Po dlouhé zimní přestávce, která za��ala přesně před pěti měsíci dojetím závodu ve Valencii, se na nás opět řítí nová sezona 2009 a už o tomto víkendu vypukne na katarském okruhu Losail. Během zimní přestávky se hodně změnilo, hlavní příčinou většiny změn je celosvětová hospodářská krize, která zapříčinila změnu jak zaběhnutého časového harmonogramu, tak i několik dalších v pravidlech šampionátu.
Letošní sezona zahrnuje celkem 17 závodních víkendů, vše začíná v pátek odpoledne volným tréninkem, které jsou zkráceny na 45 minut a to včetně kvalifikace. Další výraznou změnou je určitě obutí samotných motocyklů královské kubatury, pojede se na Bridgestonech a pojem kvalifikační guma se přesunul do kategorie zapomenutých. Na start jednotlivých závodů se seřadí osmnáct jezdců, tedy stejně jako v loňském roce, neuvidíme zde zelený tým Kawasaki, pouze řešení v podobě jednoho motocyklu Ninja ZX-RR pod jménem týmu Hayate Racing.
Něco k jednotlivým týmům a jezdcům...
U továrního týmu Fiat Yamaha zůstává vše při starém, tedy dvojka Rossi - Lorenzo, opět zeď mezi oběma jezdci ve společném boxu a především obhájce titulu Valentino patří k favoritům letošní sezony. Během testů podávali oba jezdci velmi dobré a konstantní výkony.
U tovární Ducati se zdá, že to bude stejné jako v loňském roce, tedy Stoner na špici a trápící se Hayden někde za první desítkou, alespoň to nám napověděly zimní testy. Caseyho zápěstí se zdá být v pořádku a i samotný motocykl patřil během všech testů mezi ty nejrychlejší. Stoner je tedy dalším horkým kandidátem na zisk titulu.
Tovární tým Repsol Honda zatím ještě trochu tápe, hlavně co se týče nastavení podvozku, na který si stěžoval nováček Andrea Dovizioso. Dani Pedrosa i přes nedávnou operaci zápěstí a kolena do katarského závodu vyjede, ale žádné velké výkony očekávat nemůžeme. Po testech v Jerezu se na Hondě RC212 pracovalo, takže v Losailu uvidíme, jak moc byli technici Hondy úspěšní.
U tovární Suzuki zůstává Australan Vermeulen i veterán závodů GP Capirossi. Od této dvojky můžeme očekávat velmi dobré výsledky, protože během testů se oba jezdci drželi ve výsledkových listinách velmi vysoko. Zdá se, že nová GSV-R je přesně to, co oba jezdci potřebují.
Satelitní tým Yamahy TECH 3 pojede letos ve změněných barvách, protože získal podporu u silného amerického sponzora Monster Energy. Jezdecké složení zůstává stejné jako vloni, tedy Brit Toseland společně s Texasanem Edwardsem. Nově i v tomto týmu bude oba jezdce dělit týmová stěna, která má jako hlavní úkol vyřešit spor mezi jezdci po výměně jejich mechaniků. Toseland si během zimních testů vybral hodně smůly, když dvakrát těžce havaroval. Musím dodat, že oba jezdci jedou v letošní sezoně o angažmá v roce následujícím.
U Gresiniho zůstává Alex De Angelis a po roční pauze u Ducati se vrací Toni Elías. Toni pojede na tovární specifikaci Hondy, De Angelis si ji teprve bude muset vysloužit stabilnějšími výkony.
Kompletní jezdecká výměna proběhla u týmu Pramac Racing, kde letos uvidíme Miku Kallia společně s Niccoló Canepou, který v minulé sezoně testoval pro tovární tým a vyjel například i k závodě WSBK v Brně, samozřejmě za Ducati. V testech byl tím rychlejším právě Fin Kalio.
Tým Scot Racing vyměnil Doviziosa za Japonce Takahashiho, který pro tento tým jel ve čtvrtlitrech loňskou sezonu. Pro Takahasiho bude velmi obtížné vyrovnat se skvělým výkonům, které v tomto týmu předváděl Dovi.
Druhou sezonu u týmu LCR má před sebou Francouz De Puniet, který umí zajet dobře kvalifikaci, ale v závodech se mu až tak moc nedařilo, uvidíme, jestli se to Randymu letos podaří vylepšit.
Prvním z nových týmů na startu MotoGP je Hayate Racing, kde budeme mít možnost sledovat jeden motocykl Kawasaki pilotovaný Marcem Melandrim. Bohužel bez tovární podpory, takže ačkoliv byl Melandri během testů relativně rychlý, jeho motorka se nebude během sezony vyvíjet a tím pádem výkony půjdou směrem dolů.
Na závěr je tu zcela nový tým Grupo Francisco Hernando, který vedou bratři Nietové a postarali se tak o návrat Sete Gibernaua do MotoGP. Šestatřicetiletý Španěl pojede satelitní Ducati a doufejme, že budeme moci opět sledovat dech beroucí souboje mezi Gibernauem a Rossim.
Kdy se jede?
V pátek vše startují stopětadvacítky volným tréninkem v 19:30, dvěstěpadesátky jedou od 20:30 a královská kubatura má svůj trénink naplánován od 21:30.
V sobotu jsou na programu opět volné tréninky, hlavním bodem jsou ale kvalifikace, kdy malorážky jedou od 21:05, MotoGP od 22:05 a čtvrtlitry mají svůj čas od 23:05. Bohužel jediná kvalifikace MotoGP poběží živě na stanici Nova Sport.
Nedělní závody vypuknou v 19 hodin, kdy jedou malorážky, v 20:15 startují čtvrtlitry a královská kubatura MotoGP startuje přesně v 22 hodin našeho času. Dvoutakty můžeme sledovat opět na stanici Nova Sport, královskou kubaturu na samotné Nově.