Konec 450 v motokrosu a supermotu?

vydáno 6. 1. 2008, text LZ, foto RZ

Ano, je velmi pravděpodobné, že dny velkých 450 jsou sečtené. A stejně tak je možné, že v motokrosu a supermotu začnou opět úřadovat velkoobjemové dvoutakty. To je ve zkratce velmi zásadní výsledek velmi zásadního jednání na nejvyšší motokrosové a supermotové úrovni za účasti takovýc...

Ano, je velmi pravděpodobné, že dny velkých 450 jsou sečtené. A stejně tak je možné, že v motokrosu a supermotu začnou opět úřadovat velkoobjemové dvoutakty. To je ve zkratce velmi zásadní výsledek velmi zásadního jednání na nejvyšší motokrosové a supermotové úrovni za účasti takových pánů jako Vita Ippolita, presidenta FIM, Giuseppe Luonga, presidenta agentury Youthstream, dále presidenta CMS, hlavního sportovního ředitele FIM a řady dalších důležitých pupíků. V jádru jde o to, že se tito pánové shodli na snížení objemových limitů pro MX1 a Supermoto ze 450 na pravděpodobně 350 cm3.

Jasné "ano" tomuto návrhu už vyjádřil vedoucí světový výrobce off-roadů - rakouská KTM. Manažer továrního týmu Stefan Everts si je jistý, že to je určitě krok směrem dopředu. U KTM i ostatní věří, že třipade budou velmi brzy rychlejší než čtyřipade. Budou lehčí a budou lépe vyhovovat současným tratím. Také budou daleko vhodnější pro amatéry, 450 jsou pro běžné hobíky přemotorované. Vedlejším, ale velmi překvapujícím výsledem schůzky je to, že dvoutakty pravděpodobně už dál nebudou mít objemový deficit ve srovnání s jejich čtyřdobými bratry. Heinz Kinigadner, dvojnásobný mistr světa 250 cm3 a nyní sportovní konsultant KTM, to hodnotí jako dobrý krok, pokud dvoutakty, ekonomická alternativa pro amatéry a začátečníky, budou mít férovější šanci v boji s konkurenci. Zatímco KTM je pro, Hondě asi tohle rozhodnutí pod fousy moc nepůjde, vzhledem k jejich nastolenému čtyřdobému náboženství. Již před několika roky vyhlásili, že se budou ubírat výlučně čtyřdobou cestou a že dvoudobé motory již nebude tenhle největší světový výrobce dál vyrábět. Očekává se, že dokument by mohl být ratifikovaný během příštích dvou - tří měsíců. Pokud ano, pak začnou tyto změny platit od roku 2010.

Další dohodou je zákaz víceválců ve třídách MX1 a MX2 a zejména veliký a opravdu důrazný tlak na snížení hluku motokrosových a supermoto motocyklů. Z toho vyšel důležitý důsledek: dohoda o dynamickém měření hluku jednotlivých strojů, které by se mělo zavést již od roku 2009. „Je to v zájmu budoucnosti našeho sportu, aby hladina hluku šla dramaticky dolů,“ praví se v prohlášení.


Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 1-2/2025
  • RACING PARTY 2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024

Aktuálně na MotoLife

RACING PARTY 2024 19. 12. 2024
Motorbike 12/2024 4. 12. 2024
Motorbike 11/2024 8. 11. 2024

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
25. ledna
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1982 - Kompletní výsledky a popis sezóny 🏍
MotoLife
14. prosince
Oficiální předprodej vstupenek na jednu z nejvýznamnějších sportovních událostí příštího roku, Grand Prix České republiky, začne v pondělí 16. prosince v 10 hodin. Mistrovství světa silničních motocyklů se na brněnský Masarykův okruh vrátí po pěti letech v termínu 18. až 20. července 2025.
Všechny příspěvky ...