Na vodě se to jede!

vydáno 19. 5. 2008, text Hawk

Máme za sebou hodně specifický 46.ročník 300 Zatáček Gustava Havla. Kdo nechyběl, má na co vzpomínat a kdo ano, dozví se vše nejpodstatnější z následující krátké reportáže.

Hlavní závody se již tradičně jely v neděli. Na sobotní program věnovaný tréningům však přijíždí také mnoho příznivců jedné stopy a ti, kdo nezaháleli, i letos určitě neprohloupili. Za přívětivého sobotně odpoledního sluníčka se na trati bojovalo o přední příčky na nedělní startovní rošt ve všech třídách!

Závody byly vypsány v těchto kategoriích:

- Klasik do 250 cm3

- Klasik do 350 cm3

- Klasik nad 350 cm3

- Klasik do 175 cm3

- Sportproduction 125 cm3

- MEZ do 125 cm3

- MEZ do 250 cm3

- Volná třída do 600 cm3

- Supermono

- Volná třída nad 600 cm3

Když přišla neděle...

Již od brzkého rána se nad celou republikou snášela voda a v Hořicích to přidělávalo vrásky především divákům. Brodění rozmáčeným lesem nebylo nic moc. I přes vytrvalý déšť se ale do Hořic sjelo mnoho diváků a motocykly nebyly k vidění zrovna zřídka. Ranní warm-upy se kvůli počasí trochu posunuly a přibližně kolem jedenácté odstartovala sloučená třída klasiků do 175 a 250 cm3. Celý den se nesl v trochu nedočkavém duchu, protože opravdu každá minuta na dešti udělala své. V depu i po celé délce trati byli diváci namačkáni pod všemožnými přístřešky a ti otrlejší na sebe prostě nechali pršet - odměnou jim byla parádní podívaná, především potom v odpoledních hodinách.

Po dvoudobém bzukotu sportproductionů a pořádné porci nostalgie v podobě další sloučené třídy klasiků do 350 a nad 350 cm3 se začalo schylovat k jednomu z nejočekávanějších momentů. Byla to volná kategorie do 600 cm3. Na start se do první řady vedle Jirky Brože postavil Michal Dokoupil alias Indi, který byl rozhodně hvězdou dne. Po odjetí jednoho zaváděcího kola po hořickém asfaltu, zahaleném do odlesku vody, se jezdci seřadili na startovní rošt a vše bylo připraveno k závodu, který byl ředitelstvím zkrácen z devíti na sedm kol. Startovní maršálové odmávali řádný předstartovní stav a začala se rozsvicovat startovní světla. Po jejich zhasnutí se startovní rovina ponořila do hluku řadových čtyřválců a všichni upřeně koukali, kdo najede do první sady zatáček na prvním místě. Byť Jirka Brož startoval z prvního místa, tak Indi dal na brzdy jasně najevo, že on před vodou respekt nechová a nechal tedy Jirku Brože v těsném závěsu za sebou. Při průjezdu dalším kolem měl Michal Dokoupil již několikametrový náskok před ostatními jezdci. Při průjezdu druhé poloviny jezdců startem ale začala chumelenice. Ve stále vytrvávajícím dešti vlétl do zatáčky mezi Cikánku a U naléváků Pavel Čížek a s motorkou skončil v záchytných bariérách. Chvíli na to, o zatáčku dříve, se seznámil s krajnicí i další jezdec, který na trať vynesl trochu bahna a se strojem skončil též v záchytných bariérách. Po vyvěšení žlutých vlajek se na zmíněném úseku rozhořela bouřlivá debata diváků o přerušení závodu. Ředitelství však rozhodnutí vydalo až o několik chvil později. Mezitím stačil Indi už s opravdu velkým náskokem projet pod plynem cílovku a pokračot do dalšího kola. Z nečistot na trati si moc hlavu nedělal a diváci jen nevěřícně kroutili hlavami. Chvíli na to byl už závod přerušen. Následovala přibližně půlhodinová pauza, při které se uklízela trať (ve spodní části v Dachově také několik jezdců spadlo) a čekalo se na znovuopakovaný start závodu. Málem ale marně, protože ředitelství závodů projednávalo zrušení zbytku programu. Nakonec tedy závody pokračovaly pod vyvěšenými žlutými vlajkami a závod byl restartován. Vypsán byl již ale pouze na 5 kol. A průběh byl stejný. Indi vyrazil nikým nebržděn opět před Jirku Brože, kterému voda moc nesedla. Během jednoho okruhu si Michal Dokoupil vydobyl opět obrovský náskok, který po dojetí závodu činil na druhého jezdce 28,5 sekundy a zaslouženě si na stupni vítězů vysloužil i přes stále vytrvávající déšť veliký aplaus.

Dále už se jela jenom kategorie poháru města Hořic MEZ do 125 cm3, sloučená společně s MEZ do 250 cm3. Třída nad 600 cm3 a Supermona byly nakonec zrušeny, a to z důvodu podmáčené trati. Dole v Dachově totiž hrozilo vyvrácení některých stromů, společně se zhoršenou viditelností, zapříčiněnou časovým posunem závodů.

Na závěr nezbývá než poděkovat všem závodníkům, pořadatelům a hlavně také divákům, kteří se i přes celodenní déšť sešli opravdu v hojném počtu! Moc se těšíme na další ročník těchto skvělých závodů a ještě jednou děkujeme pořadatelům za práci a bezpečný okruh pro naše jezdce!



Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 1-2/2025
  • RACING PARTY 2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024

Aktuálně na MotoLife

RACING PARTY 2024 19. 12. 2024
Motorbike 12/2024 4. 12. 2024
Motorbike 11/2024 8. 11. 2024

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
25. ledna
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1982 - Kompletní výsledky a popis sezóny 🏍
MotoLife
14. prosince
Oficiální předprodej vstupenek na jednu z nejvýznamnějších sportovních událostí příštího roku, Grand Prix České republiky, začne v pondělí 16. prosince v 10 hodin. Mistrovství světa silničních motocyklů se na brněnský Masarykův okruh vrátí po pěti letech v termínu 18. až 20. července 2025.
Všechny příspěvky ...