Zatím nejvíce jsme propojování cyklistiky a motocyklistiky zaznamenali na posledním Intermotu v Kolíně nad Rýnem. Že jsou módou současnosti elektrické motory, si snad už všimnul každý. I když studie z poslední doby dokazují, že to tak moc ekologické zase není, což je, přiznejme si, voda na mlýn nám, milovníkům vůně spáleného benzínu. Ale pak přijedete do Kolína a tam je celý jeden sál věnován elektrice, která však prorůstá i do dalších sálů a dokonce i mezi, bože chraň, renomované motocyklové značky. A protože je vlastně jedno, zda elektromotor zabudujete do motorky, skútru nebo kola, téměř u každého stánku motocyklové výstavy, holdujícímu elektrickému pohonu, najdete nejen e-bike (myšleno e-moto), ale i e-bike (myšleno e-kolo).
Lenoch cyklistou
O návratnosti můžeme sice pochybovat, ale lenost si žádá své. Kdo chce na kole ušetřit síly a pot, a tak trochu přiblížit svůj bicykl k motorce, pro toho to může znamenat náramnou investici. Jednou z možností, jak náklady snížit, je třeba nepořídit si celý nový e-bike (jak jsme je viděli na Intermotu), ale jen kit, který se dá zabudovat prakticky do každého kola. Použití nejjednoduššího dopravního jednostopého prostředku se tak značně rozšíří. Bude ale nutné vychytat i menší mouchy, s nimiž se v přípravě testovaného kola EVbike firma nezabývala. Třeba jak uspořádat ovladače na řídítkách, aby opravdu fungovaly, aby šlo používat bez problémů přehazovačku nebo vychytat umístění baterie uvnitř rámu, aby šla vyndat. Když máte doma zásuvku někde poblíž kola, baterku vůbec vyndávat nemusíte.
A pak si také musíte rozmyslet, zda chcete koupit kit s motorem v předním kole, jak jsme si to vyzkoušeli, nebo v kole zadním, jak bychom doporučovali. Elektromotor vepředu je dost těžký a znesnadňuje zdolávání překážek a výskoky na rantly chodníků, kterých bývá město plné. Motor v zadním kole ani nepocítíte (to vím od kolegy Petra Poura, který to má doma na svém kole právě tak).
Až vyjedete, stane se vám určitě to samé co nám, cyklistický přesun se z trápení stane zábavou. Kopce vás děsit nemusí, nanejvýš si v těch nejprudších trochu přišlápnete (záleží na váze, Helena nešlapala, já musel), ale sil při tom spotřebujete jen jako při šlapání na rovině. Do méně extrémních kopců motor vytlačil i mě. Vrátíte se domu odpočinutější, přitom se zážitky možná lepšími než z malého skútru. Ostatní účastníci silničního provozu včetně chodců vás moc prudit nebudou, protože si nestačí všimnout, že za vás tahá elektromotor. A policie, když budete mít na kole dostatečný počet odrazek, jakbysmet. Než si všimnou, že nešlapete a vezete se, budete už dávno v prachu.
Jak na to?
Kit se dá zabudovat do jakéhokoliv standardního kola, v sadě potom najdete nejběžnější 26palcový ráfek s motorem (přední nebo zadní), není ale problém si nechat motor přeplést do vlastního za 200 Kč. Ke kitu patří display s rychloměrem a stavem vybití baterie a také regulátor, který se stará o přísun energie, plynová rukojeť, pedálový asistent a brzdy odpojující během brzdění motor. V nabídce najdete dvě verze baterií, buď válcovou lithiovou 6Ah do rámu místo láhve (tou jsme byli vybaveni my), nebo silnější 10Ah, zabudovatelnou do nosiče. Výkon motoru je 500 W, ale regulátor udržuje rychlost do legislativou povolených 25 km/h. Větší výkon je však výhodou při jízdě do kopce. Motor je bez převodovky, na řídítkách tlačítky však můžete měnit v pěti (šesti) stupních výkon (nula až pět). Mechanické převodovky totiž bývají většinou z plastu a po roce se kolečka začínají vylamovat. Bez šlapání a při jízdě hodně do kopce (vyzkoušeli jsme) je výdrž cca 20 kilometrů, když se přišlapuje a nejezdí jen do kopce, dá se najet až 80 kilometrů (to už nám fyzická kondice stejně nedovolila). Akumulátor 10 Ah (LiFePO4) umožňuje až 2000 nabíjecích cyklů (také jsme nevyzkoušeli) a nemá samovybíjecí efekt. Celá přestavbová sada s větší baterií váží 12 kg.
Sadu je možno zakoupit i v
ČMN shopu.