Pamatujete, když se objevily první obrázky téhle české motorky? Moderní vzhled a především parádní diodové miniblinkry. Ač se to nezdá, byly tyto dvě věci nerozlučně spojované s novou Blatou. Od té doby se hodně změnilo, ale právě miniblinkry zůstaly.
Poprvé a naostro
Je to fajn pocit usedat za řídítka české myšlenky, která to dotáhla až do sériové výroby. A ta řídítka jsou proklatě nízko a osazená italskými komponenty od Domina. Přes ty ale nelze komunikovat s palubním přístrojem. Ten je zcela oddělený a ovládá se jednoduše dvěma tlačítky přímo na těle přístroje (dva tripmetry, hodiny, čas jízdy, maximální otáčky, průměrná rychlost a další funkce). Nutno podotknout, že občas zazlobí, a kvůli tomu jsem dvakrát zůstal se suchou nádrží na silnici. Pak máte hodně času uvelebit se v pohodlném sedle, které Blata nabízí. Ani po cestě přes půl republiky mi motorka zadek vyloženě neztrestala. Obdobně je na tom i spolujezdcova část sedla, která je na motarda až nezvykle široká, ale jak sami Blatovci říkají: „Motorka je koncipovaná pro mladé a ti vzadu občas nějaký ten hezký zadeček povezou.“ Pozor ale: to na podsedláku nejsou madla, nýbrž pouze plastové kryty. Ručka spolujezdce by tak měla zapátrat do prostoru podsedláku po vzoru FMX jezdců.
Vrchní, roztočte jedničku
Když Blatku probudíte k životu, určitě vás zaskočí trošku opožděnější reakce na plyn od volnoběhu. Je to způsobené akcelerační pumpičkou karburátoru a časováním motoru vůbec. S tím teď nikdo nic nenadělá a je to jen signál k tomu, že motor chce točit a točit a točit. Až nahoře se totiž nalézá oněch 10 kW, kterými Blata disponuje. To, jak s nimi naložíte přes šestikvalt ukrytý v převodovce, je otázkou zkušeností. Čím víc toho s BXMkem najezdíte, tím větší skopičiny budete vyvádět a rychleji jezdit. Ani dva tisíce naježděných kilometrů vám ovšem nezvýší top speed, který se váže k číslovce 108 km/h. Blata má hodně poctivý tachometr, a pokud ji hodně trápíte, dostanete se z kopce i na hodnotu 115 km/h. To už je ale opravdu extrém, který je i psaný v technickém průkazu jako maximální rychlost.
Nejsilnější zbraň
Posaďte se a projeďte se svižně jednou zatáčkou. V čem Blata exceluje, vám bude hned jasné. Je to podvozek. Přední vidle Marzocchi a zadní centrál Sachs usazené do perfektní geometrie tvoří celek, který převálcuje úplně vše v kategorii malorážek. Na ničem jiném nebudete mít při přejetí nerovnosti lepší odezvu podvozku, který vše zpracuje tak, abyste věděli o tom, co se dole děje, a zároveň vás to nijak neomezovalo v jízdě. Všichni, kdo Blatu okusili, se na téhle informaci jednoznačně shodli. Motorka v zatáčkách neplave a perfektně drží stopu. To nahrává i sportovnějšímu používání. Já sportoval na okruhu v Pardubicích při tréninku minibiků a takové polítání člověk jen tak nezažije. Stupačka neustále broušená o zem a české Mitasky se dotýkaly pravidelně samotné hrany. Jedna, dva, maximálně tři. Na okruhu jsem nic jiného neřadil. Občas to tam padlo trochu hrubě a občas jsem měl problém poskládat se s nohou pod řídítka, ani to mi ale nezkazilo celkový dojem z perfektně fungujícího celku. Na tu převodovku si ve městě ale občas zanadáváte. Není to úplně ono. Je prostě kratší a tvrdší.
Je to o zvyku
Blata není motorkou, na kterou sednete a budete s ní hned lítat jak Boris Chambon. Je třeba si na ni zvyknout, a to po všech stránkách. Někdo si bude zvykat na kontroverzní moderní design, jiný jezdec se zase bude déle sžívat s točivým agregátem, který prostě prahne po otáčkách. A někdo si bude muset zvyknout na to, že po příjezdu do školy musí strávit celé dopoledne v lavici, než znovu usedne za řídítka :-)
A co Blata umí?
1. Na zadním
Motorka postrádá krouťák na spodku, a tak je potřeba ji pořádně roztočit a přes spojáka ji poslat přední kolo do vzduchu. Je to o cviku a čím více budete trénovat, tím dál dojedete. Vlastně je to jenom o tom ji zvednout do vzduchu a balancovat, na akceleraci se v téhle třídě prostě spolehnout nemůžete.
2. Na předním
Radiální dvoupístek vpředu ve spolupráci s radiální pumpou dovede dělat velké věci. Prvních 100 km jsem mu pořádně nemohl přijít na chuť, ale potom jsem z toho buďto zblbnul, nebo si brzda po celkově najetých 1000 km sedla a já mohl BXMko vesele honit po předním i několik metrů.
3. V driftu
Můžete jednoduše zašlápnout zadní brzdu, ale když Blatu do smyku pošlete přes kvalt a spojku, je krásně ovladatelná. Samo, že si zadní brzdou pomůžete. V tomto případě ale spíše k připoutání pozornosti. České Mitasky nejsou žádné kvíláky, a tak jediný pískot vydává právě vaše zadní brzda. Jinak Blata plnohodnotně ctí základní driftovací schopnosti třídy SM.
4. Spálit gumu
K tomu asi není co dodat. České HighWay obutí od Mitasu nejen že nekvílí, ale ani úplně extra nekouří, a tak budete burnoutit trochu déle, než byste kvůli své pneušce chtěli. Čičinky v okolí ale rozhodně zaujmete :-)