S Core do budoucnosti
vydáno 22. 1. 2009, text pt, foto Polaris Industries
Z Ameriky přicházejí zase dobré zprávy. Značka Victory specializující se na cruisery a velké cestovní motocykly se pochlubila svým konceptem Core. A vypadá to, že Core je příslibem i pro Evropu.
Newyorská motocyklová výstava je první vlaštovkou svého druhu v novém roce a tak má také privilegium ve zprostředkování prvních novoročních premiér. Jednou z nich je právě vize značky Victory s názvem Core. Nový koncept má podle tiskového prohlášení Victory ztvárňovat představy o budoucích amerických cruiserech podávajících špičkové výkony. Core znamená jádro. Co je tedy jádrem nového konceptu minneapoliské značky? Při pohledu na motocykl zaujmou tři dominanty, zároveň však musíme vzít v úvahu minimalismus, na kterém je nový motocykl postaven. Vše nepotřebné šlo stranou, proto hlavní roli designu hrají netradičně rám, motor a sedlo. Motocykl tedy tvoří aluminiový rám tvarovaný do podoby kapky, v jehož srdci a přitom všem na očích, je zakomponován motor Victory Freedom - vzduchem chlazený agregát s válci do V se pyšní výkonem 97 koní a točivým momentem 153 Newtonmetrů - to vše při objemu 1731 cm3. Efektní vzhled motoru doplňuje v poslední době velice oblíbené výfukové vedení scramblerovského typu. Třešničkou na dortu je sice poněkud tvrdší, zato však naprosto originální vyvedení sedla v mahagonu.
Victory Core je výplodem mladého designového centra Victory, projekt nevznikal ve spolupráci s již zavedenými designerskými studii, jeho šéfdesigner Michael Song jej prezentuje jako příslib do budoucna, naději pro moderní americký motocyklový design. Zároveň zdůrazňuje hlavní myšlenku Core - jádra, čistý vzhled. Čistým liniím pomáhá k docílení výsledné podoby také soustředění všech nezbytných součástí stroje dovnitř rámu. Všechnu elektroniku, stejně jako nádrž nalezneme právě tam. Zadní kolo poháněné řemenem, přední kolo s vidlicí a řidítky jsou těmi narušiteli, kteří se nenechali integrovat. Michael Song k tomu stručně poznamenává: "Core je naprosto čistým motocyklem."
Ptáte se, proč by měla Evropany začít zajímat značka Victory, když teprve loni začala nesměle pronikat na německý trh, a na mnohých dalších, včetně českého stále absentuje? Koncept Core by mohl pro značku Victory znamenat zlom, počátek zaujetí menšími motocykly, což by v Evropě mělo bezpochyby větší ohlas. Krátká, pouze desetiletá tradice Victory může být paradoxně nápomocna, Evropané ji nemají doposud zaškatulkovánu, a jistě jsou schopni experimentovat. Přinejmenším s unikáty vycházejícími z dnešního Core.