Harleje jsou drahé stroje a kdo je chce a nedědil miliony, musí k nim většinou po krůčcích. Sportster 883 i 1200 jsou poměrně malé čopříky, které si oblíbily široké masy nízkosedlařů především pro jejich nenáročnost, na poměry H-D příznivou cenu a v neposlední řadě i americké H-D charisma. I když jsou technicky o nějaký ten rok pozadu, množství verzí a možnost koupě originálních „custom“ dílů umožňuje i z tohoto ošklivého káčátka postavit odlišný stroj na míru, což majitelům samozřejmě imponuje. Sportster je dost oblíbený hlavně v zahraničí mezi děvčaty, protože to není takový mastodont jako Softail, ale už je to H-D a ne „nějaký fungující a levnější Džapánec“.
Motor
Výčet vlastností agregátů 883 a 1200 spíše připomíná formulář obžaloby než verdiktovou tabulku testu. Motory jsou ucukané, neposedné, mají těžké klikovky, pomalé převodovky, nepravidelný chod a vůbec celkově se nechovají příliš vychovaně. Samozřejmě existují tuny origo i neorigo tuningových dílů, s pomocí kterých se dá i motor dostat o kousek dál v použitelnosti. Ale co. Vždyť ty vibrace a škubance dělají charakter. Kdyby nebyly, Sportstery by nebyly Sportstery. Motory Evo jsou na tom už o dost lépe.
Ovladatelnost
Znáte žánr heavy metal? Ten definuje chování Sportstera na silnici. Podvozek skoro nepéruje, člověk v sedle na české silnici skáče jako kapička potu mezi velbloudy cvičitelky aerobiku, rám je z pořádných ocelových rour, sice nepraskajících, ale zato dostatečně pružných, abyste při nájezdu do zatáčky rychlostí vyšší než výletní řešili množství alternativních stop. Sportster je jako bonboniéra, Forreste. Nikdy nevíš, jakou stopu ti vybere. Ale i tady platí, že bez těchto vlastností by to nebyl Sportster.
Výbava
V základu nic, v katalozích se ale „štúdiem“ utopíte na několik let. Sportster je v základu docela holá motorka a záleží jen na vaší vynalézavosti a především naditosti vaší kreditní karty, jak moc se motorka bude lišit. H-D je stavebnice a s dotvářením k individuálnímu obrazu se počítá.
Kvalita a spolehlivost
O H-D se často mluví jako o Jawách z Ameriky. A něco na tom je. Jasně, nemusíte dvakrát za den ladit předstih anebo čistit karbec, ale japonskou nenáročnost také nečekejte. Sportster se vyrábí desítky let a každou dekádou byl spolehlivější a spolehlivější, nicméně vozit šroubovák a sadu klíčů se doporučuje. Občas se něco povolí tady anebo zase tamhle... Poslední ročníky jsou na tom ale už docela dost dobře, i fenomén jako H-D se musel přizpůsobit a mouchy vychytat. No, od porodu roku 1957 na to měl času dost.
Hodnota
H-D nepatří do klasických prodejních tabulek s třemi stěžejními do rovnice – rokem výroby, najetými kilometry a stavem bouračka/nebouračka. U H-D je stejně jako u aut potřeba nahlížet na další velmi důležitý faktor, a to na stupeň výbavy – u čoprů většinou definovaný anglickým slovem „custom“ upozorňujícím na zakázkové provedení. Cena se i u staršího vyšperkovaného a dobře opečovávaného (byť tabulkově levného) Sportstera může vyšplhat docela vysoko. Proto kdo tuto motorku kupuje, měl by řešit výběr inzerátů ještě osobní návštěvou daleko víc než u strojů jiných, kde se dá nějakých nepsaných směrnic držet.