Ondřej Hrůza
vydáno 8. 9. 2010
---------------------
foto: Ondřej Hrůza
Ve Finsterwalde je všechno jinak a naruby. U veteránů nerozhoduje vzhled a originalita, pouze počet koní a výsledná rychlost
Autentické závody hotrodů a upravených motoveteránů, Headbanging Finsterwalde, 3.-5.9. 2010

Výlet do jiného světa

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2010_36.jpg
Myslíte si, že mladé, benzínem posedlé muže zajímají jen moderní high-tech stroje? Většinu rozhodně ano, ale je i hrstka těch, kteří nacházejí adrenalin ve vozidlech z časů dávno minulých. A právě ti si z celé Evropy dali už po desáté dostaveníčko nedaleko německých Drážďan.

Malé, před světem schované letiště u obce Finsterwalde je krásné místo a skoro místní hotrodový klub Hot Heads East (lze přeložit jako „horké hlavy východu“) nemohl najít lepší lokalitu pro akci tohoto ražení. Už od roku 2000 tu nadšenci pro vše, co je americké, rychlé, pořádně nadupané a co bylo vyrobeno do roku 1958, pořádají autentické závody hotrodů spojené s večerními koncerty rock´n´rollových kapel a velkou párty všech, které oslovila vlna retra a návratu ke krásným padesátým létům. I když slovo „retro“ není v tomto případě příliš na místě, protože, jak řekl náš spolupracovník Matěj Třešňák: „Tohle to není retro, to je fakt starý...“. Když jsem byl v roce 2004 ve „Finstru“ poprvé, byla to relativně malá akce party nadšenců z Německa a okolních zemí. Dnes sem už jezdí celá Evropa, i Švédové a Dáni a najít v pátek večer místo na stan a motorku začíná být kapánek problém. Ve Finsterwalde ihned zapomenete na atmosféru veteránských srazů, jaké známe od nás. Jistě, pivo a klobásy jsou tam také, ale rozdíl je v technice. Kdyby se u nás na veterán srazu objevil takový hotrod, jaké jezdí na Headbanging, mnohý pořadatel by ho ani nevpustil do areálu akce. A když náhodou ano, tak by byl ostatními účastníky brán jako ostuda, omyl a odstrašující případ. Tady je to ale úplně jinak. Všechny úpravy a nápady jsou maximálně vítány!

„Chrome don´t bring you home! “

Tímto mottem, které říká, že „chrom vás domů neodveze“ jako by se řídila větší část auto- i motoparku. Opravdový, autentický hotrod se totiž opravdu nijak neleskne. A účastníci závodů ve Finsterwalde se snaží být maximálně autentičtí. Že nevíte, co je to hotrod? Hotrody byly vlastně první tuningy, které si stavěli mladí kluci v Americe ze starých a pro ně mnohem dostupnějších automobilů. I oni se je snažili připodobnit tehdejším závoďákům, používali první tuningové díly na motory, auta odlehčovali a snižovali. Ruku v ruce s tím šly i úpravy motocyklů, takže vznikaly tzv. bobbery. Novodobí hotrodisti či milovníci bobberů tak většinou koupili staré veterány a upravili si je k obrazu svému. Základem každého motocyklového či automobilového hotrodu je samozřejmě motor. Na většině vozidel ve Finsterwalde bylo vidět, že do motorů se tu investovalo nejvíc. Technici měli jen pár základních požadavků. Každé auto nebo motorka muselo být vyrobeno nejpozději v roce 1958 a provedené úpravy měly korespondovat s úpravami, které se opravdu dělaly v těchto letech. Žádné frézované díly, žádné supermoderní karburace či zapalování. Tohle vozidla plnila, ovšem pouze navenek. Co mají uvnitř motoru, už nikdo nekontroloval. A vzhledem k tomu, že všechna americká auta a motorky jsou skládačky, bylo na některých strojích až příliš vidět, že jejich majitelé tráví hodně času na E-bayi v sekci dragsterových komponentů... Ale to je přesně to, o co jde ve Finsterwalde nejvíce. Fantazii a šikovnosti se tu meze opravdu nekladou a vyhrává jen ten nejrychlejší!

Češi vládnou sedmsetpadesátkám

Pravidelně je jednou z nejobsazenějších kategorií třída nazvaná MS Class – pro motocykly s objemem do 750 cm3 a rozvodem SV. Až na jednoho Indiana se jí letos (v roce 2010) účastnily jen samé Harleye WL 750. Ano, přesně ty stroje, které nás osvobodily a od té doby se jim tu říká „unrrovky“. V této kategorii se už dlouho a velmi úspěšně objevují čeští závodníci. Ještě nikdy se však žádnému Čechovi nepodařilo vyhrát. Až letos deklasovali závodníky z celé Evropy pánové z jihočeské dílny BBC Budweis. Marek Šimon skončil na svém odlehčeném bobberu druhý za svým týmovým kolegou Davidem Kohoutem, který má tak nehorázně našlapaný motor (vlastní konstrukce), že dokázal zvítězit na vojenském Harleyi v plné výbavě! Za to sklidil při slavnostním vyhlašování u všech účastníků velký obdiv. V této třídě se objevil ještě jeden Čech, Michael Mischke z Brna, kterého ale startmaršál nakonec vyhodil ze startu, protože nastoupil do závodu v kraťasech. Pravda je v tomto případě na straně závodníka, neboť v propozicích nebyla o oblečení jezdce žádná zmínka. Vůbec poprvé měli Češi svého zástupce i v automobilové kategorii. Honza Holakovský z Kladna startoval se svým hotrodem Nash pomalovaným motivy z Rychlých šípů a ježkem v kleci na chladiči. Řeknu vám, vysvětlovat německým pořadatelům, co to bylo Bratrstvo kočičí pracky, byl docela tvrdý překladatelský oříšek.

Uvidíme, jestli se více Čechů se zajímavými veterány a sportovními ambicemi chytne a rozšíří řady našich „pionýrů“. Finsterwalde totiž opravdu stojí za to!



Diskuze k článku

Dorota 14. 9. 2010
Moc hezký fotky!

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 1-2/2025
  • RACING PARTY 2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024

Aktuálně na MotoLife

RACING PARTY 2024 19. 12. 2024
Motorbike 12/2024 4. 12. 2024
Motorbike 11/2024 8. 11. 2024

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
25. ledna
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1982 - Kompletní výsledky a popis sezóny 🏍
MotoLife
14. prosince
Oficiální předprodej vstupenek na jednu z nejvýznamnějších sportovních událostí příštího roku, Grand Prix České republiky, začne v pondělí 16. prosince v 10 hodin. Mistrovství světa silničních motocyklů se na brněnský Masarykův okruh vrátí po pěti letech v termínu 18. až 20. července 2025.
Všechny příspěvky ...