Výstava MOTOCYKL PRAHA 2023
vydáno 5. 3. 2023, text Marek Lichtenberg
V pražských Letňanech proběhla ve dnech 2.–5. března
již 23. výstava motocyklů, čtyřkolek a příslušenství. Nedílnou součástí veletrhu
byla výstava custom staveb a přestaveb Bohemian Custom Motorcycles.
Dalo by se říct, že jarní výstava motocyklů se po třech
letech konečně vrátila k normálu a bude opět tím pomyslným startem nadcházející
motorkářské sezóny. Také návštěvnost potvrdila obrovský zájem ze strany
motorkářů! Ale jak praví staré přísloví, dvakrát nevstoupíš do stejné řeky.
Někteří významní importéři bohužel dospěli k závěru, že
absence výstavy v předchozích letech neměla vliv na prodeje jejich motorek,
a nejspíš proto se letos neúčastnili. Řeč je opravdu o velkých značkách,
například Aprilia, BMW, Ducati, KTM, Moto Guzzi, Kawasaki, Suzuki nebo Yamaha. Některé
z těchto jmen částečně zastoupili velcí lokální dealeři, jako je pardubické
Motocentrum Barth v případě BMW, královéhradecké GlobalMoto v případě
Suzuki nebo modletický Touratech jako lehká prezentace značky KTM.
V plné parádě se z japonské čtyřky představila
pouze Honda, kde byly k vidění novinky CB750 Hornet a XL750 Transalp nebo
také zajímavý scrambler CL500. Klasické značky důstojně reprezentovaly expozice Harley-Davidson, Indian, Royal Enfield, Benelli nebo Triumph.
U Harley-Davidson se vše neslo ve znamení 120. výročí od jeho vzniku. Italská Moto Morini byla prezentována u stánku MR43, kde byly navíc
k vidění i další méně známé značky jako Zontes nebo UM. Jen je nutno
dodat, že Benelli už není čistá Italka, neboť dnes spadá pod čínského
výrobce, který produkuje motocykly Keeway.
Jako klasická značka může působit také Brixton, ale nenechte
se zmást známou částí Londýna. Jde o velmi mladý produkt rakouské skupiny KSR
Group, který byl poprvé představen na veletrhu EICMA v roce 2015. Tyto motocykly, stejně jako Benelli a Keeway, vyrábí čínský Qianjiang Motorcycle.
Mezi velké prodejce s nepřehlédnutelným stánkem lze
dnes zařadit také čínského výrobce CFMOTO. Motorky značky CFMOTO nabízí
krom příznivé ceny a atraktivního designu také pětiletou záruku jako standard. Mezi další asijské značky, které dnes nabízí
atraktivní a cenově příznivé modely, patří i Kymco, Keeway, Voge nebo SWM.
Kvalitní motokrosové stroje typu pitbike pro mladé motorkáře důstojně
reprezentovalo zastoupení francouzské značky YCF z Hořic.
Také česká Jawa měla tentokrát na výstavě vcelku slušný
stánek, kde prezentovala širší sortiment modelů své značky. Ale bohužel nadále
platí, že Jawa není schopna držet krok s dobou. Když s velkou slávou
homologovala motor s Euro III, začala již platit norma Euro IV. Když Jawa měla
konečně motor splňující Euro IV, začalo platit Euro V. Proto hlavními trhy
pro Jawu nadále zůstávají především rozvojové země, kde se na emise ještě příliš
nehledí.
V oblasti příslušenství zde vystavovala většina velkých prodejců, zmíním třeba Bikers Crown, Motozem, GlobalMoto, Bonmoto, Motovšem. Nabídka helem, bund, kalhot a kombinéz byla více než dostatečná. Samozřejmě nechyběl ani stánek známého českého výrobce moto-oblečení a kombinéz PSí Hubík.
Výstavu tradičně provází také doprovodný program ve formě
různých cestopisných přednášek a rozhovorů se zajímavými hosty. Nelze nezmínit,
že zahájení výstavy se účastnil nově zvolený prezident a motorkář Petr Pavel.
Jedním z bodů programu bylo také vyhlášení výsledků ankety Motocykl roku
2023, kde vítěznou cenu pro zastoupení Hondy předal ministr dopravy Martin Kupka za skútr Forza 350.
Venkovnímu programu letos přálo slunečné počasí. Show
motocyklových kaskadérů Adama Peschela, Martina Krátkého a dalších jezdců byla
opravdu skvělá. Pro začátečníky, kterým předváděné kousky nejspíš přijdou mimo
chápání, tu naopak byly klidné prezentace jízd Bezpečně na motorce.
Závěrem zmíním ještě nemilé překvapení, které se týkalo těch,
kteří na výstavu dorazili v pátek nebo v sobotu autem. Parkovné nebylo
možné zakoupit u pokladen, ale pouze u čtyř pokladních automatů umístěných cca
50 metrů před jedinou výjezdní branou. Po poledni se tak přímo v areálu
parkoviště vytvořilo zhruba šest půlkilometrových kolon aut, ze kterých nebylo
úniku! Největší smůlu měli ti, co parkovali v zadní části parkoviště, což
se týkalo i mě. Po hodině a půl, bez přehánění, jsem se s autem konečně dokodrcal
k pokladnám, kde jsem zaparkoval, odstál frontu u automatů, zaplatil 200
Kč a uvolnil místo dalším řidičům, kteří také potřebovali zaplatit parkovné.
Popravdě, tolik sprostých slov na jediném místě jsem v životě neslyšel.
Nicméně věřím, že to příští rok v Brně bude lepší.