Mezi motorkáři asi není na světě známějšího lomu. V roce 1995 se na tomto místě rozhodla parta nadšenců uspořádat první enduro závod a od té doby se zde každoročně na začátku června usídlí na pár dní tisíce podobně postižených lidí. Takových, co si libují v blátě, prachu a řevu vytočených dvoutaktů i čtyřtaktů, a celý lom spolu s klidným městečkem tak náhle ožijou jedinečnou atmosférou, kterou jinde těžko zažijete.
Letos přísnější
První jezdci i fanoušci se začali sjíždět do kempů ve městě a přímo v lomu již uprostřed týdne. Dodávky, karavany, trucky a dokonce i jednopatrové autobusy narvané posádkami jednotlivců i týmy tvoří v kempech menší či větší základny, jejichž příslušnost se dá již z dálky rozeznat. I české a slovenské vlajky hrdě vlály…
Letos se myslelo hlavně na bezpečnost, často byly vidět policejní vozy a nejfrekventovanější spojka mezi depem, tedy centrem dění, a kempovým ghettem v lomu, jak by se osídlení kamenitých kopců připomínající apokalypsu dalo nazvat, byla letos usměrněna a oddělena násypy, přičemž nechyběl ani pruh pro chodce. V ostatních částech to bylo ale zcela v duchu let minulých, a tak se prášilo, lítalo kamení od protáčejících se pneumatik rozdivočelých strojů ovládaných ještě rozdivočelejšími jezdci a v celém areálu bylo nutné být stále ve střehu.
Bouře před bouří
Program se rozjíždí ve čtvrtek po poledni první disciplínou a atrakcí zároveň. Tou je Rocket Ride, neboli výjezdy do strmých kopců a souboje o to, kdo bude první na vrcholu. V pátek a v sobotu již od brzkého rána startují dvě kola kvalifikace do hlavního závodu – Iron Road Prologue, kterého se účastní přes 1250 jezdců (celkem jich bylo přihlášených 1795). Kromě pěti set nejrychlejších endur, jež postupují do hlavního nedělního závodu, se hodnotí samostatně i další kategorie (Desert Bomber, Lady Cup, Strasse, Quad, Scooter), ve kterých se našlo také několik premiérových českých zástupců. Ve čtyřkolkách např. Matěj Oliva, mezi velkými dvouválci pak Jiří Hejník na svém speciálu KTM 950 Super Enduro Erzberg Limited Edition (ten ocenil i Gio Sala), který upaloval po šotolině v nejrychlejší části trati prologu téměř 200 km/h! Za zmínku jistě stojí i to, že krom benzinových strojů se na trati objevily také elektrikou poháněné motocykly americké provenience.
Naši nejlepší účastníci minulých let tentokrát nebojovali. Martin Gomboš nebyl ani přihlášený a Mario Rybář vzhledem k dlouhodobým zdravotním problémům odjel jen druhý prolog.
Velká show i zklamání
Zcela jiného ražení byla páteční podvečerní Sturm auf Eisenerz - spanilá jízda městečkem, které se účastní všichni motorizovaní účastníci jak z řad závodníků, tak i fanoušků, a která se vždycky bleskově zvrhne k radosti všech přihlížejících a především samotných účinkujících ve spontánní exhibiční vystoupení.
Největší peckou letošního ročníku byl ale rozhodně souboj favorita z minulých let, do té doby trojnásobného vítěze Erzberg Rodea, Taddyho Blazusiaka na KTM, a Kimiho Räikkönena v závodním rally speciálu Citroën C4 WRC v divácky atraktivním závodě Motorclash na trati prologu. Z dvoukolového souboje vyšel vítězně Kimi, který trať prologu dokázal proletět za 10:28,6, tedy o více než půl minuty rychleji než Taddy a nestačil by na něj býval ani nejrychlejší jezdec z prvního kola prologu Ossi Reisinger, který to zajel na Suzuki RM-Z 450 za 11:01,399.
Podvečerní FMX party byla závěrem sobotního dne a nedopadla dle očekávání. Po hrozivě vypadajícím pádu a zranění Belgičana Stevena Stuyvena byla předčasně ukončena.
Těžká zkouška
Naprostý klid po bouřlivé noci, tak vypadá nedělní ráno v kempu. Pět set jezdců ještě vyspává a nabírá síly na hlavní závod. Do startu zbývá pár hodin, každý si musí vyzvednout startovní číslo a má poslední možnost na přípravu stroje. Kolem jedenácté se už tvoří na dně lomu deset řad po padesáti jezdcích. Do hlavního závodu se dostalo z 51 Čechů 13 jezdců s nejlepším Tomášem Trojanem ve druhé řadě na 90. pozici, další startují ze 119. až 492. místa.
Přesně v poledne startmaršál a jeden ze zakladatelů tohoto závodu Karl Katoch odmává první řadu a boj začíná! Jezdci se hned po startu koupou v hlubokých loužích a řádně zmáchaní míří na první prudké výjezdy a sjezdy, aby během několika minut zmizeli ze dna lomu někde v dáli. Čas neúprosně běží a na jezdce čeká řada velmi náročných úseků. Téměř kolmé skalní výjezdy, bláto, lesní strouhy, kamenná pole plná obrovských balvanů... Z celkem dvaceti checkpointů je jich sedm, kde se nesmí pomáhat. Tam, kde je to povoleno, se diváci vrhají střemhlav s lany v ruce pro motorky i jezdce, radí kudy nebo alespoň dávají napít.
Neporazitelný Taddy
Do cíle se nakonec dostalo v limitu čtyřech hodin a se splněním všech checkpointů jen 15 jezdců z 500! Jako první viděl „cílovou pásku“ již počtvrté Taddy Blazusiak na KTM, jako druhý dojel Andreas Lettenbichler na BMW, který si tak oproti loňsku polepšil o jedno místo, a jako třetí se radoval z vítězství Dougie Lampkin na Betě, který v minulém roce zkolaboval na jednom z posledních úseků. Letošní největší výkon ale zřejmě podal japonský trialista Taichi Tanaka, který startoval až z páté řady a do cíle a 13. místa tak musel předjet více než dvě stovky soupeřů. Z našich nejlépe dojeli Tomáš Trojan a Tomáš Císař, kteří se oba vešli do první stovky.
Přestože se nejedná o žádné ME nebo dokonce MS, letošní šestnáctý ročník opět potvrdil to, že Erzberg Rodeo se řadí mezi světové motocyklové megapodniky, a opět to byla velkolepá podívaná.
Za pozvání na tuto výjimečnou akci a možnost absolvování zlomku trati nejtěžšího závodu světa na vlastní kůži v sedle KTM 450 EXC patří poděkování KTM Central East Europe.
RED BULL HARE SCRAMBLE
ERZBERG (AUT)
1. Tadeusz Blazusiak (PL, KTM) 1:45,43
2. Andreas Lettenbichler (D, BMW) 1:56,26
3. Dougie Lampkin (GB, Beta) 2:02,26
...78. Tomáš Trojan (CZ, KTM) 14. úsek Gerlchtsgraben
...85. Tomáš Císař (CZ, KTM) 13. úsek Carl’s Dinner
Tuto reportáž, nejlepší vítěze v historii Erzbergrodea a profily dvou nejzajímavějších českých jezdců najdete v ČMN 23/2010.