Motorky ani nemají obchodní název. Obchoduje se s nimi pouze pod inventárním označením. Vlastně se ani nepočítá s tím, že by vám motorka měla sloužit déle než dva roky. Nejnutnější a nejnákladnější homologace alespoň pro východní destinace motocykly splňují a tím mají výrobci nejtěžší část výroby za sebou. A co, že to tedy po tamějších silnicích všechno jezdí?
Všechno všem
Když se zalistujete do katalogů čínské výroby, zjistíte, že několik továren vyrábí stejné motocykly, a to dokonce i pod stejnými „polonázvy“. Některé designy vám budou sakramentsky povědomé, protože některé motocykly jsou prodávány právě i u nás v České republice a některé jsou zajímavými kopiemi evropských nebo japonských motorek. Ve směs v těchto „Čínách“ tlučou licenční motory, chrlené velkovýrobou do továren, kde se motorky kompletují. Motory také bývají tím nejpoctivěji poskládaným a tím pádem nejspolehlivějším, co na čínských motorkách najdete. Problémy nastávají až s odlaďováním plnění, odvodem zplodin atd.
17 kW, ani o píď víc
Všechny agregáty nepřevyšují objemem 300 ccm3. K východním zvyklostem motocykly disponují vždy výkonem do 17 kW a top-speedem do 90 km/h, ať už je motorka sebetěžší či lehčí. Na mnoha sériích několika různých modelů najdete stejné typy předních vidlic, budíků a ostatních komponent, které lze vyrábět univerzálně. Nezapomínejme, že se hraje opět jen a jen na cenu, od které se všechno odvíjí, a tak ani od nachromovaných plastů nemůžete chtít, aby držely věčně (věčně v čínském měřítku znamená déle než měsíc). Výběr těch opravdu nejhorších kousků selektují většinou sami dovozci, a tak většinou není zjištění, zda je daný model nepoužitelný, až na zákazníkovi. Celkově můžeme říci, že se kvalita výroby v Číně zlepšuje a s důkladným předprodejním servisem se posouvá použitelnost těchto strojů mnohem výše, protože hlavním nepřítelem těchto motorek je výstupní kontrola v továrnách.
Budoucnost ve větších objemech?
Pro některé to je možná noční můra, ale pravdou je, že se čínská výroba pouští již i do větších objemů motorů, kterými chce osazovat své motocykly. Endurová čtyřstovka nebo dokonce i cestovní šestpade již po silnicích jezdí, ale… Tyto motorky jsou ještě otázkou dlouhého vývoje, který spočívá v komunikaci mezi dovozci a továrnou. Než se budou moci pustit bez obav na evropský trh, ještě chvíli potrvá a není to jen o motoru. Při rychlostech nad 100 km/h je třeba už se opravdu spolehnout na brzdovou pumpu, brzdič, ložiska v kolech či tlumiče apod. Jinak je to hazard se životem, jak už nyní mnozí jízdu na čínských motocyklech nazývají.