MV Agusta Turismo Veloce 800 odhalena
vydáno 4. 11. 2013, text Prochy, foto MV Agusta
Italský výrobce otevírá výstavu EICMA 2013 se svým novým sportovně cestovním endurem Turismo Veloce 800, a to hned ve dvou verzích. K dostání bude základní model a druhý vybavenější s názvem Lusso.
O designu nemá cenu dlouze diskutovat, na ten si každý udělá názor sám. Samozřejmostí jsou kvalitní materiály, letmo uložené zadní kolo, tři hranaté výfukové koncovky a soustava světel s LED technologií. Zmíníme ještě doplňky ve formě krytů rukojetí a spodního krytu motoru, jež zájemce o tento motocykl dostane v základu. Teď už se pojďme podívat, co zde tiká.



Pohonná jednotka je u obou verzí stejná, a tou je řadový dvanáctiventilový tříválec o objemu 798 cm3, který umí rozpohybovat motocykl do rychlosti 240 km/h. Maximální hodnota výkonu je 125 koní v 11 600 otáčkách a nejvyšší točivý moment pak 84 Nm v 8600 otáčkách. Stejně jako je tomu u nového modelu Rivale 800, i zde je použita nová palivová mapa, kde byl už starší problém ucukané reakce na přidání plynu v systému ride-by wire odstraněn.

Systém řízení dodávky výkonu a nastavení palivových map má na starosti inovovaný elektronický systém MVICS 2.0 (Motor & Vehicle Integrated Control System), který jezdci umožňuje si vybrat ze tří přednastavených palivových map. Palivová mapa Tourismo, jak už název napovídá, pojednává o cestovním nastavení. Motor tak dodá vyrovnanou křivku výkonu a hladkou reakci na polohu plynové rukojeti. S tím je spojeno omezení výkonu na hodnotu 100 koní a snížení spotřeby paliva. Nastavení mapy na Sport je o plném výkonu 125 koní. Palivová mapa Rain neboli jízda za deště, respektive při snížené přilnavosti s sebou nese automatické nastavení kontroly trakce na maximální úroveň. Lze navolit i čtvrtou palivovou mapu Custom, kterou si jezdec může dále upravovat dle libosti. Nastavovat můžete reakci motoru na polohu plynové rukojeti, dvě křivky motoru, omezovač otáček Hard/Soft, hodnotu krouťáku anebo sílu brzdného momentu motoru. Nakonec je tu k dispozici i nastavení osmistupňové kontroly trakce. Základní model je vybaven plně nastavitelnou 43mm vidlicí značky Marzocchi a zadní tlumič je od Sachsu. Obě verze mají shodné zdvihy 160 mm na předním i zadním zavěšení. O zastavení motocyklu se stará systém od firmy Brembo s radiálními čtyřpístkovými třmeny na 17palcových kolech s pneumatikami o rozměrech 120/70 vpředu a 190/55 vzadu.



Poprvé MV Agusta použila na svém motocyklu také tempomat, který se při dlouhých nudných přesunech po dálnici jistě hodí. Výrobce přihodil i systém kontroly nechtěné jízdy po zadním kole (antiwheelie system). Společně s novou kazetovou šestirychlostní převodovkou, mokrou spojkou a vylepšeným rychlořazením (EAS 2.0) slibuje výrobce velký požitek z jízdy a zaručuje možnost řazení bez použití spojky, a to jak při přeřazení na vyšší stupeň, tak na nižší. Nezapomnělo se ani na pohodlné nastavování všech shora uvedených funkcí nerušeně za jízdy, a tak vše ovládá jezdec ovladači na řídítkách. Přístrojový panel je plně barevný pětipalcový TFT displej, kde najdeme i implementovanou bluetooth komunikaci s mobilním telefonem.

Co se týká vyšperkované verze Lusso (Luxusní), zde majitel dostane navrch elektronické semi-aktivní nastavení tlumení od firmy Sachs. Tento systém sám nastavuje odskok a kompresi na předním i zadním pérování pro neustálý komfort. Veškeré údaje se vyhodnocují z údajů o akceleraci, popřípadě deakceleraci a úhlu naklonění motocyklu. Dále Lusso nabídne GPS navigaci přímo v menu palubního přístroje, postranní kufry, které dohromady pojmou 60 litrů, a najdeme zde i vyhřívané rukojeti. Systém ABS od firmy Bosch je standardem u obou verzí, stejně jako je shodná 20litrová palivová nádrž.



Základní model lze zakoupit ve stříbrné barvě (Silver), verzi Lusso pak v červeno-stříbrné (Red/ Silver). Dostupnost motocyklu a jeho cena na českém trhu není zatím známa.

Technické parametry MV Agusta Turismo Veloce 800