Esháčko, čili městský skútr na
16“ kolech, je pro Hondu rodinné zlato. První byla padesátka v roce 1984, ale ty pravé komerční žně začaly až v roce
2001 s příchodem stopětadvacítky a stopadesátky (identický stroj pouze s jiným objemem motoru). Nový model vypadá pořád jako SH, ale pod kapotami se odehrála hotová
revoluce. V novém rámu jsou nové
motory eSP (enhanced Smart Power), které známe už z modelu PCX a které vynikají svou spotřebou, kultivovaností a technickými řešeními. Honda to sice oficiálně neříká, ale když si ty motory prohlédnete… V esháčkách mají vyšší výkony
11,8 a 15 koní proti 11,7 a 13,6, což je však o chlup méně, než mívaly starší motorizace (13,7 a 15,7 k). Když však porovnáme
točivé momenty novinek a „stařenek“, zjistíme, že stopětadvacítka má pouze o půl newtometru méně (11) a stopadesátka má hodnotu dokonce nezměněnou (14 Nm) a navíc se maxima vždy posunula do výrazně
nižších otáček.
Z uživatelského hlediska bude mnohem důležitější, že nové motory s přesazenými válci (nejsou přímo nad klikou, ale šoupnuté kvůli nižšímu tření) mají startér v alternátoru a hlavně systém
Idle Stop, který při stání na křižovatce vypíná motor. Více než vliv na spotřebu, která je u obou motorů o decku nižší než při stále běžícím motoru, jde o komfort. Ačkoli
spotřeba, počkejte – tak v téhle oblasti dosahují nová SH skutečně pozoruhodných hodnot. Staré modely jsou proti těm novým vysloveně rozežrané, když se jejich průměr 2,65 podařil stáhnout na
2,3 u stopadesátky a dokonce
2,1 litru u stopětadvacítky!
Ovladatelnost, kterou jsou SH proslulá, bude určitě pořád skvělá, stopa zůstala stejná a je tady o stupeň
ostřejší úhel řízení, o 5 mm se prodloužil rozvor, takže to bude zase dobré pro stabilitu.
Sedlo je sice překvapivě o 14 mm výš, ale klidně mu to odpustíte, až zjistíte, že se pod něj nyní konečně vejde
integrální helma. Sláva, největší neduh SH je konečně vyřešen!
Hmotnost se dokonce snížila o dvě kila na výsledných
134, resp. o kilo na 135, to když sáhnete po verzi
s ABS, jež nově přibylo do nabídky.
A teď to nejlepší, ceny. Nové SH125i se prodávají za
69 900 Kč, což je cena, za niž byly teď v zimní akci staré modely! Za ABS si připlatíte rozumných
pět tisíc, stopadesátka potom je v nabídce pouze s antiblokem a dáte za ni
79 900 korun. Ve všech případech navíc ke skútru dostanete
zdarma kufr, kdybyste chtěli ještě utrácet, můžete si dokoupit velké čelní plexi a elegantní průhledné kryty rukojetí. Seznam dealerů, u nichž jsou SH fyzicky k prohlédnutí, najdete na webu Hondy.