Rossi: "Osmistovky jsou největší chyba za uplynulých15 let
vydáno 18. 9. 2009, text Jiří Nykodým, foto Yamaha
Valentino Rossi je přesvědčen, že přechod k osmistovkám byl největší chybou za uplynulých patnáct let.
Valentino Rossi při nedávném rozhovoru označil omezení objemu motorů v královské kubatuře MotoGP v roce 2007 z původních 990 cm3 na současných 800 cm3 za největší chybu ve změnách pravidel za uplynulých patnáct let. Hlavním cílem zavedení tohoto pravidla mělo být snížení maximální rychlostí, které litrové motocykly dosahovaly a tím pádem zvýšení bezpečnosti jezdců.
Bohužel výsledek vypadá trochu jinak, jezdci projíždějí zatáčky mnohem vyššími rychlostmi, ke kterým potřebují asistenci velkého množství elektroniky. A ani slibované snížení maximální rychlosti se nekonalo, když Dani Pedrosa během letošní Velké ceny Itálie v Mugellu proletěl cílovou rovinku rychlostí 349 km/h. Zdá se tak, že jediným výsledkem nového pravidla je absence divácky atraktivních akceleračních smyků na výjezdech ze zatáček.
„Litrové motocykly byly hrubé a divoké, ale se skvělým motorem, který měl mnoho síly. U osmistovek je to o dost horší, je to stejná motorka se slabším motorem. Na začátku nové éry jsem byl hodně smutný, teď se to už trošku zlepšilo, ale výkon devětsetdevadesátkových motorů dělal všechno o mnoho zábavnější. Pro mě byly 990 stejné jako bývalé dvoudobé pětistovky. Byly tam skvělé souboje a mohutné smyky na výjezdech ze zatáček - to je přesně to, co diváci chtějí vidět. S osmistovkami... jsem přesvědčen, že to byla největší chyba v mistrovství světa za uplynlých patnáct let. Ztratili jsme velkou část podívané, především kvůli elektronice, která se tolik rozšířila. Továrny udělaly obrovskou chybu, když s osmistovkami souhlasily. Litrové motorky byly lepší ve všech směrech! “ řekl Valentino.