Honda V4: řazení „na čudlík“
vydáno 14. 9. 2010, text Jan Rameš, foto Honda
Honda použila u V4 dvouspojkovou převodovku. Bude to směr, jímž se motorky budou v příštích letech ubírat a stáhnou tak náskok aut v technice? Jako první v sérii začala nabízet svou převodovku označenou DSG značka Audi ve sportovním modelu TT teprve před sedmi lety.
Čím se dvouspojková převodovka liší od té běžné jednospojkové? Na první pohled ničím: vstupní hřídel, výstupní hřídel, ozubená kolečka, řadicí váleček s vidličkami, jen na vstupu do převodovky je podezřele velký spojkový koš… Fór ale spočívá v tom, že tahle převodovka, byť má všechny atributy manuálu, je více automat než manuál, i když pod pojmem automatická převodovka si člověk většinou představí převodovku planetovou a s hydrodynamickým měničem momentu namísto lamelové spojky. Dvouspojková převodovka je takovým hybridem slučujícím v sobě to nejlepší z obou světů.
Co pouhým okem nevidíte? Vstupní hřídel není jedna, ale dvě. Dvě souosé, tedy jedna dutá a druhá v ní vložená, a každá má svou vlastní vícelamelovou spojku. Na duté hřídeli jsou převody 2., 4. a 6. rychlosti, na té do ní vložené potom 1., 3. a 5. A stejně tak i spojky fungují buď pro sudé, nebo pro liché kvalty. A pokaždé je jedna sepnutá a druhá rozepnutá. Tak, a teď víte to hlavní tajemství.
Dva kvalty naráz
Přestože se tváří jako manuální převodovka, je ovládána elektronikou, jinak by to ani nešlo. A to jak v automatickém režimu, kdy si můžete volit mezi standardním a sportovním módem, nebo v manuálním, kdy řazení ovládáte čudlíky na levém řídítku.
Řazení probíhá následovně: je zařazena jednička i dvojka zároveň, ale sepnutá spojka lichých kvaltů žene výkon přes nižší z rychlostí; dvojková kolečka se volně protáčejí. Přeřazení na druhý stupeň probíhá pouze tak, že se rozepne lichá spojka a sepne sudá. Elektromotor otočí řadicím válečkem a zařadí se trojka. Po vytočení dvojky se opět rozepne sudá spojka a sepne lichá. A tak dál až do šestky, podřazování probíhá opačně. Vždy jsou prostě zařazeny dvě rychlosti najednou, „aktivní“ je ta, jejíž spojka je sepnutá.
Výhody tohoto řešení jsou zřejmé: řazení je rychlé, plynulé a motorka je podstatně stabilnější, než když pořád vekslujete plynem, spojkou a řadičkou. Divili byste se, jak běžný řadicí úkon dokáže motorku rozhodit. S dvouspojkovou převodovkou řazení skoro necítíte. Honda také udává, že spotřeba je stejná nebo nižší, což potvrzují i autaři, kteří kromě spotřeby udávají i svižnější zrychlení.
Pro velkoobjemové sporťáky
Hondě se podařilo svou dvouspojkovou převodovku udělat rozměrově srovnatelnou s běžnými motocyklovými skříněmi a říká, že ji do budoucna plánuje pro velkoobjemové sportovní stroje. První z nich bude určitě VFR a kdo ví, třeba budou za tři roky „čudlíky“ i na Firebladu. Formule 1 či rallye auta už s manuálem nejezdí léta…
O praktickém využití dvouspojkové převodovky více ve srovnávacím testu BMW R 1200 RT vs. Ducati Multistrada 1200 S Sport vs. Honda VFR1200F DCT v Českých motocyklových novinách 37/2010, které vycházejí 16. 9. 2010.