S předchozí generací Apolla jste se mohli setkat při dlouhodobém testu v ČMN č. 21. Motorka nebyla ničím jiným než okopírovanou Aprilií SXV s mouchami. Nová generace Apolla, model AGB-36, posunuje laťku mnohem výš.
Design
Vzhled vychází z běžně užívaného konstrukčního prvku, tj. dvojitého páteřového rámu, který dodává Apollu lehce krosový nádech. Plasty po stranách nádrže jsou hodně vyosené do stran, což hodně promlouvá do posazu a pozice držení nohou při přímé jízdě. Tu vám neulehčí ani širší sedlo, které i díky své plochosti hodně znepříjemňuje celkový feeling z motorky a hranami řeže do stehen. Pokud se ovšem budeme bavit o závodním nasazení Apolla, tak na sedle toho stejně moc nenasedíte, pokud budete chtít zajet pořádný výsledek. Celkově lze Apollo považovat za vzhledově zajímavý a poměrně oslovující motocykl, který po stránce designu jde konečně vlastní cestou. I tak ovšem zůstává nekorunovanou královnou čínského motardového vzhledu Yuki 125 SM.
Nohy více dopředu
Apollo používá jeden z nejostřejších jednoválcových agregátů, který kdy Čína pustila do sériové výroby, což hodně podtrhuje budoucí sportovní nasazení stroje. Tenhle jednobuch se cítí lépe ve vyšších otáčkách, kde sice také hodně vibruje, ale zase jede. Řazení nahoru bez spojky nedělá převodovce úplně nejlépe, a tak je dobré si vždy ťuknout alespoň minimálně o spojku.
Rychlosti, kterou žene dvouventilový agregát Apollo vpřed, je přizpůsoben i podvozek, který v základu moc nepobírá rychlé překlápění ze stupačky na stupačku. Ano, i na stupačku se dá s Apollem bez problému jet, jenom se musíte na motorku správně poskládat, stupačky jsou totiž až nesmyslně předkopnuté dopředu. Při rychlém průjezdu zatáčkou si potom musíte držet co nejideálnější stopu a motorku v zákrutě zbytečně několikrát nelámat. Osobně bych uvítal v předních tlumičích nižší viskozitu oleje a jiné pružiny. To je také jedna z úprav, kterou pro všechny motocykly pořadatel šampionátu připravuje.
Terén k supermotu patří
Výměna pružin v přední vidlici by měla přispět i k úspěšnému absolvování terénní pasáže v závodech. Já jsem v tomhle směru poměrně skeptický a myslím, že Apollu terén svědčit nebude, kvůli nadměrnému namáhání konstrukce motorky. Na druhou stranu podmínky budou mít všichni závodníci stejné a do závodů to přidá další faktor atraktivity.
Při jízdě na nezpevněném povrchu je Apollo hezky čitelné, a to včetně otáčení přes nohu při zašlápnutí zadní brzdy. Z hlíny se ale přesuneme opět na asfalt, protože ze smyku už zbývá jen kousek k tak oblíbené disciplíně supermota, a to driftování. Asi byste to do téhle motorky neřekli, ale pokud ji složíte ve vinglu na stupačku a zatáhnete se zařazeným druhým převodovým stupněm za plyn, lze s Apollem efektivně vydriftovat výjezd ze zatáčky a věřte, že tenhle pocit vážně zahřeje. Za možnost akceleračního driftu z náklonu motorka hodně vděčí pneumatikám, které jsou poměrně tvrdé a především jejich profil v náklonu nekamarádí s moc velkou hladinou gripu. Nic to ovšem nemění na věci, že pneumatiky toho na svojí hraně prokládané dezénem udrží v solidním náklonu docela hodně (motorka váží bez náplní 123 kg), a to i ve větší rychlosti. Apollo-cup se ale možná pojede na úplně jiných, zatím nespecifikovaných pneumatikách jednotného typu.
