V našich zeměpisných šířkách je těžké najít na enduro-zábavu ideální povětrnostní podmínky. V létě je jak v peci, takže omdléváte přímo za řídítky, a než stačíte za padajícího listí poštípat dříví na zimu, zahříváte si paže lopatou nabírající ledové kostky sněhu a pod nosem vám z nudle namrzá rampouch. Říjen (to je ta chvilka mezi + 40 a –25°C) je tedy ideální na nějaké to endurácké povyražení. Navíc, neberte to, když vám nabídnou na celý den novou KTM, ve čtyřtaktu, na zánovních drápech a navíc v limitované sérii Six Days.
Svezli jsme se v auto-motokrosovém areálu v Nové Pace – Štikovské rokli. Jeho provozovatel, Autoklub Nová Paka, nám vyšel hodně vstříc, dovolil nám svézt se kromě motokrosové trati i na té autokrosové, kam se za normálních okolností vůbec nesmí. Snad to v Pace znáte, velké převýšení, široká a krásně srovnaná osvodidlovaná dráha (na krosce driftové orgie), kde jinak řádí čtyřlitrové několikasetkoňové buggy. Povrch nebyl ani mokrý, ani přeschlý, zkrátka pro drapák úplně ideální. Hlína tam je taková červená lepivka, hodně jílu, skoro se nedá omýt ani wapkou, proto je kolem Paky tolik cihláren. Motokrosová trať, která se klikatí hned vedle, byla povrchově v dobrém stavu, občas kaluž, jinak přiměřeně rozježděná, ale bez zákeřných kolejí. Je docela dlouhá a krásně rozmanitá: tobogány, lavice různých délek, rolety a všechno, co k motokrosu patří.
Drobnými úpravami k dokonalosti
KTM EXC 450, ročník 2009, se liší od své předchůdkyně jen v detailech. Nálepky na rámu, které většinou ošudláte botkama, nahradily plastové a odolnější krytky a ze stejného důvodu byla jinou barvou stříknuta i víka motoru. Zkrátka je hned neošoupete. V hlavě pádlují nová vahadla a přepracován byl dekompresor a spojkový koš i s lamelami. Jiné jsou plasty nádrže a lehce modifikované je i pérování.
Verze Six Days byla ještě v roce 2008 běžnému zákazníkovi nedostupná. Koupit (nebo dostat) ji mohlo jen pár vyvolených jezdců, kteří KTM reprezentovali na úrovni. V roce 2009 jich konečně vyrobili víc, takže se dostalo i na normální lidi. Six Days se od standardu liší víceméně jen v detailech. Asi hlavním viditelným znakem je průsvitná bílá nádrž. Hladina paliva je v ní vidět pouhým okem, hned víte, na čem jste (stejně jako když děvčata nosí takové ty bílé průsvitné vzdušné letní kalhoty, kterými všecko prosvítá...). Za další má jiné hefty, vidlice mají odfukovací ventilky, brejle jsou frézované (standard pouze lité, neopracované) v příbalu máte bástry, alternativní sytič montovatelný zpět na karbec (standardně je ovládaný lankem na řídítkách), chladič je dovybaven ventilátorem, motor zespodu chrání plast. Samozřejmostí jsou jiné akční polepy a sedlo s kapsičkou. Testovaný model je nová 2009, avšak na polepech najdete nápis 08, což trošku mate – znamená to, že byl EXC připraven k nasazení do Šestidenní 2008. Zajímavostí je i rozeta Supersprox (pro neinformované – jedná se o českého výrobce), kterou KTM oficiálně montuje. To zahřeje.
Čím dál jednodušší
Byť se pořád mluví a píše, jak jsou všechny ty motorky čím dál vyhraněnější, výkonnější a technicky komplikovanější, opak se zdá být pravdou. EXC jako celek působí nesmírně jednoduchým, kompaktním a lehkým dojmem. Celá konstrukce je promyšlená a všechno do sebe logicky zapadá. Už to není takové to:...tady máme tenhle díl, co nám zbyl z tamtoho, tak k němu přiděláme ještě todleto a ještě to vedle ze skladu... Jestli to půjde takhle dál, tak za pár let není v testu o čem psát. Prostě se řekne: „Je to dobrý,“ a tím to hasne.
