Před GP Německa
vydáno 8. 7. 2008, text Petr Štola, foto HondaProImages.com
Kolotoč Grand Prix míří do germánské říše, jede se na okruhu Sachsenring.
Okruh s velkou historii je situován nedaleko našich hranic. 50 kilometrů od Chomutova je ideální vzdálenost pro velkou podporu našim jezdcům. Sachsenring doznal několik změn, od úprav původní přírodní dráhy až po stavbu speciálního motodromu v těsném sousedství staré dráhy, po jejíž původní cílové rovince vede i část současného okruhu. Tou poslední změnou prošel Sachsenring v roce 2003, kdy byla přidaná rychlá „severní smyčka“. Nyní má tedy okruh 3 pravé a 7 levých zatáček, přičemž jedna z těchto zatáček měří bezmála jeden kilometr. Tato skutečnost ukazuje na to, že velký důraz a zátěž je zde kladená na levou stranu pneumatik, která trpí nadměrným opotřebením. Ovšem velmi zrádná je i pravá strana pneumatik, která se hodně ochlazuje při dlouhotrvající jízdě v náklonu doleva. I proto je zde hodně pádů v pravých zatáčkách, do kterých jezdci přijíždějí s nedokonale prohřátou stranou pneumatiky.
A jak to bylo v roce 2007?
Prvních deset kol závodu MotoGP bylo ve znamení souboje tříčlenné skupiny Pedrosa, Melandri, Stoner. Jako první začal ztrácet na konci úvodních deseti kol Ital Marco Melandri, který ještě s Hondou nabíral po desetinkách na vedoucí dvojici, která se ovšem již po několika dalších kolech rozpadla na samostatně jedoucího Daniela Pedrosu na čele a Casey Stonera jezdícího na druhém místě. Stále více vadnoucího Stonera v 19. kole dojel Melandri. K dvojici bojující o druhé místo, v té době již za bezkonkurenčně vedoucím Pedrosou, se ve dvacátém kole dotáhl Loris Capirossi. Ital, tehdy ještě jezdící na Ducati, se rychle s Melandrim a Stonerem vypořádal a začal ujíždět. Na druhé pozici si během několika posledních kol vytvořil až šestisekundový náskok, který bez větších problémů udržel až na cílovou čáru, kde byl o 13 sekund později než vítězný Daniel Pedrosa. Na třetím místě nakonec přijel Američan Nicky Hayden, který v závěru předjel jak Stonera, tak i Melandriho. To se podařilo i Colinu Edwardsovi a tak na současnou dvojici továrny Ducati zbylo až páté a šesté místo, na kterém nakonec nabrali více než půlminutovou ztrátu.
Pokud vám v tomto výčtu chybí jméno Valentina Rossiho, pak vězte, že hvězdný Ital se s tímto závodem nemohl dobře porovnat od samotného startu. Již v šestém kole se Rossi musel s vidinou bodového zisku rozloučit, když havaroval ze sedmé pozice. Závod v roce 2007 dokončilo pouze 14 jezdců, když poslední dva měli dvě (Tamada) a tři (Carlos Checa) kola ztráty.
Ve třídě 250 triumfovali jezdci rakouské KTM, kteří se podělili o první dvě místa. Za vítězným Hiroshi Aoyamou přijel do cíle druhý Mika Kallio. Třetí byl Alex de Angelis a čtvrtý Jorge Lorenzo. Tuto první čtveřici v cíli dělilo pouhých 0,579 sekundy. Náš Karel Abraham havaroval ve 12. kole ze 13. pozice. Do závodu se ještě vrátil, ale po deseti minutách zajel do boxů, kde závod předčasně skončil.
Závod třídy 125 měl jasného vítěze v podobě Gabora Talmacsiho, který po startu šel do vedení, na němž si získával náskok, který ve druhé polovině závodu již pouze udržoval. Talmacsi nakonec i zvítězil, když jako druhý přijel do cíle Tomoyoshi Koyama, jenž o desetinu porazil Talmacsiho týmového kolegu Hectora Faubela. Náš Lukáš Pešek dlouho bojoval ve skupině jezdců o své další pódium. Nakonec Lukáš ztratil na Talmacsiho 11 sekund, což mu v cíli přisoudilo šesté místo.
