Láďa Záruba
vydáno 28. 2. 2011
---------------------
foto: Petr Záruba
TGB Blade 550 IRS
Možná to bylo tím jarem :-), co já vím, ale když jsem při tomhle testu hledal, co je pro TGB Blade 550 IRS nejcharakterističtější, zjistil jsem, že to je hlavně ovladatelná čtyřkolka. Že vám prostě padne do ruky. Stejně jako pěkný prsa trojky.

Jako prsa trojky

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_38.jpg
A jsem si i skoro jistý, že tohle je ten důvod (totiž ta ovladatelnost), proč je TGB Blade jedna z nejoblíbenějších čtyřkolek na našem trhu. Není totiž ani velká ani malá, ani tvrdá ani měkká, ani široká ani úzká, je prostě akorát.

Nejlepší z Bladů
Písmena IRS v názvu novinky roku 2009 znamenají Independent Rear Suspension, z čehož vyplývá, že tenhle Blade 550 IRS je hlavně o nezávisle zavěšených zadních kolech. Pak ale taky o vyšším výkonu většího motoru, o 14palcových kolech a o elektrickém přiřazování náhonu přední nápravy. Blade 425 měl přední náhon připojitelný mechanicky, ruční páčkou, ale i tenhle systém byl mimochodem bezproblémový.
A musím říct, že všechny změny na novém modelu udělali Tchajwanci ku prospěchu věci. Například motor, čtyřdobý jednoválec s automatickou odstředivou spojkou a dvourychlostním variátorem s redukcí, je větší zhruba o deci a vy to poznáte na jeho ještě chlapáčtějším zátahu. My jsme Blada testovali v offroadové, 30kW alias 41koňové verzi (homologovaná má výkon uškrcený na 14,9 kW) a maximálku jsem z něj vytáhl 95 tachometrových. Dokonce i ve dvou jsme drandili 92. Na silnici mimochodem oceníte nejen klidná zpětná zrcátka, ale i příjemně cvakající blinkry, které díky tomu nezapomenete vypnout.

Elektrický předek
Těch 40 koní se z motoru žene kardanem a přes rozvodovku s pevným převodem na zadní nezávisle zavěšenou nápravu, anebo podle vaší volby také na přední kola přes elektricky připojitelný pohon přední nápravy bez uzávěrky předního diferenciálu. Blade 550 IRS také umí brzdit motorem, a myslím skutečné brzdění, nejen brzdění do rozepnutí variátoru, jak to občas udává konkurence. Zvuk výfuku je sportovně hlasitý, ale příjemný, hluboký.
Dílenské zpracování je u Blada dobré už tradičně, jen plastové kryty podvozku bych vyměnil za hliníkové z nabídky doplňkového příslušenství, které vydrží podstatně víc. V kapotáži za předními koly najdete i uzamykatelné schránky na rukavice nebo šlehačkový dort ke svačině, nechybí ani dvanáctivoltová zásuvka na uvaření kafíčka.

Dej kolům svobodu
Nová 14palcová litá kola ITP lakovaná v černé barvě jednak zvednou vzhled Blada o nějakých 23-24 %, a jednak zvednou světlou výšku ze 198 na 305 mm. A to je sakra znát na lepší průjezdnosti terénem. Jednak tolik netaháte břicho po pařezech a kamenech, a jednak ve vodě v pohodě zvládnete o decimetr větší hloubku.
V těžkém terénu, třeba právě v tom kamenitém potoce, ovšem nejvíc oceníte větší průchodnost nezávislého zadního pérování. Například že se vám nestane, že jako v případě tuhé nápravy musíte uvázlou čtyřkolku dobývat ze šutru, který nadzvedl jedno zadní kolo, a to se jen smutně naprázdno otáčí.
Často platí, že kvůli nezávislému zavěšení zadních kol se zvětší naklánění čtyřkolky v zatáčce se zvýšenou možností zakopnutí při driftu, ale osobně jsem s nakláněním Blada IRS žádný problém nezaregistroval a driftovalo se mi s ním docela dobře. Nejspíš proto, že naklánění v zatáčkách pacifikuje příčný stabilizátor zadní nápravy. O tom totiž Blade je, že vám tak nějak dá pocit jistoty jízdy. Chová se neutrálně, nevynáší ze zatáček, při driftu se zadní kola v pohodě utrhnou, ale vy přitom nemáte takový ten pocit: „Už půjdu přes budku? Ne? A teď?“ Prostě jen si užíváte driftů, a dokonce s přiměřenou opatrností i na asfaltu, které vám řídké ošpuntování standardních Maxxis Bighornů v pohodě umožní. Blbnutí na asfaltu ale pozná vaše peněženka, protože tohle je způsob, jak se špunty stanou menšími, ještě menšími, až budou nejmenší na celém světě.

