a prostřednictvím Bluetooth hands-free
na přilbě lze telefonovat či přijímat hovory. iPhone® samotný se připojuje do
USB nabíjecí zásuvky na pravé straně MID. Pro telefony iPhone® nebo Android je
k dispozici bezdrátová Bluetooth hands-free konektivita, přičemž veškeré
ovládání se provádí tlačítky na levé rukojeti.
Přední a zadní ukazatele směru jsou vybaveny funkcí nouzových brzdových
světel. Při náhlém zpomalení při rychlostech nad 50 km/h začnou ukazatele směru
blikat, čímž na prudké brzdění upozorní ostatní účastníky silničního provozu.
Navíc mají nově také funkci automatické deaktivace. Namísto použití
jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního
kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na
situaci vypnout. Funkci automatické deaktivace je možné v rozhraní MID vypnout.
V roce 2020 přibyl do seznamu standardní výbavy také tempomat, který
usnadňuje dlouhé dálniční přesuny.
Vzhled
Pro rok 2021 bude model CRF1100L Africa Twin dostupný v následujících
barevných provedeních:
- Perleťová
bílá Pearl Glare White – Trikolóra *NOVINKA pro rok 2021
- Červená
Grand Prix Red
- Matná
černá Matte Ballistic Black Metallic
Motor
- Zdvihový
objem 1 084 cm3, maximální výkon 75 kW a točivý moment 105 Nm.
- Vylepšených
parametrů bylo v roce 2020 dosaženo díky nové hlavě válců, časování a
zdvihu ventilů, škrticí klapce a výfuku.
- Převodové
stupně manuální převodovky a materiál ozubených kol byly optimalizovány s
ohledem na úsporu hmotnosti
- Koncovka
výfuku je vybavena variabilní výfukovou klapkou (Exhaust Control Valve –
ECV) pro atraktivnější zvuk v nízkých otáčkách a lepší výkon ve vyšších
otáčkách
Základní architektura řadového dvouválce s 8 ventily a s rozvodem SOHC
zůstala pro rok 2020 zachována, zdvihový objem však vzrostl z 998 na 1 084 cm3.
Tím se podařilo dosáhnout nárůstu maximálního výkonu ze 70 kW na 75 kW při 7
500 ot./min. a maximální točivý moment vzrostl z 99 Nm na 105 Nm při 6 250
ot./min. Co je důležitější, zřetelný nárůst výkonu i točivého momentu v rozmezí
od 2 500 ot./min. až k červenému poli je opravdu citelný.
Zvětšení zdvihového objemu bylo dosaženo prodloužením zdvihu ze 75,1 mm na
81,5 mm, vrtání zůstalo zachováno na hodnotě 92 mm. Kompresní poměr dosahuje
10,1:1. K úspoře hmotnosti přispělo použití hliníkového válce. Díky dalším
úsporám hmotnosti na převodovce a na jiných místech je 1100cm3 motor s manuální
převodovkou oproti dosavadní konstrukci o 2,5 kg lehčí (66,4 kg), motor s
převodovkou DCT je lehčí o 2,2 kg (74,9 kg).
Klikový hřídel s fázováním 270° a nerovnoměrný interval zapalování
vytvářejí charakteristické dunění motoru a přispívají k trakci zadního kola.
Hlava válců byla pro rok 2020 kompletně přepracována, což platí i pro tělo
škrticí klapky o zvětšeném průměru 46 mm; vrtání a osy válců byly vyrovnány s
cílem zlepšit hladké proudění vzduchu sáním. Nastavení elektronické řídicí
jednotky (ECU) bylo přepracováno, úhel vstřikovačů byl upraven s ohledem na
přímější vstřik paliva do nově tvarovaných spalovacích komor se dvěma
svíčkami.
Ventilový rozvod Honda SOHC Unicam byl převzat z motokrosového závodního
modelu CRF450R a malá výška litých vačkových hřídelů přispívá ke kompaktním
rozměrům hlavy válců. Pro rok 2020 bylo optimalizováno časování ventilů a zdvih
sacích i výfukových ventilů vzrostl na 10,1 mm u sacích a na 9,3 mm u
výfukových (oproti 9,2 / 8,6 mm).
Aby bylo možné se vypořádat s vyšší efektivitou sání a vyšším výkonem (a
tudíž i vyšším průtokem spalin), byla koncovka výfuku modelové verze 2020 nově
opatřena variabilní klapkou (Exhaust Control Valve – ECV), velmi podobnou té,
která se používá u Fireblade. Ta nejen že svým otevřením při vyšších otáčkách
přispívá k vyššímu výkonu a efektivitě motoru, ale také motoru dodává příjemný
„pulzující“ zvuk při nižších otáčkách.
