Seznamte se s prvním čtyřdobým motorem o objemu 125 cm3 a síle 15 koní, který se kdy vyráběl. Ano, prvním. Derbi totiž začala tyto agregáty do svých motocyklů montovat celé dva roky před tím, než Yamaha vyrukovala s vlastním patnáctikoňovým čtyřventilem, který bije v YZF-R125 a WR125. Yamaha vsází na vstřikování, kdežto Derbi na klasický karburátor s automatickým sytičem.
Osladí všední den
Studené starty jsou slabší stránkou tohoto silničně-terénního cestovatele a je třeba motorku nechat chvíli ohřát, aby šla za plynem tak, jak od tohoto agregátu člověk očekává. Při čekání zatím můžete prozkoumat komfort, který motorka nabízí. Vysoká stavba s pohodlným sedlem ve vás navozuje ten správný „adventure“ pocit. K pohodlí uživatele přispívají ovládací prvky Domino, které známe z téměř každé maloobjemové italky (a třeba i z naší Blaty).
S lehkostí španělského rána
Motor je ohřátý, a tak můžu zmáčknout spojku a zařadit jedničku. Z motoru se přes koncovku po boku podsedláku linou docela přívětivé zvuky a první zatáhání za plynovou rukojeť vystřeluje motorku z místa překvapivě svižně. Při přeřazení na dvojku zjišťuji, že převodovka není z nejpřesnějších, a v průběhu testu se mi často rozsvítí zelená kontrolka neutrálu, ačkoli je v převodové skříni stále zařazená rychlost. To už ale roztahávám třetí převodový stupeň a v helmě si brblám: „Těch patnáct koníků tam vážně bude.“ Motor si rychle získává moje sympatie.
Trefuji s Terrou první hlubší kanál (inu, Praha...), ale motorka přes něj s lehkostí přeplouvá. Osmnáctipalcový přední ráfek přece jenom dělá své, ještě s podporou přední pneumatiky o rozměru 100/90 a 130/80 na sedmnáctipalcovém ráfku vzadu. Nejen rozměry kol ovšem stojí za funkčností podvozku. Především precizně pracující přední vidlice Paioli v kooperaci se zadním centrálním tlumičem dělají z Terry opravdové jezdící maloobjemové křeslo.
Žádný Goldwing
Zmiňuji hodně komfort, a tak by se mohlo zdát, že je Terra těžká železná a neobratná mrcha. Jenomže naopak. Terru není problém na prašné cestě otočit přes nohu a v tu chvíli si vzpomenete na technické tabulky, ve kterých se píše o 117 suchých kilogramech, což je na tak rozměrnou a pohodlnou motorku opravdu vynikající číslo. Španělé prostě umí. Pokud Terru s těmito kilogramy postavíme proti vizuálně mnohem hubenější Yamaze WR125R, u níž výrobce udává 133 kilogramů provozní hmotnosti, zjistíme, že Terra je prakticky stejně těžká. A to je vzhledem ke stavbě této „adventůr“ hodně zajímavá skutečnost.
Off-road nevadí
Derbi disponuje patnácti kobylami a šesti převodovými stupni, přes které motorku roztočíte až ke 120 km/h. Cestovat s ní budete konstantní rychlostí 100 km/h při spotřebě 1 Kč na 1 km. Co víc si přát.
Snad jen, aby se s motorkou dalo zajet i mimo asfalt. A i tady Terra překvapuje a projede bez zbytečných otázek i zorané pole. Tohle jsem vážně nečekal. Díky hmotnosti motorky a vzpřímené pozici jezdce máte stroj maximálně pod kontrolou i na nezpevněném povrchu a jízda tady je opravdu radostí. Derbina je navíc vybavena plastovým krytem motoru a řadicí pákou s ohybným kloubem, akorát zadní brzda je trochu metrosexuálním odlitkem, který se sem moc nehodí. Nemusíte se s ní ale bát pořádně zabrzdit. Brzdová soustava pochází od AJP a brzdí velice obstojně. Navíc dezén pneumatik nabízí dostatečnou oporu i na nezpevněném povrchu.
Adventůra
Hodně jsem zmiňoval slovo „Adventure“ a ne náhodou. Užitná podobnost s modelem Adventure od KTM tu je. Stejně tak je tu silná podobnost vizuální u přední masky (světlomety večer excelentně osvítí krajinu) s BMW nebo Bigem od Suzuki.
Pokud by vám přesto Terra přišla málo „edvenčr“, tak tu je model Terra Adventure, a tam už je to tutovka. Oproti standardu postrádá přední blatník „zobák“, je obohacena o černé bástry a zdobí ji luxusní bílé lakování s červenými detaily. Největší rozdíl je však v přední vidlici Kayaba, která je o 4 mm silnější a vede 21palcový ráfek (pneu 90/90), na kterém je upevněn o 20 mm větší kotouč. Podvozek má vyšší zdvihy a výš je i sedlo. Verze Adventure je o 6000 Kč dražší.
Derbi Terra 125 je opravdovým polykačem kilometrů a snad jedinou vadou na kráse je zmatkující kontrolka rezervy, která tak nějak pořád problikává. Když ale přijde opravdová krize (hladina rezervy), kontrolka se rozsvítí natrvalo. To je ovšem tak jediné. Jinak mi nezbývá než smeknout nad kvalitou zpracování celé motorky, její funkčností a především váhou, která je vzhledem k velikosti minimální a přispívá ke skvělé ovladatelnosti. Tahle motorka odpovídá své ceně!