Hledání mušek
Když tvrdím, že Blade je taková prima čtyřkolka „do ruky“, tak to ale neznamená, že nemá mouchy. Je několik věcí, které nejsou optimální, ale se všemi se dá něco dělat. Například řazení není z nejpřesnějších (ovšem já mám pořád před očima to řazení z Arctic Cata Thundercat 1000, které je patronem všech slušně vychovaných čtyřkolkových řazení), ale když správnou polohu nenajdete citem, určitě ji najdete podle velmi přesné kontrolky řazení, která hlásí dopředný kvalt, neutrál i zpátečku.
Ve standardní verzi je ovšem kvůli homologacím navíc potřeba zařadit neutrál při startování. Jinak nenastartujete. Startér sice motorem točí, ale ten ne a ne chytnout. Takhle na papíře vám to nepřipadne nijak obtížné, bóže, tak tam dám neutrál, ale když máte hledat neutrál při každém zastavování a chcípání motoru, pak startovat a zase řadit, tak vám to po chvilce už jde na nervy. Nehledě na případ, když si chcípnete motor ve svahu a jak čtyřkolka vlastní vahou tlačí na převodová kola, jde špatně vyřadit. Ale naštěstí je tahle homologační úprava snadno odstranitelná – přemostí se jedno čidlo. Je to jedna z mála věcí, které bych si na Bladu 550 IRS předělal.

Brzdy a kanape
Co se brzd týče, vpředu najdete dvojici kotoučů, třetí je na zadní nápravě. Respektive na kardanu, aby brzdový kotouč u rozvodovky zbytečně nesnižoval světlou výšku vzadu a abyste jeho krytem nezachytávali o pařezy a kameny. Brzdy se ovládají tak, že vlevo je páčka hydraulické zadní brzdy, vpravo hydraulické přední s aretací pro parkovací zabrzdění, a ještě je tu páčka mechanické parkovací brzdy. Tu si praktici ale v provozu povolují a používají jen tu provozní parkovačku na páčce přední brzdy, aby v blátě další sada destiček nedřela kotouč i sama sebe. Nohou pak ovládáte obě brzdy zároveň.
Testovaný Blade měl namontovaný obrovský zadní kufr z odolného plastu z nabídky originálního příslušenství, který tam zůstal z výletu do Maroka a za chvíli pojede i s celou čtyřkolkou na Ukrajinu. Tahle čtyřkolka je totiž v permanentním testu, během prvních dvou měsíců najezdila přes 1000 kilometrů. Dovozce ji nechává jezdit, uživatelsky jezdit, ale nešetří ji. Kdyby se nějaká závada měla projevit, tak ať se projeví dřív na testovacím kuse než na zákazníkově. To mi přijde zodpovědné. Ale k tomu zadnímu kufru: ani na rozmlácené motokrosové trati (kterou díky dobrému odpérování Blade zvládal s přehledem včetně rolet) mi kufr nepřekážel, jen je těžké se na něj psychologicky vykašlat. Něco obrovského za zády pořád vnímáte, i když to prázdné ani v nejmenším nemůže ovlivnit dynamiku a chování čtyřkolky. Když už se ptáte, tak i na MX trati je ovladatelnost Blada výborná, nastavení pružicích a tlumicích jednotek s laditelným předpětím pružiny je tvrdší, ale ne tak, aby to člověk vnímal nepříjemně.
Kufr však velmi ocení spolujezdec, který si lebedí opřen zády o vypolstrované opěradlo jako na kanapíčku. Přestože Blade není konstruován jako dvoumístný jezevčík, vejdou se na sedadlo dva úplně v pohodě, spolujezdec si navíc může dát nohy na vlastní vyvýšené stupačky. Blade 550 IRS stojí suma sumárum 159 000 kaček a za tuhle příznivou cenu v něm najdete šikovný pracovitý stroj a zároveň i rekreační čtyřkolku do ruky, která vám nabídne spoustu příjemných zážitků.


P. S. Že jsme Blada zkoušeli i na motokrosové trati, to na mě prosím neříkejte. Protože když jsem si ho půjčoval, kladli mi na srdce, že Blade je hlavně užitková a volnočasová výletní čtyřkolka do terénu, a ne nějaká sportka. Jenže to prostě nešlo odolat.


Další iČMN články

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2005: </span> Ranger ATV 250DA -&nbsp;kvalita z&nbsp;Číny
  • 50koňové čtyřkolky nejsou pro začátečníky
  • Motokros na čtvrtou -&nbsp;závody na vlastní kůži

Články na MotoLife

  • Motorbike 1-2/2025
  • RACING PARTY 2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024

Aktuálně na MotoLife

RACING PARTY 2024 19. 12. 2024
Motorbike 12/2024 4. 12. 2024
Motorbike 11/2024 8. 11. 2024

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
25. ledna
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1982 - Kompletní výsledky a popis sezóny 🏍
MotoLife
14. prosince
Oficiální předprodej vstupenek na jednu z nejvýznamnějších sportovních událostí příštího roku, Grand Prix České republiky, začne v pondělí 16. prosince v 10 hodin. Mistrovství světa silničních motocyklů se na brněnský Masarykův okruh vrátí po pěti letech v termínu 18. až 20. července 2025.
Všechny příspěvky ...