Hawk
vydáno 17. 8. 2009
---------------------
...aneb co vše pořídit za pár chrasťáků v Číně
Rozhodli jsme se zjistit, co vše si lze objednat u našich východních kolegů. Za malé peníze lze sehnat něco, zdánlivě připomínající motocykl, se kterými se na východě kšeftuje obdobně jako u nás s pečivem.

Čínské extrémy

Motorky ani nemají obchodní název. Obchoduje se s nimi pouze pod inventárním označením. Vlastně se ani nepočítá s tím, že by vám motorka měla sloužit déle než dva roky. Nejnutnější a nejnákladnější homologace alespoň pro východní destinace motocykly splňují a tím mají výrobci nejtěžší část výroby za sebou. A co, že to tedy po tamějších silnicích všechno jezdí?

Všechno všem
Když se zalistujete do katalogů čínské výroby, zjistíte, že několik továren vyrábí stejné motocykly, a to dokonce i pod stejnými „polonázvy“. Některé designy vám budou sakramentsky povědomé, protože některé motocykly jsou prodávány právě i u nás v České republice a některé jsou zajímavými kopiemi evropských nebo japonských motorek. Ve směs v těchto „Čínách“ tlučou licenční motory, chrlené velkovýrobou do továren, kde se motorky kompletují. Motory také bývají tím nejpoctivěji poskládaným a tím pádem nejspolehlivějším, co na čínských motorkách najdete. Problémy nastávají až s odlaďováním plnění, odvodem zplodin atd.

17 kW, ani o píď víc
Všechny agregáty nepřevyšují objemem 300 ccm3. K východním zvyklostem motocykly disponují vždy výkonem do 17 kW a top-speedem do 90 km/h, ať už je motorka sebetěžší či lehčí. Na mnoha sériích několika různých modelů najdete stejné typy předních vidlic, budíků a ostatních komponent, které lze vyrábět univerzálně. Nezapomínejme, že se hraje opět jen a jen na cenu, od které se všechno odvíjí, a tak ani od nachromovaných plastů nemůžete chtít, aby držely věčně (věčně v čínském měřítku znamená déle než měsíc). Výběr těch opravdu nejhorších kousků selektují většinou sami dovozci, a tak většinou není zjištění, zda je daný model nepoužitelný, až na zákazníkovi. Celkově můžeme říci, že se kvalita výroby v Číně zlepšuje a s důkladným předprodejním servisem se posouvá použitelnost těchto strojů mnohem výše, protože hlavním nepřítelem těchto motorek je výstupní kontrola v továrnách.

Budoucnost ve větších objemech?
Pro některé to je možná noční můra, ale pravdou je, že se čínská výroba pouští již i do větších objemů motorů, kterými chce osazovat své motocykly. Endurová čtyřstovka nebo dokonce i cestovní šestpade již po silnicích jezdí, ale… Tyto motorky jsou ještě otázkou dlouhého vývoje, který spočívá v komunikaci mezi dovozci a továrnou. Než se budou moci pustit bez obav na evropský trh, ještě chvíli potrvá a není to jen o motoru. Při rychlostech nad 100 km/h je třeba už se opravdu spolehnout na brzdovou pumpu, brzdič, ložiska v kolech či tlumiče apod. Jinak je to hazard se životem, jak už nyní mnozí jízdu na čínských motocyklech nazývají.


Diskuze k článku

brunoo 18. 8. 2009
Kentoya měla modely apollo36 stejně předražený. Na stránce www.apollo-bike.cz je model36-250ccm o víc než 25tkč levnější!

Hawk 19. 8. 2009
koukám, že nejsou vidět celý titulky, tak pokud si nekoukal do zdrojáku, celý titulek zní "Tenhle vzhledně vyhlížející skvost z dílny Apolla u nás tento rok začala prodávat Kentoya. Bohužel se jedná o tak nepovedenou souhru karburátoru a výfuku ve spolupráci s motorem, že Kentoya motorku stáhla z prodeje. Děkujeme!" Jinak máš pravdu, Kentoya to hrozně přemrštila.

SparrowCZ 4. 12. 2009
Ja vam nevim, ja bych na to asi nesedl. Jednou jsem sedel na nejaky cine (replika cross Kawy250) ale to uz radeji rebrinak! A jet s necim takovym pres 100km/h ???

Kodas 27. 12. 2009
neboj, mám už něco odježděno a ted jsem díky věku už zvolnil a taky díky prachům a zjistil jsem, že jako dopravní levnej prostředek úplně stačej a tyhle poslední modely choděj úplně v pohodě. Výkon tam sice moc není oproti japoncum, ale i s tím se dá něco dělat

Kodas 27. 12. 2009
nejlíp je na tom Loncin. Dobrý prachy, zpracování, vybavení atd. Motory už dělaj i pro BMW, Minarelli, Betu, Gas Gas, CCM... Je to největší privátní továrna v číně, Lidi si myslí jak maj značkový motorky , ale všechno je už dneska stejně z činy. Můžu ti od nich poslat takový modely že budeš koukat

Kodas 27. 12. 2009
navíc jezděj MotoGP ve 125 ccm a ted dělaj motku do M2, Jakub Kornfeil na Loncinu dojezdil sezonu. Jojo, jdou hodně nahoru.

Jiri 23. 2. 2014
a kdepak bych takový katalog čínských motocyklů sehnal?.

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024
  • Motorbike 7-8/2024

Příspěvky motorkářů