2008 - rok loučení

vydáno 30. 12. 2008, text pt, foto michelin.com

Osmičkový rok dovršil sérii odchodů Michelinu z vrcholových motoristických soutěží. Zároveň byl rok 2008 již pouhým odleskem slávy let minulých. Jedna éra byla dovršena.

Vrcholem Michelinu byl bezesporu rok 2005, kdy získal cenná prvenství ve všech třech komerčně nejvýznamnějších odvětvích motoristického sportu - tedy v Moto GP zásluhou Valentina Rossiho, ve Formuli 1 díky Fernandu Alonsovi a konečně v MS v rally, kde své soupeře deklasoval Sebastian Loeb. Z vrcholu vedou cesty zákonitě opět dolů, a po těch se záhy vydali i pneumatikáři z Clermont Ferrandu. Asi nejméně bolestným ústupem ze slávy, spíše marketingovým tahem, bylo přenechání pozice výhradního dodavatele pneumatik pro soutěžní speciály WRC dceřiné značce BF Goodrich v roce 2006. Snad již tehdy Michelin promýšlel nyní již notoricky známou tezi o nutnosti neomezené konkurence ve špičkovém motoristickém sportu, jejímž nesplněním později vysvětloval své odchody. Avšak tehdy nebyl ochoten svět rally opustit, tak tedy šalamounsky poslal do výběrového řízení americký BF Goodrich. Další na řadě byla Formule 1. Po dlouhých neshodách s mezinárodní automobilovou federací bylo jasné, že Michelin nemá šanci vyhrát soutěž na dodavatele pneumatik pro sezonu 2007, proto raději odstoupil dobrovolně s odůvodněním, že sport bez přirozené konkurence není sportem, o který Michelin usiluje již přes jedno století. Rok 2008, historie se znovu opakuje. Změna pravidel přináší do Moto GP předpis o jednotném dodavateli pneumatik. Michelin kvůli své snížené výkonnosti z roku 2007 a průběhu sezony 2008 necítil podporu z řad svých klientů, nepustil se do předem prohrané bitvy a raději zvolil scénář totožný s tím, který uplatnil před dvěma lety ve Formuli 1. Legendární Michelin je tedy v roce 2009 ze hry už ve třech disciplínách, ve kterých v roce 2005 nenalezl přemožitele.
Doba určená pro účinkování Francouzů v královské kubatuře MS silničních motocyklů se dá suše vyjádřit letopočty 1973 až 2008. Během uplynulých pětatřiceti let vybojovali jeho jezdci přesně 360 vítězství a 26 jezdeckých titulů. Možná také díky Michelinu se 42 jezdcům podařilo probojovat na nejvyšší stupínek. Historicky první vítězství Bibendu věnoval v roce 73 Jack Findlay. Cenný triumf pocházel z ostrova Man a tedy z tradiční Turist Trophy, tehdy započítávané v rámci MS. Naopak posledním radujícím se byl Dani Pedrosa při letošní Velké ceně Katalánska. Letos se podařilo poprvé zvítězit i Jorge Lorenzovi. Stalo se tak při Portugalské GP a právě on je tím posledním - 42. závodníkem, který vyhrál s francouzským obutím.
Michelin má na svém kontě kromě vítězství i několik zásadních inovací a patentů. V roce 1984 přinesl na závodní dráhy dnes již neodmyslitelné radiální pneumatiky bez bočnic, které změnily styl jízdy jako žádná jiná technická vymoženost. Extra přilnavé směsi pak byly v centru všeho zájmu v první polovině 90. let a opět za nimi stál Michelin. Nejnovější technickou finesou, dnes chráněnou patentem, je technologie 2 CT (Two Compound Technology), která vynesla Valentina Rossiho v roce 2002 na samý vrchol. O pouhé dva roky později se unikátní pneumatiky kombinující dvě rozdílné směsi dostaly do sériové výroby...
Michelin tedy odešel, není nutné jej oplakávat, ale je možná dobré si uvědomit, že společně s ním odchází do historie i 35 let dlouhá éra nepřetržitého vývoje.


Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 1-2/2025
  • RACING PARTY 2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024

Aktuálně na MotoLife

RACING PARTY 2024 19. 12. 2024
Motorbike 12/2024 4. 12. 2024
Motorbike 11/2024 8. 11. 2024

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
25. ledna
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1982 - Kompletní výsledky a popis sezóny 🏍
MotoLife
14. prosince
Oficiální předprodej vstupenek na jednu z nejvýznamnějších sportovních událostí příštího roku, Grand Prix České republiky, začne v pondělí 16. prosince v 10 hodin. Mistrovství světa silničních motocyklů se na brněnský Masarykův okruh vrátí po pěti letech v termínu 18. až 20. července 2025.
Všechny příspěvky ...