Motorbike 5/2020
vydáno 6. 5. 2020, text Motorbike
Musíme se přiznat, že tentokrát nebylo úplně jednoduché
dodržet tradici, aby bylo květnové vydání Motorbike plné novinek. Přeci jen
pandemie ochromila celý svět, ten motorkářský nevyjímaje, takže nejenže byly
zrušeny zahraniční testy, ale u některých značek i dodávky testovacích, tzv.
novinářských strojů. Měli jsme samozřejmě možnost využít testů ze zahraničních
časopisů (přišlo nám pár zajímavých konkrétních nabídek), ale protože si docela
zakládáme na tom, že co můžeme otestovat sami, to taky otestujeme, zařídili
jsme se dle hesla „voják se stará, voják má“.
A tak pro vás nakonec přeci jen
máme české testy například Ducati Streetfighter V4 S, Kawasaki Z H2, Suzuki
V-Strom 1050XT, Harley-Davidson LiveWire, KTM 390 Adventure a dalších.
Testy
Ducati Streetfighter V4 S
Nic z minulé ani současné sériové produkce
s rovnými řídítky neposílá na zadní kolo tak ultimativní výkon, jako druhá
generace Streetfighteru. Při pokusu přiblížit se možnostem boloňského Raptora
v běžném provozu bychom pro vyhodnocení všech rizik potřebovali na
plexiskle head-up displej a rozhodovací schopnosti absolventů Top Gunu. „Měli
jsme od vedení volné ruce a chtěli postavit něco šíleného,“ říká manažer
projektu Paulo Quattrinu. Od slov, jak vidno, nebylo daleko k činům.
Kawasaki Z H2
Dvě stě koní v naháči? Proboha, proč? Ale vlastně proč
ne. Kompresor tlačí do sání čtyřválce hektolitry vzduchu pod tlakem dvou
atmosfér, přesto nejvyspělejší elektronikou řízený agregát nabídne jak vybrané
způsoby hodné japonského čajového obřadu, tak ve druhé polovině otáčkoměru
neskutečně drtivý, přitom krémově měkký tah rovnající krční obratle.
V Kawasaki Heavy Industries se zrodil další stroj s puncem
jedinečnosti.
Suzuki V-Strom 1050 XT
První generaci V-Stroma jsme přivítali již v roce 2002, což
znamená, že modelovým rokem 2020 slaví toto oblíbené cestovní enduro své
osmnáctiny. A vlastně to znamená mnohem víc - nový model se sice designově
vrací do dob dakarských speciálů, ovšem jeho technika je naopak vyspělá v tom
nejlepším slova smyslu. Dvouválcový motor nyní splňuje předpisy normy Euro 5,
zapracovalo se na aerodynamice i uživatelské přívětivosti a jízdní bezpečnost
je nově jištěna šestiosou řídící jednotkou. Ptáte se, zda všechny tyto
vychytávky nakonec neubírají stroji na zábavnosti a nevedou k vývoji pouze
sterilního přibližovadla? My měli poměrně dost času to zjistit.
Harley-Davidson LiveWire
Harley-Davidson doslova šokoval širokou veřejnost, když v roce 2014
představil svůj projekt sportovního motocyklu na elektřinu. U mnohých jistý šok
přetrvává dodnes, když slyší spojení jména legendární americké značky a
elektrického pohonu. Celých šest let se na projektu usilovně pracovalo a
výsledkem je novinka pro rok 2020: Harley-Davidson LiveWire, unikátní motocykl
nejen pro značku samotnou, ale možná i pro celý motocyklový průmysl.
KTM 390 Adventure
Když se řekne Adventure, většina z nás si představí –
alespoň ve spojení s motorkami – cestovní enduro s motorem o objemu něco kolem
litru, ideální pro zdolávání dlouhých tras bez ohledu na to, jestli ony trasy
povedou po asfaltu nebo v terénu. Prostě univerzální cestovní stroj, který v
pohodě zvládne jak cestu do Krkonoš, tak třeba i do Mongolska. Z tohoto pohledu
na tom nejmenší Advík od KTM asi nebude nejlépe. Ale jinak? To se dozvíte v
testu.
Indian FTR 1200 S Race Replica
Když dostal Michal „Indi“ Dokoupil po mnoha letech
příležitost otestovat pro časák motorku a ukázalo se, že jde o značku Indian, bral to jako pozitivní
znamení. Kdo jiný by měl testovat Indiána, než právě Indián! Nebudeme ale zastírat,
že si nebyl úplně jistý, co od toho očekávat, protože je mu přece jen víc
blízký supersportovní styl, a tak pro něj byla tahle značka vždycky spíš na
okraji zájmu. Dokud ovšem na výstavě nezahlédl právě model FTR 1200.
