Žádná jiná motocyklová značka není přijímána tak rozporuplně. Na jedné straně velká legenda, úctyhodná image, hrdost majitelů, na druhé straně opovržení příznivců jiných značek, americká klasika ve světě japonského digitálního věku. Oprostěme se od tohoto přístupu a uznejme na chvíli, že Harley si naši pozornost zaslouží, ať už k němu máme vztah jakýkoliv.
A model Dyna Super Glide je esencí toho, co je na H-D sympatické, jde o základ, jednoduchou techniku bez všemožných doplňků, které můžeme najít jinde nebo i na jiných modelech značky. Možná i dobrý základ pro další úpravy a přestavby. Je to prostě starý dobrý motocyklový svět, jen rám, velký motor a dobrodružství cest křížem krážem přes Spojené státy, od Houstonu po Chicago, od Los Angeles po New York.
Kořeny poznáte
Harley-Davidson se do světa jedné stopy vydal už v roce 1903. U mnoha svých modelů dbal na klasickou jednoduchost a uměl ji prodat jako svou hlavní přednost. Právě historie modelů s označením Dyna je toho důkazem. A tak postupně přicházely na svět Dyna Wide Glide nebo Dyna Low Rider. Pak rodinu doplnily modely Dyna Super Glide Sport, Dyna Super Glide T-Sport, později v roce 2005 Super Glide Custom, a v následujícím roce přišel výroční 35th Anniversary Super Glide v limitované sérii. Kromě toho vyjel z továrny i příbuzný Dyna Street Bob. Od roku 1991 začaly modely Dyna Super Glide používat písmena v začátku názvu FXD.
Všechny tyto modely ale měly od začátku něco společného. Na první pohled to byl právě rám a motor. Neznamenalo to však, že by se motor s rozvodem OHV dál nevyvíjel. Přibýval na objemu a také na výkonu. V roce 1998 používal pětistupňovou převodovku, objem byl 1340 cm
3 a výkon 55 koní. Motor sice nevynikal žádným převratným výkonem, ani žádnými technickými vymoženostmi, ale byla to vyzkoušená klasika. Už o rok později tlouklo v útrobách srdce s názvem Twin Cam 88 s objemem 1449 cm
3 a výkonem 66 koní. Model Dyna Super Glide Sport se stal prvním motocyklem vyrobeným v továrně v Milwaukee osazeným dvojitým vyvažovacím hřídelem. V roce 2007 se představil nový agregát Twin Cam 96 se zvýšeným objemem na 1584 cm
3, se vstřikováním a šestistupňovou převodovkou a točivým momentem 124 Nm, nárůst točivého momentu od roku 1998 tak byl značných 31 Nm.
Klasická koncepce Dyna Super Glide z konce devadesátých let byla vybavena jednoduchou kotoučovou přední brzdou, neměla na sobě žádné přebytečné doplňky, a to ji předurčovalo jako vhodný základ pro všemožné přestavby a úpravy. Přední brzda se ukazovala jako jedna ze slabin, a proto se se zvýšeným objemem motoru objevila dvojitá kotoučová brzda.
Víc radosti než závodění
Ježdění na téhle Dyně není o závodění, ale hlavně o pohodě. Dá se jezdit na kratších vzdálenostech i překonávat delší úseky. Dá se však jezdit nejen na pohodu, ale i trochu ostřeji, když se však přidá plynu trochu víc, ozvou se v zatáčkách stupačky. Upozorní vás, že by bylo dobré trochu slevit. „Výhodou tohoto motocyklu, alespoň pro mě, je, že s ním můžu jezdit nejenom ležérně, ale i „sportovně“, tím sportovně myslím v rámci možností stylu motocyklu chopper,“ upřesňuje jeden z nadšených majitelů. Přitom vám stále svým charakteristickým zvukem připomíná vymazlený zvuk legendárního dvouválce, ani na to majitelé nezapomínají: „Můj stroj má samozřejmě jako skoro každý motocykl H-D otevřené výfuky a myslím, že bez tohoto charakteristického zvuku si takový motocykl člověk nemůže ani pořádně vychutnat. Ten nádherný zvuk, který se všude kolem rozléhá, přímo hřeje na duši.“
Když nechcete sahat drastičtějším úpravám a stačí vám technika tak, jak sjela z výrobního pásu americké továrny, je tu dost důvodů, proč si vybrat tenhle model: „Proč jsem si vybral právě typ Dyna Super Glide? Vysvětlení je prosté, mám rád štíhlé motocykly, vždy se mi líbili i předchůdci tohoto modelu, měl jsem totiž možnost se na nich svézt a nemohu opomenout ani finanční stránku. Na svém stroji jezdím od roku 2003 a každým rokem mám pocit, že mi maximálně vyhovuje, a to i po stránce spolehlivosti.
S běžnou údržbou mám totiž najeto 50 000 km. Zatím neuvažuji o tom, že bych ho měnil.“ Ano, od značky H-D se neutíká, pro většinu příznivců jde o lásku na celý život. Někdy i na dlouhé a únavné cesty, jak popisuje další z majitelů: „Na motorce jsem projel Slovensko, Slovinsko, Rakousko, Chorvatsko, Itálii, Francii, Německo, Maďarsko a vždycky mě bez problémů dovezla tam i zpět. Super Glide jsem si pořídil hlavně na cestování. V roce 2002 jsem si proto vybral sportovně cestovní model Dyna Super Glide T-Sport. Motocykl byl už v základu vybaven prostornými brašnami a také velkou polokapotáží s nastavitelným plexi. Sedlo pro spolujezdce je tu také docela příjemné, a tak není divu, že jsem s ní procestoval skoro celou Evropu.“
A teď pár slov pro ty, kteří by si chtěli tento model pořídit právě pro další přestavbu: „Pořídil jsem si starší dovezenou Dynu Super Glide po havárii. Vůbec to nevadilo, protože na ní stejně nezůstal kámen na kameni. Dnes už by v ní původní model hledal málokdo, strávil jsem na její přestavbě stovky hodin, a teď mám v garáži přesně takový motocykl, který jsem si dříve vysnil,“ dodává další majitel. A to je možná ten největší trumf pro výběr tohoto modelu. A pak možná, když přijdete do let, kdy zjistíte, že byste měli ze svého původního ostrého stylu trochu zpomalit: „Na Harleye jsem přesedlal ze silničních motocyklů, protože když se mi narodila dcera, cítil jsem, že potřebuji malinko zvolnit. Ale ani to neznamená, že se nedá na H-D jet svižně.“
Servisní údaje
Pro modely do roku 2003 platí servisní prohlídka po 3000 km, od roku 2003 po 8000 km. Výměna oleje každých 8000 km.
Více o modelu:
www.bikes.cz/modelova-rada/harley-davidson-fxd-dyna-super-glide