Jakub Nič
vydáno 28. 2. 2011
---------------------
foto: www.jawa-50.cz
Jawa Mosquito, na tu repelent nepotřebujete
Ležíte si u rybníka, sluníčko rudne, vtéká do horizontu, který se pod náporem horka těžce vlní... A kolem hlavy komáři. Hejna komárů. Ještěže svůj zrak upíráte k siluetě motorizovaného komára – Jawě Mosquito, na toho totiž repelent nepotřebujete.

Moskyty nevraždit

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_46.jpg
Mosquito byl jawácký „pokusný komár“, vypuštěný do světa s očekáváním. Očekáváním, zda jej dospívající motorkářstvo s úsměvem přijme, či zda v drogeriích davově zmizí repelenty na jeho totální záhubu. Byl to první pokus Jawy o znovuobsazení padesátkového trhu, námět na nového Pionýra. Samozřejmě Mosquito se vyrábělo v době, kdy se o motoscooťáckém New Pionýru nemluvilo ani doma u Brídů, natožpak snad veřejně.
Mosquito je spíš kombinace mopedu a malé motorky, stroj se nedá k motorce již tehdy známé konstrukce moc přirovnat, divoké plasty maskují technická řešení v Jawě vyvinutá jak jinak než z nouze...

Motor
Jelikož Jawa neměla po ruce žádný vlastní adekvátní agregát, zakoupila od slovinského Tomosu vzduchem chlazený, černě lakovaný mopedovský vzducháč. V Komáru měl motor standardně pět koní, což sice pokořovalo Simsona a většinu u nás tehdy dostupných padesátek, ale horší to už bylo se servisováním. Píst stál 1600 Kč, jeden pístní kroužek ze dvou 400 Kč… Navíc převodovka měla mezi všemi rychlostmi neutrály. Kdo bral moskyťáka jako přepravní moped, ten si s tím hlavu nedělal, ale kluci, kteří se chtěli přibližovat velké motorce, byli opět zklamáni spoustou odlišností.

Ovladatelnost
Ovladatelnost je slušná, motorka má totiž stavbu jako moped, čili rám tvoří hlavní nosná „cykloroura“, pod kterou visí Tomos, a zezadu z ní trčí kyvka. Aby řídítka nebyla nízko jako na superbiku, jsou namontována vysoká čoprovitá. Motorka je to malinkatá, kdo má víc než 170 cm, hovět si rozhodně nebude. Ergonomie zde totiž v zásadě žádná přijatelná není.

Výbava
Plná verze měla vpředu kotouč a třípaprsková kolečka, sociálnější varianta nazývaná jako Mosquito II jezdila bubny vpředu i vzadu a dráťáky (a motor 2,7 koně
a 40 km/h). Ve výbavě nic nečekejte. Jawa motorku sestavila tradičně z dílů, co týnecký sklad dal, takže na kostru mopeda navěsili dost divné plasty s povrchovou úpravou (nádrž) palubní desky VW 80. let. Obě kola pruží na drahách 8 cm, tudíž podvozek jako by nebyl.

Kvalita a spolehlivost
Nářky na rychle uvadající motor již po několika málo tisících, praskající lanka a prožmoulané bowdeny, různé elektrické závady na témata „uklepal, překroutil, zoxidoval, vyhořel“ nejsou také ničím ojedinělým. Jawa. Přece jen, kdo se o motorku stará, dvoutakt maže rozumným olejem (cirkus M2T a spol. ne-e) a nekrosí s jemnou konstrukcí mimo silnici, neměl by očekávat žádné zásadní vysypávky. Bacha ale, byť je Jawa domácí značka, nečekejte levné servisování motoru. Pokud tedy díly vůbec seženete...

Hodnota
Za málo peněz málo muziky. Na jezdění do práce ano, jako první motorku na učení pro budoucího motorkáře bych Mosquito z výběru jak nových (od roku 2009), tak starých jetých padesátek moc nedoporučoval.


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024
  • Motorbike 7-8/2024

Příspěvky motorkářů