Elektronika pro řízení
motoru a podvozku
- Úrovně
zásahů systému HSTC jsou díky řízení systémem IMU optimalizovány pro jízdu
v terénu
- Systém
pro zamezení zvedání předního kola nabízí 3 úrovně a je rovněž řízen
prostřednictvím IMU
- Ke
standardním režimům TOUR, URBAN a GRAVEL se přidal režim OFF-ROAD
- Dva
uživatelské režimy (USER) umožňují úplné přizpůsobení jízdních režimů
Motor modelu Africa Twin disponuje technologii elektronického řízení
škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW), která umožňuje mnohem přesnější řízení
výkonu motoru a jeho charakteru, a dále rozšířený systém nastavitelné kontroly
trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) regulující přilnavost zadního
kola; pro rok 2020 byl tento systém dále rozvinut tak, aby byl schopen
spolupracovat s šestiosým snímačem setrvačných sil IMU*.
Elektronický systém nabízí 4 úrovně výkonu a 3 úrovně brzdění motorem.
Systém HSTC disponuje sedmi úrovněmi, míra jeho zásahu v každé z těchto úrovní
byla optimalizována s ohledem na data (úhel a rychlost stáčení / náklonu)
dodávaná v reálném čase systémem IMU. Rozestupy mezi jednotlivými úrovněmi byly
optimalizovány tak, aby měl jezdec možnost jemnějšího nastavení úrovně prokluzu
zadního kola při jízdě v terénu. Systém HSTC je také možné zcela vypnout.
Další novinkou je systém pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie
Control). Jednotka IMU opět měří úhel podélného náklonu i rychlost naklánění a
na základě těchto dat prostřednictvím elektronicky řízené škrticí klapky
reguluje točivý moment motoru. Jezdec může volit ze 3 úrovní zásahu tohoto
systému. Úroveň 1 umožňuje úmyslné zvednutí předního kola, ale potlačuje
všechny prudké pohyby. V úrovni 3 je jakékoliv zvedání předního kola zcela
potlačeno a úroveň 2 se nachází uprostřed mezi oběma extrémy. Systém pro
zamezení zvedání předního kola je také možné zcela vypnout.
Jezdec může vybírat ze čtyř přednastavených jízdních režimů: TOUR, URBAN,
GRAVEL a OFF-ROAD, které pokrývají většinu jízdních podmínek a situací. Dále
jsou k dispozici dva nastavitelné režimy USER s možností uložení vlastních
nastavení.
Dvouspojková
převodovka
- „Snadný
a přímý“ systém umožňuje super rychlé řazení v manuálním režimu (MT) i v
automatických režimech D a S
- Režim S
(se 3 úrovněmi) umožňuje v porovnání s režimem D větší vytáčení motoru a
dříve podřazuje, což jej činí vhodnějším pro agresivnější jízdu
- Tlačítko
G zlepšuje trakci zadního kola při jízdě v terénu
- Detekce
náklonu upravuje způsob řazení v závislosti na náklonu
- Jednotka
IMU umožňuje detekci průjezdu zatáčkou pro lepší načasování řazení
Od prvního představení dvouspojkové převodovky v modelu VFR1200F společnost
Honda v Evropě prodala přes 140 000 motocyklů vybavených touto technologií.
Důkazem přijetí této technologie zákazníky je i to, že v roce 2019 DCT verze
modelu Africa Twin (včetně verze Adventure Sports) představovaly 45 % z
celkového počtu prodaných kusů.
Unikátní systém převodovky DCT se vyznačuje super rychlým, plynulým a
spolehlivým řazením, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě
spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2.,
4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého,
což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů.
Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při
řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v
daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a
ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.
Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky
přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením
přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a
podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké.
Převodovka se vyznačuje třemi provozními režimy. Režim MT poskytuje jezdci
nad řazením plnou manuální kontrolu, takže jezdec může řadit tlačítky na
rukojeti řídítek. Automatický režim D je ideální pro jízdu ve městech a na
silnicích, stroj v něm dosahuje optimální spotřeby paliva. Automatický režim S
nabízí tři úrovně pro sportovnější jízdu, kdy řídicí jednotka motoru umožňuje
jeho větší vytáčení před přeřazením na vyšší rychlostní stupeň a při
zpomalování naopak podřazuje dříve, čímž je dosaženo účinnějšího brzdění
motorem.
Další funkcí systému DCT je detekce svahu, díky které dochází k úpravě
způsobu řazení v závislosti na sklonu svahu tak, aby jezdec měl vždy nad
strojem plnou kontrolu. Dále je vybavena systémem detekce průjezdu zatáčkou.
Pokud jednotka IMU zjistí, že motocykl zatáčí, systém mírně upraví program
řazení tak, aby změny rychlostních stupňů byly co nejvíce přirozené.
