Ladislav Záruba
vydáno 31. 1. 2011
---------------------
foto: DMB, TJD
Test pásů TJD Xgen III
Pásy na čtyřkolku jsou relativně novým vynálezem, který rozšiřuje použitelnost čtyřkolek v zimě. Dlouho bylo problémem, jak to zařídit, aby pásy fungovaly i bez sněhu, ale kanadská TJD patří k firmám, které tyhle problémy už neřeší.

Pásy TJD Xgen III

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_46.jpg
Pásy TJD Xgen III mají tu vlastnost, že jsou jako jediné z nabídky pásů na trhu odpérované. Firma má systém patentovaný a jmenuje se STS 4. Je to sice hmotnostně „výraznější“ řešení, ale pružení pásů vám nahradí pružicí schopnost čtyřkolkových pneumatik, které jinak žehlí všechny drobné nerovnosti. A musím přiznat, že pérování je na pásech TJD znát, alespoň při jízdě na povrchu bez sněhu. Není to žádná hrbolatá, tvrdá jízda, řídítka vám nemlátí do rukou, problémem není ani zatáčení na rovině. Akorát pokud si připnete přední náhon, začnete s řízením trochu bojovat. Přece jen je to velká páka, a tak když nakouříte nějakou strouhu hýčmo, musíte držet řídítka vší silou, jinak vás vezmou přes ruce. Výhoda bude v tomhle případě na straně čtyřkolek s posilovačem řízení, s ním možná dokážete i otočit řídítka při stání na místě.

Rychlost
S pásy TJD Xgen III jsme jeli kilo deset, alespoň pokud se dá věřit palubnímu tachometru. Blbé ale je, že se po namontování pásů palubnímu tachometru věřit nedá, jelikož hnací kola pásů mají o dost menší průměr než původní čtyřkolková. Proto je nabíledni, že dost velký bude i rozdíl mezi tachometrem udávanou a skutečnou rychlostí. Na to bacha, protože pásy tím pádem ovlivňují i celkový počet najetých kilometrů, ale co je v praxi ještě důležitější, o dost zmenší i dojezd.

Síla
Ovšem čím jsou menší hnací kola a nižší rychlost, tím je větší trakční síla čtyřkolky, což se projeví například stoupavostí, která je vyšší, než je váš mozek ochoten připustit. Sami jsme s fotografem Davidem sledovali, jak se kolega z firmy ASP Group pustil do prakticky kolmé sypké stěny, a jen kvůli tomu, že jsme na něho koukali značně vyjeveně a on viděl, že se na něho koukáme značně vyjeveně, si to rozmyslel. A možná taky proto, že pásy byly namontované na nepojištěném litrovém zvěrstvu Arctic Cat Thundercat 1000 za víc než třetinu mega. Ale jak říkám, je to i otázka psychická, dlouhé pásy totiž vpředu i vzadu přečnívají, zvětšují rozvor, takže čtyřkolka zvládne i svahy pro kola nemyslitelné. Na příčný náklon ale bacha, tady si musíte ošéfovat hlavně o dost vyšší světlou výšku a její vliv na výšku těžiště.

Neubírat
Čtyřkolkové pásy vám také napoprvé připraví horkou chvilku, pokud nic netuše bezelstně uberete plyn. Valivý odpor pásů je totiž velký a vy prostě nepočítáte s tím, že by setrvačnost mohla být rovná nule. Připravte se tedy na to, že ubrání plynu vyvolá reakci podobnou dobře fungující brzdě, já například málem udělal na řídítkách stojku. Z důvodu vyššího odporu se také tyhle pásy montují na silnější čtyřkolky s pohonem 4x4 a s objemem 400 cm3 a více, na sněhu mají pásy odpor ještě větší. Pásy TJD Xgen III jsou však celoroční, takže mohou jezdit i po trávě, ve vodě, v blátě a tak, ale nepočítejte s tím, že byste s nimi mohli na silnici. Nejsou určeny na jízdu po betonu a asfaltu, tam by vzal nechlazený materiál pásu brzy za své. Jakmile se s pásy začnete sžívat, zkusíte s nimi blbnout, ale zase rychle přestanete. Zjistíte, že pásy nejsou na blbnutí, jsou na to, abyste se dostali i v hlubokém sněhu z místa A do místa C, a pokud údolí B už bude bez sněhu, nám to neva.


Další iČMN články

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2005: </span> Ranger ATV 250DA -&nbsp;kvalita z&nbsp;Číny
  • 50koňové čtyřkolky nejsou pro začátečníky
  • Motokros na čtvrtou -&nbsp;závody na vlastní kůži

Články na MotoLife

  • Motorbike 1-2/2025
  • RACING PARTY 2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024

Aktuálně na MotoLife

RACING PARTY 2024 19. 12. 2024
Motorbike 12/2024 4. 12. 2024
Motorbike 11/2024 8. 11. 2024

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
25. ledna
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1982 - Kompletní výsledky a popis sezóny 🏍
MotoLife
14. prosince
Oficiální předprodej vstupenek na jednu z nejvýznamnějších sportovních událostí příštího roku, Grand Prix České republiky, začne v pondělí 16. prosince v 10 hodin. Mistrovství světa silničních motocyklů se na brněnský Masarykův okruh vrátí po pěti letech v termínu 18. až 20. července 2025.
Všechny příspěvky ...