Zaparkuji, zamknu řídítka, na řetěz přivážu motorku a k ní i helmu a jako velbloud v poušti se naložím vším, co na motorce není přizámkované. Prostě musím udělat maximum pro to, aby zloději měli minimální šance.
Z policejních statistik vyplývá, že krádeže jednostopých vozidel od roku 2003 klesly o 22 %, z 1157 evidovaných případů na 905 ukradených motocyklů v roce 2013. Ta zpráva je mírně pozitivní, ale pořád je tu dost nenechavců, kteří ostatním připraví krušné chvíle, když nevěřícně koukají na prázdné místo, kde dřív stál jejich stroj. A jen pro zajímavost a k zamyšlení se nad právním řádem – z 228 objasněných skutků jich 145 měli na svědomí recidivisté.
Pár bodů, které práci zlodějům ztíží:
* přemýšlejte o tom, kde parkujete – tmavá zákoutí a opakovaná stání na jednom místě vzbuzují zájem. Hledejte místa pod dohledem kamer nebo místa častějšího průjezdu policejních hlídek, nebo alespoň v dohledu nějakého obytného domu. Ideální je samozřejmě garáž či hlídané parkoviště, máte-li tuto možnost
* věnujte pozornost základnímu zabezpečení – zámek na kotouč, řetěz – a pokud už je s sebou máte, používejte je. Zní to až legračně, ale spousta řidičů v případě krátkodobého zastavení zabezpečení neaktivuje. A i krátká příležitost bohužel dělá zloděje…
* zvažte "nadstandardní" zabezpečení – elektronická zařízení nebo vyhledávací a monitorovací systémy, kde sice musíte počítat s vyšší pořizovací cenou a určitými náklady za přenos dat, ale na druhou stranu vám tyto přístroje přinesou informaci o pohybu a zvyšují tak značně šanci na nalezení stroje
* nikomu nesvěřujte klíče – udělat jejich kopie je dnes otázkou minut
* nenechávejte v motorce technický průkaz ani náhradní klíče
Zabezpečení mechanické
Základním stupněm ochrany je instalace mechanických zábranných prostředků – tedy těch, které mají za úkol, když už ne znemožnit odcizení, tak alespoň výrazně prodloužit dobu nutnou k odcizení stroje.
To úplně nejzákladnější má každý stroj už od výrobce, a to v podobě uzamčení řídítek. Bohužel ani to nezajistí, že motocykl najdete na místě, kde jste jej naposledy zaparkovali. Ulomit tento zámek zvládne průměrně fyzicky zdatný jedinec.
Zámek kotoučové brzdy patří mezi nejoblíbenější typ motozámku. Nejlevnější stojí od 300 Kč, kvalitnější zámky jsou v řádu tisícovek. Ty pak odolávají krom mechanického poškození i tekutému dusíku. Některé tyto zámky mimo brzdového kotouče umí zablokovat také řetězovou rozetu. Pokud však zloděj přijede s dodávkou, může později uzamčené kolo odmontovat.
Motocyklové „U-zámky“ společně s vidlicí blokují zadní kolo, nebo jimi můžeme mašinu připoutat k jinému předmětu. Tělo zámku je vyrobeno ze speciální tvrzené oceli, jejíž oko v tahu odolá tlaku i několika tun. Zámek samotný je zpravidla odolný proti odvrtání, vyplanžetování a jinému mechanickému poškození. Kvalitnější kousky odolají i tekutému dusíku, přičemž klíčová dírka bývá často opatřena krytkou proti odvrtání a nečistotám. Dobrá kvalita za rozumnou cenu vyjde asi na dva a půl tisíce, avšak k širokému sloupu motocykl nezamknete.
Lanové zámky spletené z několika desítek až stovek ocelových prutů mají univerzální použití. Díky své délce a vysoké ohebnosti lana se jimi dá uzamknout i více motorek najednou. Lepší materiály ocelového kabelu odolají úderu kladivem, řezání, pilování, přeštípnutí i zmrazení.
A pak jsou zámky, které mají ocelové lano v ochranném plášti z protáčejících se ocelových válečků. Ty jej činí velmi odolným vůči ručnímu nářadí, jelikož při pokusu o odřezání se válečky na laně protáčejí a jsou navíc potaženy umělohmotným obalem. Lanové zámky stojí od pětistovky až po několik tisíc, mezi nevýhody však patří horší skladnost.
Nejkvalitnější mechanickou ochranu představují řetězové zámky. Jejich délka umožňuje spojení více motorek (vhodné pořídit v rámci větší skupiny) nebo připoutání k vzdálenějšímu bodu. Jsou-li jednotlivá oka vyrobena z kvalitní tvrzené oceli o průměru materiálu cca jeden centimetr, dají se řetězy považovat za velmi odolné proti střihu i řezání. Pokrytí těla zámku může být látkovým nebo plastovým pouzdrem. To je výhodné jako ochrana proti odření při převozu a manipulaci, u plastů navíc též proti útoku kapalným dusíkem. Nejlevnější kousky stojí od 350, ovšem za špičku zaplatíte i osm tisíc.
V garáži můžete motorku pojistit proti odcizení tím, že ji uzamknete k oku kotvy. Samotnou kotvu lze umístit na zem nebo na zeď garáže, aby nepřekážela v době, kdy v ní není zamčená motorka. A i když oko kotvy je z tvrzené oceli, stejně ji k němu musíte něčím připoutat, a tak se vracíme na začátek textu. Kotevní systém Tokoz Safety Box certifikovaný ve 4. bezpečnostní třídě, což znamená zvýšenou odolnost proti hrubému násilí, lze pořídit od 3650 Kč. Abus nabízí svůj kotevní systém bez pár korun za 2400.