A co letos?
Po předchozích závodech se očekává ve všech třídách boj početných skupin. Zatímco u nižších tříd není tato skutečnost ničím výjimečná, ve třídě MotoGP bychom si mohli boj ve skupině vychutnat po několika jednoznačně probíhajících závodech. Samotný kurz okruhu Sachsenring, kde úzká a členitá dráha nedovoluje mnoho předjížděcích manévrů, slibuje závod napínavý a dramatický. V letošní sezoně se o vítězství podělili prozatím čtyři jezdci. Jednou vyhrál Jorge Lorenzo, ale ten po zranění z Číny ještě není v dokonalé formě. Dvakrát vyhrál Daniel Pedrosa, který i díky loňskému vítězství, ale i díky své současné formě, je jedním z největších kandidátů na nedělní vítězství. Po třech vítězstvích letos zaznamenali Valentino Rossi a Casey Stoner, tedy jezdci, kteří po loňském závodě nebyli zrovna mezi spokojenými. Hegemonii zmíněné čtveřice by mohl narušit jeden z Američanů. Buď by to mohl být Nicky Hayden, kterému se na Sachsenringu daří, či Colin Edwards, který je také letos jediným jezdcem, jenž dokázal kromě zmíněných čtyřech jezdců dojet na stupních pro vítěze (bylo to dvakrát a pokaždé třetí místo). Velmi silní by mohli být Loris Capirossi, Andrea Dovizioso, ale i Alex de Angelis, tedy jezdci disponující ne zrovna nejrychlejším materiálem, nicméně zatáčkovitá dráha by jim mohla v tomto případě vyjít vstříc.
Každopádně rozluštění této tajenky s názvem vítěz na Sachsenringu budeme znát v neděli po obědě, kdy se ve standardních časech konají závody německé Grand Prix.
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...
-
RACING PARTY 2024
Vážení přátelé, srdečně Vás zvu na letošní RACING PARTY
2024 🏁.Po pětileté pauze se vrací tradiční předvánoční setkání
srdcařů, kterým voní benzín. Atmosféra jako vždy pohodová, tombola
zajištěna, hostesky, tanečnice, DJs, pivo, Jack Daniels, závodníci, Vaši
oblíbení moto novináři a hlavne Vy, fandové motorismu! Uděláme si to letos malý, ale hezký 😉http://RacingParty.czhttp://youtube.com/Raci...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
Plánujete v příštím roce výměnu své motorky, skútru nebo
čtyřkolky? Případně se teprve chystáte vstoupit do jedné stopy a nevíte, jaký
model by byl pro vás tím nejlepším? Anebo se vám prostě jen tyto stroje líbí a
chcete vědět, co je v jejich světě nového? Pokud odpovíte alespoň na jednu z
těchto otázek ano, pak by se vám mohl hodit Motorbike Katalog motocyklů, skútrů
a čtyřkolek, který letos vydá...
-
Motorbike 12/2024
Vydání posledního čísla roku je pro nás vždycky hektické,
zároveň už totiž usilovně pracujeme na Katalogu motocyklů, skútrů a čtyřkolek,
které u nás budou dostupné v příští sezóně. No a do toho italská EICMA a další akce...kdepak,
podzim v žádném případě není obdobím klidu. Ale máme to vlastně rádi a pořád je
to lepší, než kdybychom se nudili – a doufáme, že se s námi nenudíte ani vy!
Testy
Honda ...
-
Motorbike 11/2024
Téměř všechny světové závodní
série už skončily, naše „soukromé“ redakční závody ale pokračují: dokončili
jsme listopadové vydání, poslali ho do tiskárny a vzápětí skočili na letadlo do
Milána, abychom na veletrhu EICMA nasbírali materiál nejen pro reportáž (bude v
příštím čísle), ale také pro Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek,
který vyjde letos tradičně před Vánocemi a na kterém zač...