Harley na třech kolech
vydáno 8. 1. 2008, text LZ, foto RZ
Nemine snad týden, aby někdo na světě nepřišel s nějakou novou revoluční tříkolkou nebo čtyřkolkou. Vemte si takový X-Bow od KTM, Can Am Spyder nebo Piaggio MP3 a spoustu a spoustu dalších. Ta dnešní tříkolka se jmenuje F3 Adrenaline a vyrábí ji kalifornská firma TriRod. No, tříkolka...
Nemine snad týden, aby někdo na světě nepřišel s nějakou novou revoluční tříkolkou nebo čtyřkolkou. Vemte si takový X-Bow od KTM, Can Am Spyder nebo Piaggio MP3 a spoustu a spoustu dalších. Ta dnešní tříkolka se jmenuje F3 Adrenaline a vyrábí ji kalifornská firma TriRod. No, tříkolka, tohle slovo má takový dětinský nádech, tak raději říkejme trike.


No a tenhle trike je poháněný dvoulitrovým motorem V-Twin Harley Davidson Twin Cam B, ještě upraveným tunery z americké ladičské firmy JIMS Performance. Výkonu i točivého momentu má tedy údajně naprostý dostatek. Karoserie z uhlíkových vláken, nekonečně široká A-ramena předního zavěšení, posilovač řízení, závodní pérování s kompletně seřiditelnými jednotkami na všech kolech - v konstrukci Adrenalinu byla použita spousta hi-tech prvků a technologií z Formule 1, leteckého průmyslu a motocyklů. Adrenaline používá koncepci 2-1 (dvě kola vepředu), která na rozdíl od koncepce 1-2 (dvě kola vzadu) dává těmto strojům docela dobrou ovladatelnost, stabilitu a odolnost proti převrácení. Adrenaline údajně zatáčí jako po kolejích. Ale řekněme si otevřeně: tříkolky jsou sice hybridy mezi auty a motorkami, jenže tak nešikovné, že se v nich spojují spíše nevýhody od obou rodičů než jejich plusy. Oproti motorkám jsou neohrabané, široké a líné, oproti autům na vás prší, nic vás nechrání a nikam nic nedáte. Ale co je nejhorší - díru v silnici autem vezmete mezi koly, na motorce ji objedete, ale na tříkolce, na tom slavném triku je každá díra v silnici pozitivně a se zárukou jen a jen vaše. Vymetete všechny. Ovšem motorkářství, to je i rebelie, odmítání zavedeného. Takže proč ne?

Styling F3 Adrenalinu je syrový, minimalistický a těží z odhalené mechaniky. Ale musíme přiznat, že s těmi širokými pneumatikami a malou světlou výškou je placatý F3 Adrenalin designově fakt zajímavý. Alespoň dokud stojí na místě. On je totiž šíleně nízký, takže na něm sedíte jako na tom nejhardcorovějším chopperu. Ruce a nohy máte fešácky vytrčené tak daleko dopředu, že v mlze na ně už nevidíte, zadek máte tak vzadu, že takhle se nepředkloní ani leckterý hubeňour, natož pak nějaký americký tlustoprd. Celý výtvor váží jen 340 kilo a to je míň, než kolik váží leckterý jednostopý Harley.

F3 Adrenaline dostane ještě bratry, je prvním z řady výkonných dvousedadlových triků TriRod, které se v Kalifornii právě vyvíjejí.