Kotva je použitelná samozřejmě pouze na místě, kde je zabudovaná. Mezi další nemobilní zařízení patří vnitřní pevná uzamykatelná koje (garážové stání) nebo Bike Box, který jsme představili v ČMN 10/2014. Ten je možno umístit venku na pozemek bez garáže či někde v hale. Jedná se o box, v němž můžete zamknout i své příslušenství. Motorku do něj nasouváte po kolejnici po upevnění v držáku. Bike Box se vyrábí v Blansku ve dvou velikostech, ceny začínají na 88 tisících.
Každý zámek se dá překonat, a tak doporučením je využít kombinace více typů zabezpečení. A také pozor na to, k čemu poutáte – uvolněné patníky, slabé zábradlí… Rozhodně však platí, že jakékoliv zabezpečení je lepší než žádné. Překonání jen drobné překážky může zloděje odradit.
Nadstandardní možnosti
Novinkou na trhu je forenzní značení Datatag, systém, který vzdáleně připomíná pískování oken u automobilů. Potencionálního lapku snad odradí na nádrží umístěná samolepka, která hlásí, že takřka všechny díly motocyklu jsou označeny mikrotečkami s unikátním kódem a na rámu a kapotáži je UV nátěr, který je vidět pouze pod ultrafialovým světlem. Aplikace se provádí ve vyškoleném servisu (cca hodina práce) a poté se údaje zanesou do mezinárodního registru. Sada na motocykl stojí 2990 Kč (na skútr o sedm stovek méně). Datatag hlásí, že takto označené díly neprohrály ještě žádný soudní spor o pravosti svého původu.
Imobilizéry má většina nových motorek z výroby a slouží k tomu, aby stroj nešel nastartovat jinak než s originálním klíčkem. Nezabrání to odvozu motorky v dodávce, ale bez dokoupení nového „mozku“ motorky je stroj pro zloděje nepojízdný.
I alarmy mohou být součástí nového stroje, nebo je možné je dokoupit samostatně. Jejich funkce je zejména zastrašovací – zloděje by mělo odradit, když se začne ozývat siréna a stroj začne blikat vším možným. Okolí bývá netečné, ale jste-li poblíž, rozhodně reagovat budete. A ještě lépe, když máte alarm napojený na pager.
GPS trackery (sledovače) považuje většina pojišťoven za nadstandardní vybavení a zajistí vám nemalé slevy. Můžete si dnes vybrat od mnoha firem. Většinou fungují na bázi GSM (potřebují SIM kartu) a GPS. Pošlou vám esemesku nebo zavolají, když se s motorkou pohne, můžete online kontrolovat pohyb stroje. Ceny jsou skutečně různé, ale pohybují již od 1200 Kč za roční monitoring a 8500 Kč instalace odbornou firmou. A malé upozornění – hlídací systém je samozřejmě napojen na baterku, tak při zimní odstávce nezapomeňte dobíjet.
Řešení následků
Chceme-li být připraveni opravdu na vše, existuje možnost havarijního pojištění. Obecně platí, že cena pojistky musí odpovídat obvyklé ceně motocyklu. Tedy ceně, za kterou bychom si v daném čase a daném místě mohli zakoupit stejně starý motocykl znovu, pokud by ten náš někdo ukradl. Z toho plyne, že pojištění má smysl pro motocykly do stáří cca 10 let. Moc se nevyplatí platit pět tisíc pojistné za motorku, za kterou bych dostal v případě totální škody třeba jen 15 tisíc.
S tím souvisí i volba spoluúčasti. Standardně se nabízejí ve výši 0, 5 a 10 %. Platí, čím nižší spoluúčast, tím dražší pojistné. Proto se vyšší spoluúčasti vyplatí spíše u nových motorek a 0 % pak u těch starších.
Cenu pojistky ovlivňují zejména tyto faktory:
- věk vlastníka. Typické kategorie jsou 18–21, 22–27 a více než 27 let
- místo bydliště (velká města, okolí velkých měst, vesnice)
- stáří, výbava (kapotáž, ABS) a zabezpečení motocyklu
Za zabezpečení se považuje vestavěný imobilizer, zámek na kotouč brzdy nebo řetěz. Slevu až 7 % je možné získat za zabezpečení typu Monitor. Tím je myšleno zabezpečovací zařízení, které je skrytě nainstalováno v motocyklu a které je schopné vyslat signál. K přenosu poplachových zpráv jsou většinou využívány sítě mobilních operátorů. Pokud je obdobné zařízení navíc napojeno na centrální dispečerské pracoviště bezpečnostní agentury, je pak uznáno jako zabezpečení Aktiv, a zde jsou nabízeny slevy až 20 % na pojistném. Další snížení ceny je možné docílit za roční platbu anebo existenci povinného ručení u stejné pojišťovny. Nepodstatným bonusem pak jsou často v ceně zahrnuté asistenční služby či pojištění „kufrů“.
Velice rozumným typem havarijního pojištění je tzv. „Sezónní havárie“. To je určeno pro motocykly, které chce majitel ochránit proti krádeži, vandalům a živlu po celý rok. Proti „bouračce“ je ovšem motocykl pojištěn jen v období 1. 4. až 31. 10.