MotoGP za tmy

vydáno 14. 11. 2007, text LZ, foto RZ

Úspěšný noční test na Losail International Circuit v Kataru rozhodl: první závod příští sezony MotoGP, Grand Prix Kataru 2008, se stane historicky první Velkou cenou, která se pojede za tmy. Přesněji řečeno ne za tmy, ale v noci. Před testem existovaly určité pochybnosti, zda závody za umělého osvět...

Úspěšný noční test na Losail International Circuit v Kataru rozhodl: první závod příští sezony MotoGP, Grand Prix Kataru 2008, se stane historicky první Velkou cenou, která se pojede za tmy. Přesněji řečeno ne za tmy, ale v noci. Před testem existovaly určité pochybnosti, zda závody za umělého osvětlení budou vůbec uskutečnitelné, protože Loris Capirossi testoval noční osvětlení na tomto okruhu již v roce 2006 a s výsledkem nebyla tenkrát úplná spokojenost. Tehdy šlo ovšem o zcela jiný druh světel. Nové osvětlení dodala americká firma Musco Lighting, která už má zkušenosti s osvětlováním velkých sportovních podniků, například Goodyear Thunderdome v Austrálii nebo ve slavné americké Daytoně. Ta je například osvětlena světly o síle 350 milionů lumenů s instalovaným výkonem 3248 kW. I v Kataru se osvětlení od Musco Lighting ukázalo jako perfektní, podle vyjádření jezdců „jako by se jezdilo za dne“. Piloti neregistrovali žádné problémy s reflexy, odrazy nebo stíny, perfektně viděli na všechny vlajky i brzdné body. Nočního testu se zúčastnilo pět jezdců MotoGP na motocyklech svých značek: Loris Capirossi (Suzuki), Marco Melandri (Ducati), James Toseland (Yamaha), Anthony West (Kawasaki) a Alex de Angelis (Honda). Jeli ovšem na sériových motocyklech, protože MotoGP prototypy byly tou dobou na cestě do Malajsie na předsezonní testování. Loris Capirossi si vyzkoušel géesixero, Toseland er-jedničku, Marco Melandri Ducati 1098 a tak dále. Objektivitu testování to ale nijak neovlivnilo, protože i na sériových strojích dosahovali piloti rychlostí blížících se 300 km/h a rozdíl oproti časům z MotoGP nebyl v podání těchto mistrů řídítek takový, aby se výsledky nedaly transponovat na MotoGP tempo. Sériovky se hodily i proto, že při testu byla plně osvětlená pouze část okruhu, pouhé tři zatáčky. Nasvětlení celého okruhu bude dokončeno v únoru 2008. Po několika odjetých kolech (celé testování trvalo zhruba půl hodiny) vyjádřili všichni zúčastnění piloti jednohlasný souhlas s tímhle revolučním krokem. Během testů se také simuloval případný výpadek sítě, a také tato zkouška dopadla úspěšně díky záložním systémům. Na závěr spokojený představitel Dorny, pan Carmelo Ezpeleta, který byl testu osobně přítomen, zdůraznil, o jaký mezník v historii tohoto sportu se jedná a oficiálně potvrdil, že první závod příštího roku se pojede v záři reflektorů 9. března 2008.


Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 1-2/2025
  • RACING PARTY 2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024

Aktuálně na MotoLife

RACING PARTY 2024 19. 12. 2024
Motorbike 12/2024 4. 12. 2024
Motorbike 11/2024 8. 11. 2024

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
25. ledna
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1982 - Kompletní výsledky a popis sezóny 🏍
MotoLife
14. prosince
Oficiální předprodej vstupenek na jednu z nejvýznamnějších sportovních událostí příštího roku, Grand Prix České republiky, začne v pondělí 16. prosince v 10 hodin. Mistrovství světa silničních motocyklů se na brněnský Masarykův okruh vrátí po pěti letech v termínu 18. až 20. července 2025.
Všechny příspěvky ...