Dvě vidlice, jedna pružina
vydáno 31. 12. 2007, text LZ, foto RZ
Tak tu máme zase něco nového. Vzhledem k tomu, jaká spousta lidí se neustále snaží vylepšit princip konvenčních předních vidlic, zdá se, že mají opravdu nějaké nevýhody. Na druhou stranu ale ještě větší spousta lidí pracuje na jejich zdokonalování, a my máme tak nějak za to, že se té druhé spoustě ...
Tak tu máme zase něco nového. Vzhledem k tomu, jaká spousta lidí se neustále snaží vylepšit princip konvenčních předních vidlic, zdá se, že mají opravdu nějaké nevýhody. Na druhou stranu ale ještě větší spousta lidí pracuje na jejich zdokonalování, a my máme tak nějak za to, že se té druhé spoustě dílo daří podstatně líp. Nicméně další z revolučních novinek je na obrázku. Přední vidlice MonoSpring. Už na pohled se dramaticky liší od konvenčních vidlic. Vidlice MonoSpring používá většinu dílů konvenčních vidlic (a prodává se i jako kit, pomocí kterého lze originální vidlice upravit), ale uvnitř klasické vidlice už najdete jen tlumič pérování a olejovou náplň. Vlastní pružina se přestěhovala ven, mezi vidlice, konkrétně na hodně viditelné místo pod spodními brýlemi. Tím je zaručen i snadný přístup k seřizování předpětí pružiny. Absence pružin ve vidlicích navíc umožnila vkládat do vidlic speciální vložky zvětšující jejich tuhost v podélném i příčném směru. Při použití těchto vložek se údajně zvedne tuhost vidlice o průměru 43 mm na tuhost vidlice o průměru 46 mm. Volbou vložky lze také ovlivňovat velikost tuhosti vidlice v podélném nebo příčném směru. Systém byl vyvinutý Alexandrem Hoheneggerenemm, je patentovaný, a vyrábí jej italská firma Alter Ego Motorcycles se sídlem v Římě. Jako první si vzala na paškál modely Suzuki GSR 600 a Suzuki DRZ 400. Výrobce udává následující výhody svého řešení:
- podstatné snížení vnitřního tření
- citlivější chod vidlic
- zvětšená citlivost řízení
- možnost menší olejové náplně ve vidlici
- větší prostor pro olejové kanály tlumiče pérování
- jedna pružina odstraňuje výrobní nepřesnosti v pružicích sílách dvou pružin
- velká progresivita jedné pružiny
- větší rejd řízení (zvláště ve srovnání s vidlicemi typu upside down)
- menší neodpružené hmoty
Další výhodou Hoheneggerenova řešení je to, že hmotnost vidlic mohla být zredukována až o 4 kilogramy. O nevýhodách se výrobce sice nezmiňuje, ale jedna nás napadá. Jak přesvědčit zákazníky, aby si tohle koupili…