CFMoto 300NK
Poté, co si Judy si přečetla u rozpisu testů, že tenhle
měsíc nafasuje elektrický skútr a nahaté tříkilo, bylo jí to trochu líto: ostatní
budou prohánět Streetfightera, Zeda, elektrického Harleye a další velké motorky
a ona bude maximálně prdkat po městě na pidižvících.
Když si ale malé CFMoto po pár minutách, prvních kilometrech
a půlroční pauze vesele vodila kolem Prahy, připadala si trochu jako ze hry od
Cimrmanů. „Výměna mečů“ byla vlastně to nejlepší, co se jí na začátku sezóny
mohlo přihodit.
Další dva testy se týkají také novinek, tentokrát ale
skútřích – jde o zásadně vylepšené Piaggio Medley S a neméně inovovanou Vespu
Elettricu. Poslední test pak spadá do rubriky „Starý železo“ a nejde v něm
o nic jiného, než o raritní BSA B20 250cc Tourer.
Sport
Motosport ovlivnil Covid doslova drasticky. Což ale
neznamená, že by tahle sekce skončila i u nás. Kdepak, krom aktuálních
informací ohledně MotoGP jsme pro vás připravili rozhovor s Fabiem
Quartararem (MotoGP), Timem Gajserem a Jeffrey Herlingsem (MXGP), věnovali
jsme vzpomínku Bohumilu Stašovi a dobré zprávy máme ze speedwaye, na
které se už aspoň trénuje. Nejen začínající roadracery pak bude jistě
zajímat článek o tom, na čem se jezdí na přírodních okruzích – a na kolik
taková legrace vyjde peněz.
V Techmánii jsme se mrkli na zoubek motocyklům s turbem
ze zlatých osmdesátek minulého století, s polskou cestovatelskou dvojicí jsme
dojeli k hranicím Číny, v soutěži s námi můžete vyhrát výklopnou přilbu
Caberg Duke II, v aktualitách se dozvíte krom jiného i o novém power
cruiseru BMW R 18, nechybí ani toolbox a další...zkrátka, i když je teď
motorkářský svět ochromen, Motorbike rozhodně ne!
Motorbike 5/ 2020 vychází ve středu 6.5.2020 a připomínáme,
že na https://www.send.cz/casopis/1294/motorbike
lze aktuální i starší vydání časopisu Motorbike objednat pohodlně a bezpečně
až do schránky za stejnou cenu jako kdekoliv na stánku!
Plná, nijak neomezená verze Motorbike, je k dispozici
samozřejmě i v elektronické podobě a to na:
https://www.alza.cz/media/motorbike nebo http://www.floowie.com
Tištěné předplatné je možné objednat přímo zde nebo prostřednictvím e-mailu:
send@send.cz. Neuteče vám tak už žádné číslo Motorbike.
Více informací na: http://www.motorbike-czech.cz nebo
na https://www.facebook.com/casopismotorbike/.
Najdete nás i na Instagramu –
@motorbikemagazin
Další novinkou je, že máme novýho teststridera, kterým není
nikdo jiný, než roadracingový závodník Michal „Indi“ Dokoupil. S Michalem se
znám už strašně moc let (fakt si už ani nevzpomenu, kdy jsme se viděli poprvé,
možná na nějakých závodech legendární série Czech Endurance Cup) a o případný
spolupráci se bavíme taky docela dlouho. Jenže vždycky jsme narazili na to, že
v sezóně, kdy bychom ho nejvíc potřebovali, je většinou někde v cizině na
závodech a prostě a jednoduše nemá čas. Tenhle argument ale pro letošek padl,
drtivá většina závodů je zrušena, včetně IOMTT, kterého se Indi pravidelně
účastní, takže větší spolupráci nic nebrání. Těším se na to, protože Michal to
bere stejně jako my a motorky pro něj nejsou jen prací, ale srdeční
záležitostí.
Co ještě? Nechce se mi psát o Covidu, už je docela únavný,
jak na nás neustále vyskakují z médií nový a nový (a přitom vlastně pořád
stejný) informace, včetně katastrofických prognóz, ať už se týkají zdravotního
nebo ekonomickýho aspektu. Nějak bylo, nějak bude a tak se držím hesla
legendárního hokejovýho trenéra Ivana Hlinky „Hlavně se z toho neposrat“. A čím
dál víc si říkám, jak moc je pravdivý…
tak čus a ať vám to jezdí!
Scoob