Kupříkladu kryt pod motorem je plastový a na jeden (! ) bajonetový rychloupínák odnímatelný. Všechno bláto tak vysypete a po umytí zase snadno nasadíte. Stroj je štíhlý jako dvoutakt, nikde nic netrčí. Ergonomie je skvělá, na nic si nezvykáte. Vlastně zvykáte. Na lehkost. Mašina je opravdu hodně lehká a v terénu nemáte vůbec pocit, že byste se navzájem se čtyřtaktem nějak nepohodli. Dělá, co chcete.
KTM stále montuje do všech čtyřtaktů karburátory, o stříkačkách se zatím moc nemluví. Uvidíme. Pérování bylo opět přenecháno odborníkům z WP (WP je ve vlastnictví KTM), zadek funguje už léta bez přepákování – systém PDS. Centrála je vyosená do pravé části stroje, je k ní tak dobrý přístup. Kývačka proto není souměrná, ale velice zajímavě odlitá a na některých místech broušená. Vypadá pevně a navíc je nádherná. Takhle má vypadat řemeslo – pořádná strojařina.
Kulturní a agresivní
EXC 450 je celkem vzteklá a točivá, dech jí nikdy nekončí. Avšak motor se chová hodně kulturně. Když zlomíte plný plyn už na volnoběh, plochá křivka výkonu a krouťáku vás žene nekompromisně vpřed. Kolik dáte plynu, tolik motorka jede. V driftech to jde samo. Pocitově nejede asi tolik, jak by se dalo čekat, ale když zjistíte, že se mašina staví na zadek i na čtyřku, je vám to hned jasné. Plochá křivka motoru utlumuje pocit brutality, avšak ve skutečnosti jste na trati velmi rychlí.
Lehký rám a kvalitní podvozek to dělá všechno za vás, stejně tak motor nemá díru nikde. Kdykoliv zakroutíte Kátéemce plynem, vždycky vás žene vpřed. Bez cukání a bez vibrací.
S podvozkem i brzdami jsem byl spokojen, s motorkou se dá krásně driftovat akceleračně i na brzdách. Na autokrosové trati jsem na rychloměru viděl nejvíc 107 km/h, což silničáře neohromí, ale na hlíně je to děsnej kalup. Stroj si stále udržoval perfektní stabilitu a nikterak se se mnou nepral, nekýval se. Páčky jsou jemně a přesně dávkovatelné, stačí jeden prst. Převodovka vynikající.
Na trati jsme strávili asi šest hodin, zkoušelo se vše možné. Čím víc jsem si na EXC zvykal, tím víc se mi zamlouval. Je to motorka, která vás hned tak neomrzí, umí o hodně víc, než kdy využijete, ale nevytahuje se s tím na vás. Zkrátka se ráda kamarádí.
KTM 450 EXC Six Days
Objem 449,3 cm3
Výkon DOSTATEČNÝ
Točivý moment DOSTATEČNÝ
Hmotnost 113,9 kg (bez paliva)
Cena 243 000 Kč (2009)
Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec, OHC/4, vrtání × zdvih 95 × 63,4 mm; kompresní poměr 11,9:1, karburátor Keihin FCR MX 39, elektrický a nožní startér, šestistupňová převodovka
Podvozek: rám dvojitý uzavřený svařenec z trubek a výlisků chrommolybdenové oceli (25CrMo4), podsedlový rám duralový; vpředu USD vidlice WP průměr 48 mm, zdvih 300 mm; vzadu kývačka bez pákového systému – systém PDS, zdvih 335 mm; brzdy vpředu kotouč průměr 260 mm dvoupístový třmen; vzadu kotouč průměr 220 mm jednopístový třmen, pneu vpředu 90/90-21, vzadu 140/80-18
Parametry: rozvor 1475 +/- 10 mm, výška sedla 985 mm, nádrž 9 l