Super-Bikes Riding Challenge

vydáno 22. 4. 2009, text Hawk

Tiše jsme záviděli majitelům konzolí jejich Tourist-Trophy, ale již i počítačoví motonadšenci mají svoji pilotní gamesku. Dovolte mi ji v bodech představit.

41 reálných sériově vyráběných motocyklů, 30 tratí různých modifikací od závodních okruhů, přes vesnické či velkoměstské trasy, výbava v podání firmy Dainese, mód kariéry, trofejí a mnoho dalšího!


Evoluce není revolucí

Nejdřív bych nahodil téma takové to méně zajímavé, ale podstatné. Ač virtuálního motorkáře posunuje hra zase o něco dál, tak co se týče enginu hry odvozeného výrobcem od série GTR, není to už to nejlepší, čehož si povšimnou především nemotorističtí kolegové z oboru "hrohraní". Super-Bikes Riding Challenge byl jeden z projektů, na které nebylo upřeno tolik pozornosti, protože přiznejme si, ti druzí, nemotorkáři v tom nic moc extra nevidí a elektronický tlumič řízení Fároše jim nic neříká. O to více to potěší tu vděčnější skupinu hráčů - bikerů.


Menu aneb co nám hra nabízí

Po spuštění hry vás čeká pár klipů autorských firem a pak úchvatné intro, které vystihuje všechny krásy hry, tudíž doporučuji shlédnout! Menu hry hodně prozradí. Zde hra nezakryje to, že autoři z Milestone nechtěli tolik pracovat, takže ve všem vycházeli vstříc konzolím. Menu proto obsluhujete třemi tlačítky...ale proč ne. V jednoduchosti je síla! Založíte si svůj profil, vyberete scénář kariéry, kde odjíždíte jednotlivé kategorie závodů tříd Naked/Supersport/Superbike. Postupně vám nabývají body, kterými si zlepšujete své dovednosti a ovládání motocyklu a postupně se vám také odemyká výbava v podobě helem, rukavic, bund, kalhot, kombinéz, bot a zádových chráničů Dainese (až to někdy vypadá jako reklamní hra této firmy) a nových motocyklů a tratí pro volnou jízdu. Po odjetí těchto kategorií v daném levelu obtížnosti odjedete několik závodů ostrého šampionátu a po dojetí se vám odemknou další tři motocykly každé třídy a opět zajíždíte na předem vybraných tratích závody, abyste následně mohli zajet další vyřazovací soutěž konkrétního levelu. A takto to jde třikrát. Jako vedlejší výdělečná činnost oblečení nebo "skill" bodů můžete jezdit challenge s dovednostními úkoly jako je kopírování stopy, dosažení rychlosti v daném místě trati a jiné perličky. Z těch zajímavějších budu jmenovat např. znervóznění "knokautování" soupeře na čas anebo projetí tratě bez brzdění. Dalším scénářem je scénář trofejí (trophies), ve kterém máte odemknuty všechny motocykly jedné vybrané značky, všech tříd a odjíždíte opět závody na stanovených tratích.


Rider vs. rider

Hra nabízí také multiplayer, kde můžete jet se svým kamarádem turnaj na body s několika závody nebo "obyčejný“ race, ale pouze v rámci jednoho PC. Internetová ani lanová podpora se zde nekoná. Posledním módem je pak volná jízda (free ride), kterou snad představovat nemusím. To, co by vás ale také mělo zajímat, je nastavení hry. Lze si volit od zapnutí kontroly trakce, přes automatické zalehávání jezdce, až po párování brzd a jejich brzdný účinek. Co se týče ovládání a ovladatelnosti samotné, jezdím na gamepadu a absolutně ideální. S klávesnicí to taky jde, ale nic jiného ani nezkoušejte, nemá to cenu.



