Motorek přibývá i v nejchudších okresech

vydáno 12. 5. 2008, text Jaroslav Veselý

Tachovsko - V jednom z nejchudších okresů ČR raketově roste počet přihlášených motorek, malých motocyklů i mopedů.

V okrese Tachov, kde žije asi 52 tisíc obyvatel, si dělník, živitel rodiny, vydělá měsíčně s bídou 16 tisíc korun hrubého. Přesto i v tomto relativně chudém kraji vzrostl počet přihlášených jednostopů zhruba o třetinu v porovnání s rokem 2004, kdy hodně lidí motorky houfně odhlašovalo kvůli povinnému ručení.
"Stovky lidí si pořídily motorku jako hobby," vysvětluje si nárůst Václav Škarda z odboru dopravy a silničního hospodářství v Tachově. Odbor dopravy eviduje v současnosti 2707 kusů jednostopých vozidel. Nějaký motocykl má v garáži už plná pětina občanů!
"Za minulého režimu bylo na Tachovsku také hodně motocyklů. Jenže tehdy to byla nutnost, jezdil na ní kdejaký kominík nebo dělník do práce. Dneska je ale mají lidi už spíše pro zábavu," míní Škarda.
Na Tachovsku dnes jezdí 1171 motorek, 1106 malých motocyklů s objemem do 50 cm3, 361 mopedů, 28 veteránů, sedm sportovních strojů, jeden soutěžní a 33 mokiků. Vzrůstající zájem o vlastnictví motocyklu se projevil v motosalonech, nebo i v autoškolách. U dealera značky Yamaha v Tachově Libora Pauknera si nedávno například koupil choppera zákazník Karel Bobál, který naposledy jezdil na motorce před více než 20 lety na vojně. "Je to úplně jiný pocit než v autě, úžasná svoboda. Přiznávám ale, že mi koupě motorky za 200 tisíc korun udělala potíže v rodině," říká spokojený majitel motorky.
V autoškolách teď mají desítky nově přihlášených zájemců o zkoušky skupiny "velké A". "Přibyla jich hrozná spousta, motocykl se zřejmě stal módní záležitostí," říká majitel autoškoly v Boru u Tachova Zdeněk Hucl. Podle něj si zkoušky dělají i řidiči, kteří jsou v letech, a doteď profesně řídili osobní auta, dodávky, nebo náklaďáky a kteří tedy i dost riskují ztrátu živobytí, pokud by neuspěli u závěrečných testů. "Touha udělat řidičák na motorku je ale silnější než obavy," všiml si Hucl.
Zájemci o koupi motocyklu to nicméně nemají vůbec snadné. V okrese Tachov není jediný motobazar, a snadná není ani koupě nového stroje. Přímo v Tachově je totiž pouze obchodní zastoupení už zmiňované Yamahy a dále Kentoya. Kdyby však chtěli stroj Kawasaki, museli by do 120 kilometrů vzdálených Horažďovic, kdyby se jim líbila Honda, musejí do Plzně (60 kilometrů) a kdyby se zhlédli v nové Suzuki, musejí do 80 kilometrů vzdálených Vejprnic u Plzně. Nejblíže je pouze Jawa, a to v Domažlicích, nebo opět Suzuki, tentokrát ale v německém Tirschenreuthu, kam je to shodně kolem 40 kilometrů.


Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 1-2/2025
  • RACING PARTY 2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024

Aktuálně na MotoLife

RACING PARTY 2024 19. 12. 2024
Motorbike 12/2024 4. 12. 2024
Motorbike 11/2024 8. 11. 2024

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
25. ledna
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1982 - Kompletní výsledky a popis sezóny 🏍
MotoLife
14. prosince
Oficiální předprodej vstupenek na jednu z nejvýznamnějších sportovních událostí příštího roku, Grand Prix České republiky, začne v pondělí 16. prosince v 10 hodin. Mistrovství světa silničních motocyklů se na brněnský Masarykův okruh vrátí po pěti letech v termínu 18. až 20. července 2025.
Všechny příspěvky ...