Když si tak drandíte na Arctic Catu 700 H1 TRV, zakrátko získáte pocit: tady vládnu já. Sedmikilo dělá všechno, co mu přikážete, nemá kecy, dokonce i chybku vám sem tam odpustí. Za jízdy se s ničím nemusíte prát, síly v řízení i výška těžiště jsou v normě. Nevím, jak to ovládání udělali, když o Arctic Catech je známo, že mají nejvyšší světlé výšky ve svých třídách a navíc TRV modely jsou prodloužené, jezevčíkoidní, a tudíž by měly být spíš dělané na rovnou jízdu. Odpružení sedmistovky má vzadu stabilizátor, a tak se čtyřkolka v zatáčkách příliš nenaklání a ani při driftování nemáte pocit nedůvěry. A to byla kola ITP SS 312 Machined pro test obutá úplně novými gumami ITP Terracross.
Brzdy
Taky brzdy patří k lepšímu průměru. Nejsou to žádná zpožďovadélka, jsou to tři kotoučové brzdy výběrové jakosti. Levá páčka ovládá spojený brzdový systém a umáčknete ji, i když má plně naložená čtyřkolka skoro půl tuny. Na výborné deceleraci se ovšem podílejí i pneumatiky Terracross. Překvapí vás třeba, že jedete 85-90 km/h (tachometrová maximálka) po mokré, studené, oslizlé a kluzké silnici, a nedostanete je do blokování. Zmáčknete přední brzdu – brzdí to. Zmáčknete víc – brzdí to víc. Prima. Rozjedete to znovu, zahamujete brzdy, jak to jen jde, a jestli si teď myslíte, že se se zablokovanými koly hrnete rovně pryč, pak jste podcenili přilnavost Terracrosů stejně jako já. Fakt mě v příjemném slova smyslu dostaly, ty gumy brzdí i na mokrém asfaltu, jakoby si z něj dělaly legraci. Jedinou věcí, se kterou musíte při maximálním brzdění počítat, je to, že při povolení brzd se zablokovaná kola nechytnou hned, ale že ještě chvilku blokují i po uvolnění brzd. Do kapitolky o brzdách patří i brzdění motorem a ani tady mě Arctic Cat 700 nezklamal. Brzdění motorem je poměrně aktivní a pomůže vám dostat se bezpečně z kopce, i když má sypký povrch. Variátor navíc používá systém, který chrání řemen před spálením.
Brod
Brodivost, stejně jako brodivost za sucha, je silnou stránkou všech Arctic Catů, jako vedlejší produkt jejich vyhlášené světlé výšky. Pokud se vám termín ´brodivost za sucha´ zdá lehce padlý na hlavu, zeptáte se třeba, kampak se za sucha brodit, tak tenhle terminus technicus jsem si vymyslel pro označení hloubky, jakou můžete se čtyřkolkou ještě projet bez mokrých bot, aniž byste museli nohy strkat na přední blatníky. A tady jsem ocenil vyvýšené opěrky nohou pro spolujezdce, které ´suchou brodivost´ zvyšují o dalších pár centimetrů, když si na ně stoupnete.
Pohon
Čtyřdobý vstřikovaný pohaněč sedmistovky má výkonu na rozdávání, a navíc je to výkon poměrně dobrotivý. Čtyřventilový jednoválec OHC Hemi má přesný objem 695 cm3 a Hemi se mu říká podle tvaru spalovacího prostoru, který je půlkulový, čili hemisférický. Na motor navazuje elektricky připojitelný přední náhon, který stejně jako vzadu končí u 12“ kol, šoustajících se na nezávislých dvojitých A-ramenech s pětipolohově seřiditelným předpětím pružin. Vzadu je navíc stabilizátor, který omezuje naklánění čtyřkolky v zatáčkách.
Jezevčík
Arctic Cat 700 je konstruován pro dva. To znamená, že spolujezdec má k dispozici vlastní příjemný fotel s opěradlem a madly, takže se na vás nelepí, popravdě o spolujezdci ani nevíte. TRV v názvu čtyřkolky znamená „Two Rider Vehicle“, dvoumístný stroj, a systém byl dříve známý jako 3 v 1. Je to systém umožňující rychlou výměnu zadního nosiče za nákladní box nebo za sedadlo spolujezdce.
Arctic Cat 700 H1 TRV stojí 270 000 peněz a vy se možná ptáte, jestli to stojí za to, vysolit tolik právě za tuhle čtyřkolku. Je to samozřejmě na vás, ale faktem je, že 700 H1 TRV je pracovitá, zábavná, ovladatelná a všestranně použitelná čtyřkolka bez větších konstrukčních chyb, u které nesmíme zapomenout ani na důraz dovozce na kvalitní servis. A to není málo.