3 - 2 - 1 - zatáčka a cíl

Když se objevíme na startovním poli, tak se na nás valí vlna pocitů. Grafika slušná, zvuky dobrý, semafor svítí, jezdci zvedají nožky a startujeme! Před tím ale ještě doporučuji projít motoškolou, která ze začátku hodně pomůže. Naučíte se velmi atraktivní "intimidaci" soupeřů, což je velkým zpestřením hry v podobě znervózňování jezdce jedoucího před vámi! Zpomalí, ohlédne se nebo udělá chybu v zatáčce, nedobrzdí apod. Abyste si ale nemysleli, jak je to jednoduché, tak toto platí i pro vás a výše výdržnosti vašich nervů je také jeden z bodů vašich dovedností. Vždy začínáte na startu z posledního místa a ze začátku budete muset překousnout časté, ale zato efektní kolize v první zatáčce trati, kde se naštosuje celý startovní rošt. Také počítejte s tím, že pokud jezdíte na klávesnici, tak při maximálním náklonu budete téměř neustále v highsideru a to, jestli ho ustojíte nebo ne, je také otázkou vaší dovednosti, stejně jako katapultace jezdce při smyku předního kola ze sedla.


Umění jízdy

Umělá inteligence je ve hře relativně opravdu dobře zpracována, a tak nečekejte trubky ve stylu série her MotoGP, kdy to do vás kluci v plné rychlosti při výjezdu ze škarpy napálí. Tady už borci nejezdí takovou tužku a většinou je lahoda pohledět na předjížděcí manévry PC, kdy si během 2 zatáček 3krát prohodíte pořadí. Když jsme zmínili škarpu, tak v motoškole zazní jedna velmi zajímavá věta, která mi zůstala v paměti: "Asfalt je tvůj nejlepší kamarád! ". A je to tak. Mimo něj se chování motorky změní v bruslení na ledě a zvládnout ho je opravdu oříšek, pokud si zrovna nezkracujete šikanu přímou čarou! Zajímavá je pak také tabulka s vyhodnocením vaší jízdy, kde se vám přičítají a odčítají body za způsob jízdy: taktika, čistota jízdy, a třeba i speciální prvky jako wheelie nebo stoppie, které jsou ve hře celkem vtipně nazvané jako "endo". Je skvělé a motivující se ve hře zlepšovat. Zkracovat časy na kolo, čisté knokautování co nejvíce soupeřů, kolo bez vyjetí mimo vozovku nebo krásné táhlé highsidery, které budete rozdávat v každé zatáčce jako Santa dárky.


To, co nepotřebujeme, ale máme s tím lepší pocit

Tvůrci hry z Milestone se chlubí tím, že všechny motocykly jsou odsouhlasené příslušnými výrobci a to i včetně jejich chování! Pravdou je, že se opravdu každá motorka chová jinak. Stejně jde ale o velkolepou arkádu, která má k reálné fyzice daleko asi jako čínská motorka k životnosti pionýra. Skvělým prvkem ve hře jsou také reálné kokpity všech motocyklů, ze kterých ale nakonec stejně moc řídit nebudete (i když je to otázka vkusu a stylu). Bohužel samotné kokpity moc polygonů nepobraly a ovládání zpoza řídítek je trhané a neovlivníte to sebelepším nastavením hry.


Před cílem

Tuto hru tu máme již od roku 2007 a za tu dobu si našla hodně fanoušků. Je totiž jediná, která nabízí svezení po silnicích na sériově vyráběných motocyklech, kterých je v nabídce opravdu široká škála. Svezete se jak v přírodě, městě, tak na okruhu. Super-Bikes Riding Challenge se tedy řadí na bednu mezi motocyklovými hrami!



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 1-2/2025
  • RACING PARTY 2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024

Aktuálně na MotoLife

RACING PARTY 2024 19. 12. 2024
Motorbike 12/2024 4. 12. 2024
Motorbike 11/2024 8. 11. 2024

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
25. ledna
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1982 - Kompletní výsledky a popis sezóny 🏍
MotoLife
14. prosince
Oficiální předprodej vstupenek na jednu z nejvýznamnějších sportovních událostí příštího roku, Grand Prix České republiky, začne v pondělí 16. prosince v 10 hodin. Mistrovství světa silničních motocyklů se na brněnský Masarykův okruh vrátí po pěti letech v termínu 18. až 20. července 2025.
Všechny příspěvky ...