Soumrak elektroniky v MotoGP?
vydáno 31. 12. 2007, text LZ, foto RZ
Poté, co byla (alespoň prozatím), zažehnána hrozba pravidla jednotných pneumatik v MotoGP, přesunuje se pozornost bossů MotoGP k dalšímu bodu na jejich pracovním seznamu: omezení kontroly trakce.
Teď malinko odbočíme, abychom lépe pochopili situaci. A nalijeme vám čistého vína: s...
Poté, co byla (alespoň prozatím), zažehnána hrozba pravidla jednotných pneumatik v MotoGP, přesunuje se pozornost bossů MotoGP k dalšímu bodu na jejich pracovním seznamu:
omezení kontroly trakce.
Teď malinko odbočíme, abychom lépe pochopili situaci. A nalijeme vám čistého vína: současná MotoGP, to je Valentino Rossi. Je to tak, ať se vám to líbí nebo ne. Jestli někdo MotoGP ovládá, pak on. Ihned vysvětlíme. Když už ne kvůli jeho úspěchům, pak určitě kvůli jeho fanouškovské základně. Ano, kvůli těm mnoha milionům lidí, co ladí svoje telky a chodí na všechny MotoGP, jenom aby viděly Valentina. Protože tam kde je obrovský dav, tam jsou i obrovské peníze. Takže když se něco nelíbí Rossimu, nelíbí se to ani bossům MotoGP. A panu Rossimu se nelíbí přílišný
nástup elektroniky do MotoGP. Už dlouho. Popravdě, ona už se mu kontrola trakce principielně nelíbí od začátku. Prošpikovanost elektronikou byla také jedním z důvodů, proč Rossi nešel jezdit Formuli 1. A stejně jako ve Formuli 1, i v MotoGP podle něj nejnovější generace kontroly trakce postupně vymazává ze závodění lidský element a tím snižuje atraktivitu závodů. Můžete s ním souhlasit nebo ne, můžete se na to dívat jak chcete, ale podívejte se sami, do jakých neskutečně nudných vod zavedla elektronika Formuli 1.
Takže po tomto intermezzu už pro vás nebude žádným překvapením, když se dozvíte, že hlava MotoGP,
Carmelo Ezpeleta řekl před koncem roku, že regulace kontroly trakce je dalším bodem, na kterém bude management MotoGP nyní pracovat. A že by bylo ideální, kdyby v budoucnosti mohlo celé startovní pole MotoGP vyrazit do boje s jednotnou řídicí jednotkou ECU. Jednotná řídicí jednotka by poté udělala z kontroly trakce věc zapovězenou. Zajímavé je, že právě ve Formuli 1 bude od letošní sezony 2008 zavedena jednotná standardní řídicí jednotka bez kontroly trakce. Ironicky tedy ve Formuli 1 žádná kontrola trakce nebude, zatímco v MotoGP frčí na plné obrátky. Ovšem týmy a výrobci motocyklů jsou zatím proti jednotnému zapalku. S tolika různými konfiguracemi motorů používaných v MotoGP (Big Bangy, Screamery, řadové čtyřválce, vidlicové čtyřválce) je také jednotná řídicí jednotka dost velkým technickým problémem. Ale na druhou stranu si i jiní VIPové, jako Randy Mamola a další, uvědomují, že Rossi má zřejmě pravdu. Ke konečnému řešení povede ještě spousta jednání, takže bude zajímavé sledovat další vývoj.