Podvozek
- Šestiosý
snímač pro měření setrvačných sil je umístěn ve středu stroje
- Lehký
rám s přišroubovaným hliníkovým podsedlovým rámem a s lehkým robustním
kyvným ramenem ve stylu modelu CRF450R, které nabízí lepší trakci a
kontakt zadního kola
- Systém
ABS umožňující brzdění v zatáčkách zvyšuje jistotu při jízdě a nabízí
nastavení pro jízdu v terénu
- Optimalizované
nastavení tlumení a odpružení pro přední i zadní tlumiče Showa
Samotným srdcem vylepšených vlastností nového modelu Africa Twin na silnici
i v terénu je šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil Bosch MM7.10 (IMU),
jež se nachází v samotném středu stroje. Toto zařízení v reálném čase měří úhel
a rychlost naklánění, úhel a rychlost podélného náklonu a úhel a rychlost
stáčení. Trakce zadního kola je řízena prostřednictvím systémů TBW a HSTC,
přilnavost předního kola při brzdění zajišťuje ABS umožňující brzdění v
zatáčkách, jeho stabilitu pak systémy pro zamezení zvedání předního a zadního
kola.
Kromě doplnění systému IMU konstruktéři značky Honda pro rok 2020 kompletně
přepracovali pevnost i tuhost ocelového dvoukolébkového rámu, a to zejména s
důrazem na schopnosti v terénu. Zároveň s tím však došlo ke zlepšení všech
parametrů ovlivňujících chování stroje na silnici. Tuhost kolem hlavy řízení
byla optimalizována s ohledem na kontrolu nad přilnavostí předního kola; hlavní
nosníky jsou štíhlejší a přímější a odstraňují potřebu přední příčné trubice.
Hmotnost rámu u CRF1100L Africa Twin je oproti předcházejícímu litrovému modelu
o 1,8 kg nižší.
Přišroubovaný hliníkový pomocný rám (lakovaný v červené barvě) nahrazuje
integrální ocelovou konstrukci předchozího řešení a je o 40 mm štíhlejší při
šířce 195 mm – což je klíčové pro snazší dosažení na zem. Hliníkové kyvné
rameno je o 500 g lehčí než u předchozího modelu a jeho konstrukce vychází z
řešení použitého u CRF450R. Jeho vyšší tuhost zlepšuje trakci zadního kola i
celkový pocit jezdce.
Světlá výška zůstala na hodnotě 250 mm, rozvor kol dosahuje 1 574 mm a
sklon přední vidlice / závlek činí 27°30’/113 mm. Pohotovostní hmotnost činí
226 kg.
Se zdvihem 230 mm nabízí 45mm převrácená kazetová vidlice Showa dostatek
prostoru pro pohlcování nerovností a vyznačuje se upraveným nastavením
vnitřních komponent, které zlepšuje výkony na silnici i v terénu. Tlumení v
kompresi i v odskoku je plně nastavitelné. Litá hliníková hlava vidlice a
kované spodní upevnění vidlice – propojené dutou hliníkovou trubkou – jsou k
jednotlivým ramenům vidlice připevněny šrouby v horní a dolní části.
Také zadní tlumič Showa byl upraven, zajišťuje zdvih osy kola 220 mm a
vyznačuje se 46mm válcem a samostatnou nádržkou pro stabilní tlumení i při
jízdě v extrémním terénu. Předpětí pružiny lze regulovat otočným prvkem na těle
tlumiče; tlumení v odskoku a kompresi je rovněž plně nastavitelné.
Závěsné čepy kyvného ramene mají vložky z vysokopevnostní oceli odolávající
zatížení až 600 MPa a horní příčná trubice, která je spojuje, zároveň slouží
jako horní upevnění zadního tlumiče (prostřednictvím kulového kloubu) a
zlepšuje pocit kontroly i trakci zadního kola.
Při regulaci brzdné síly prostřednictvím systému ABS jednotka IMU přebírá
úhel náklonu, zpomalení (ze snímačů otáček předního/zadního kola) a zohledňuje
také úroveň prokluzu předního i zadního kola; podobně, pokud zjistí náhlé
zvednutí zadního kola, dokáže jemným přibrzděním obnovit stabilitu. Pokud
motocykl stojí, je možné působení systému ABS na zadní kolo pro jízdu v terénu
vypnout.
Kompaktní dvoudílné radiální čtyřpístové třmeny působí přes destičky ze
sintrovaného materiálu na dva 310mm „vlnovité“ plovoucí kotouče. Zadní 256mm
kotouč se zvlněným okrajem je vrtaný a tvarovaný. Přední a zadní kola o průměru
21 / 18 palců s (nerezovým) drátěným výpletem jsou obuta do pneumatik o
rozměrech 90/90-21 a 150/70-18. Pro motocykl jsou schváleny terénní pneumatiky
(Continental 90/90-21M/C 54S a 150/70B 18M/C 70Q s rychlostním indexem 180 km/h
a 160 km/h).