Brzdy
Předního dvoupístkový třmen spolupracuje s užitou opletenou hadicí a axiální brzdovou pumpou. Set přední a zadní brzdy, která je vybavena také dvoupístkem, se zdá být pro tuhle motorku tou správnou volbou ze šuplíku ideálního poměru cena/výkon. Přední brzda sice motorku na přední kolo nedostane, ale i při razantnějším brzdění adekvátně funguje. Pro závodní účely bych ji ale jako majitel Apolla rozhodně předimenzoval.
Pár slov k další výbavě
Ač se nezdá, Apollo se chlubí poměrně zajímavými vychytávkami. Jednou z nich je ventilátor chladiče, který ve vyhnívacích situacích hodně usnadní situaci s chlazením motoru. Na palubním přístroji se potom kromě stavu paliva informujete i o zařazeném rychlostním stupni. Blinkry, včetně zadní brzdové lampy, jsou osazeny led-diodami, za což dávám také plus. Chválu naopak nemůžu pět na hodně low-endové ovládací prvky na řídítkách. Kompenzuje je ale fakt, že řídítka samotná je alespoň za co chytit a to doslova. Konečně tu jsou příjemné gumové gripy, namísto plastových násad od krumpáče, kterými byl vybaven předchozí model AGB-31 a většina další čínské konkurence.
Resumé
Apollo se svojí specifickou geometrií udělá majitelům radost především svojí cenou 43 900 Kč. Při spotřebě 3,5 l na 100 km to není žádný žrout peněženek, ale je třeba mu věnovat péči, aby dobře sloužil. Pro účastníky Apollo-cupu pak jeho pořadatel nabízí ještě zajímavější cenovku v podobě 35 000 Kč. AGB-36 jednoduše odpovídá svojí cenou kvalitě. Především je to ale produkt, ze kterého se příští rok stane plnohodnotné sportovní náčiní a rozvíří proudy adrenalinu nejen v jezdcích, ale i divácích supermota.
Apollo 2010
Nejenom profláklé značky představují na podzim své novinky. Do roku 2010 přijde i inovovaný model AGB-36 od Apolla. Ten bude užívat nový čtyřventilový agregát! Bude se opět jednat o vodou chlazený jednoválec, nyní však s avizovaným výkonem 19 kW, vyvažovací hřídelí a šestistupňovou převodovkou! Jestli nad něčím visí hodně otazníků ohledně funkčnosti, tak je to právě tento motor! Zda se Číně povedl, se dozvíme příští rok.
Co se nám líbilo:
- bástry v základu
- odezva motoru
- nastavitelnost odskoku zadního tlumiče
- nízké ceny náhradních dílů (pozn. red: Hawkovi se povedlo ukopnout blinkr :-))
Co se nám nelíbilo:
- práce přední vidlice v základu
- umístění stupaček
- nepřesná převodovka
- ovládací prvky na řídítkách
Technické údaje
Objem 249,4 cm3
Výkon 13 kW/17,7 k@9000
Točivý moment 16 Nm@5500
Hmotnost 124 kg (bez náplní)
Cena 43 900 Kč
Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec, OHC/2, vrtání x
zdvih 65 x 67 mm, kompresní poměr 9,5:1, karburátor,
elektrický i nožní startér, pětistupňová převodovka, sekundární převod
řetězem
Podvozek: ocelový dvojitý páteřový rám, vpředu USD vidlice 54 mm, zdvih 265 mm, vzadu ocelová kyvná vidlice s centrálním tlumičem, nastavitelný odskok, brzdy kotoučové, dvoupístkové třmeny, pneu vpředu 110/70-17, vzadu 130/70-17
Rozměry: sedlo 880 mm, rozvor 1420 mm, nádrž 8 l
PRO AKTUÁLNÍ INFORMACE O APOLLO-CUPU NAVŠTIVTE STRÁNKY WWW.APOLLO-CUP.CZ