Příslušenství
Nabídka originálního příslušenství Honda pro model Africa Twin zahrnuje
prémiový (42litrový) hliníkový vrchní kufr a boční kufry a také velký
(58litrový) plastový vrchní kufr a boční kufry. Dále jsou k dispozici dvě výšky
sedla (snížené 825-845 mm a zvýšené 870-895 mm), cestovní plexi, chránič
chladiče, chránič motoru a boční padací rám, prodloužené chrániče řídítek, vyhřívané
rukojeti a nabíjecí zásuvka.
Technické parametry
MOTOR
|
Typ
|
Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec SOHC s 8 ventily, 270° fázováním klikových hřídelí a hlavou Uni-cam
|
Zdvihový objem
|
1084 cm3
|
Vrtání x zdvih
|
92 mm x 81,5 mm
|
Kompresní poměr
|
10,1:1
|
Maximální výkon
|
75 kW při 7 500 ot./min.
|
Max. točivý moment
|
105 Nm při 6 250 ot./min.
|
Úroveň hluku
|
73 dB
|
Olejová náplň
|
4,8 / 4,3 (5,2/4,7 u DCT)
|
PALIVOVÝ SYSTÉM
|
Karburace
|
PGM FI
|
Objem palivové nádrže
|
18,8 l
|
Emise CO2
|
112 g/km MAN / 110 g/km DCT
|
Spotřeba paliva
|
4,9 l/100 km MAN
4,8 l/100 km DCT
|
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
|
Startování
|
Elektrické
|
Kapacita baterie
|
12 V-6 Ah Li-ion baterie (20 hod.)
|
Výkon alternátoru
|
0,49 kW / 5000 ot./min.
|
HNACÍ ÚSTROJÍ
|
Typ spojky
|
Mokrá, lamelová s vinutými pružinami, hliníková vačka řazení a třecí spojka
DCT–2 mokré lamelové spojky s vinutými pružinami
|
Typ převodovky
|
6-stupňová manuální (6-stupňová převodovka DCT)
|
RÁM
|
Typ
|
Semi-dvojitá kolébka
|
PODVOZEK
|
Rozměry (D x Š x V)
|
2 330 mm x 960 mm x 1 395 mm
|
Rozvor kol
|
1 575 mm
|
Úhel přední vidlice
|
27,5°
|
Závlek
|
113 mm
|
Výška sedla
|
850/870 mm (volitelné snížené sedlo 825 mm, volitelné zvýšené sedlo 895 mm)
|
Světlá výška
|
250 mm
|
Pohotovostní hmotnost
|
226 kg (DCT 236 kg)
|
ZAVĚŠENÍ KOL
|
Typ vpředu
|
45mm inverzní teleskopická kazetová vidlice Showa s nastavením předpětí a síly tlumení, zdvih 230 mm.
|
Typ vzadu
|
Jednodílné hliníkové rameno se systémem Pro-Link, plynovým tlumičem SHOWA, hydraulickým nastavením předpětí a odskoku, zdvih zadního kola 220 mm
|
KOLA
|
Typ vpředu
|
21M/C x 2,15 hliníkový ráfek s drátěným výpletem
|
Typ vzadu
|
18M/C x 4,00 hliníkový ráfek s drátěným výpletem
|
Velikost ráfku přední
|
21"
|
Velikost ráfku zadní
|
18"
|
Pneumatika vpředu
|
90/90-21M/C 54H (dušová)
(Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER/ AX41T Metzler KAROO STREET)
|
Pneumatika vzadu
|
150/70R18M/C 70H (dušová)
(Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER/ AX41T Metzler KAROO STREET)
|
BRZDY
|
Systém ABS, Typ
|
2kanálový s IMU Režim ABS nastavitelný pro jízdu na silnici a v terénu
|
Typ vpředu
|
Dva 310mm vlnovité hydraulické kotouče s plovoucími třmeny, hliníkovou hlavou a radiálními 4pístovými třmeny se sintrovanými destičkami
|
Typ vzadu
|
256mm hydraulický kotouč s jednopístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu 2kanálový s možností vypnutí ABS pro zadní kolo
|
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
|
Přístrojový panel
|
LCD panel, 6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej
|
Zabezpečovací systém
|
Imobilizér, alarm (volitelná výbava)
|
Světlomet
|
LED
|
Zadní světlo
|
LED
|
Elektrická soustava
|
Světla pro denní svícení, Bluetooth audio a Apple CarPlay, USB zásuvka, automatické vypínání ukazatelů směru, tempomat, nouzová brzdová světla, IMU, regulace točivého momentu, HSTC (systém proti prokluzu zadního kola a pro zamezení zvedání předního kola)
|