Petr Záruba
vydáno 3. 10. 2014
---------------------
foto: Radek Lavička, Martin Matula Photography
KTM zná recept na to, abych se jejich motocykly staly úspěšnými. Dokazují to i na osvědčeném konceptu svých nových endur pro rok 2015
KTM má své testovací dny dotažené do posledního detailu. Proto jsem se těšil na testování nových enduro modelů 2015. To se konalo na Slovensku, v městečku, "ktorému bohužiaľ neviem ani vysloviť meno, ale volá sa to ako Čobolajško alebo Dubrohľava", no ono je to fuk, bylo to blízko Považské Bystrice.

Vladaři 2015

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2014_19.jpg
No a v této Domaniži je trať, na které se jezdí mistrovství Slovenska cross country, takže nebyla nouze o náročné pasáže. KTM letos zase narostly prodeje, o poctivých 15 %, ale i přes tyto skvělé hospodářské výsledky si nemohli dovolit zaplatit horentní sumu za hezké počasí na testování. A protože dva dny před akcí celkem solidně pršelo, tak se i jinak celkem nudné pasáže staly jednou velkou zábavou. Bojovalo se o každý centigram trakce, a protože se to ne všem dařilo, testování někdy připomínalo spíše rochnění prasátek v bahně.

Inovace?
Žádné převratné nečekejte. Ostatně proč taky měnit produkt, který je velmi úspěšný? Koncepčně se na nových EXC tedy nic zásadního nezměnilo, vývoj šel cestou malých krůčků při odlehčování a zdokonalování ovladatelnosti. Konkrétně se letos u všech modelů vyměnil dodavatel ráfků, které jsou nyní značky GIANT namísto předchozích Excelů, EXC dále dostaly nový displej, na kterém nyní naleznete i stopky, počítadlo najetých kilometrů a motohodiny s měřením doby jízdy. EXC jsou také vylepšené o nová černá řídítka Neken (dceřiná firma Renthalu) s odolnějšími bástry. Na 2T a 4T motorech se udělalo jen pár drobných změn, které vedly k odlehčení a zlepšení chodu motoru. Z dalších změn se u 2T zmenšila kapacita baterky z 4 Ah na 3 Ah (odlehčení) a vizuálně na první pohled potěší oranžový rám, který celé motorce dodává noblesní punc.

Ráno volím pohodlí
Jelikož jsem na motorce dlouho neseděl (skoro celé prázdniny jsem závodil se studentskou formulí), zvolil jsem si na začátek motorku, která je relativně tolerantní a projede všude bez obtíží – EXC 450. Díky velkému krouťáku můžete jet kadle-kadle a ona vyjede všechno. Brnknu o startér a rozjíždím se, přede mnou trochu přemotivovaní polští novináři valili do dlouhého kopce, který končil rozcestím: doleva hard, doprava soft enduro. Soft enduro trať vedla kolem pastvin a kraviček, hard trasa vedla do drsného temného lesa. Poláci bez rozmyslu pálili na hard, a když tam tak nakouknu, v prvním kopci vidím všechny rozeseté po lese, tlačící a s motorem v omezovači.
Volím tedy napoprvé raději trasu „soft“ a mažu pryč. Čtyřipade si pode mnou pěkně brumlá a já si užívám jemnosti ovládání spojky a plynu. Na blátě to chce rychlost a vyšší kvalty, touto poučkou se přesně řídím a letím po pastvinách jako na suchu. Čtyřipade je tak trochu jako tančík a hezky drží stopu. Hlavně ji nesmíte přemlouvat do změny směru řídítky, ale nechat ji jen tak volně jet a ona si s terénem poradí sama.

Rychlost je základ
Dojedu k nejzáludnější pasáži tratě – dlouhatánský sjezd, dole otočka kolem nohy a výjezd zase zpět. Ve výjezdu je ovšem spousta kořenů a menších, ale záludných kopečků, které jsou za sucha triviální, ale za tohoto silně mokrého stavu to byla extra-lábuž. Ideální na test trakce, ovladatelnosti a centralizace hmoty na tlačení. Test trakce byl náročnější o to, že EXC 450 má v základu obuté homologované maxxisky, které nemají nejvhodnější vzorek do bláta. Nicméně na čtyřipade byl sjezd bez problému a výjezd sice s nohama „na kačera“, ale když jste jen tak šolíchali plyn, tak si s tím čtyřipade poradila sama. Jen v jednom místě jsem se nedostatkem rychlosti zasekl, ale to jen proto, abych si ověřil jeden z neduhů čtyřipade, že totiž na tlačení do strmého kopce není nejlehčí. Ale motorka není na tlačení, takže jí to těžko vytýkat.
Pak jsem přesedl na živější třipade. Na té už od prvních metrů byla poznat větší obratnost a hravost, takže jsem byl zvědavý, jak si poradí s výjezdem. Díky tomu, že jsem spodní zatáčku kolem nohy projel nyní čistěji než předtím, byl jsem rychlejší na výjezdu a už v tento okamžik se zrodil potenciální úspěch zdolání výjezdu. A taky že jo, díky větší lehkosti jsem se rychlostí dostal až skoro nahoru. Překvapen výkonem mě těsně před koncem zaskočil menší kořen, ale jen co jsem se posadil víc na zadní kolo, odlehčil přední, vycuknul jsem se hravě nahoru. Třipade tedy u mě zatím vedlo, ale mě ještě čekaly dvoutakty.

Jdu s druhou dobou
Po řízečku so „zemiakmi“ mě čekalo voňavoučké dvoudobé odpoledne. Před obědem už trať skoro vyschla, ale za sucha by to nebylo ono, a tak se opět rozpršelo. Čas běžel, konce deště nevidět, a tak jsem zatnul zuby a šel do toho. Jako první 2T jsem sednul na dvácu. Já tuhle motorku prostě miluju, na ní by byla sranda snad se i topit v bažině. Je tak lehoučká a ten sexy zvuk pořád v otáčkách, mmm! Sice jsem na EXC 125 napoprvé nevyjel to, co na čtyřtaktu, ale to přisuzuji spíše daleko kluzčímu podkladu. Dváca ve vás probudí opět malého kluka, který ji musí krmit plynem tak často, jak chtěla krmit dětská hračka tamagoči. Na endurovém motoru dvácy je hezké, že není tak agresivní jako u motokrosů a můžete tak docela dobře cítit, co dělá zadní kolo.

Dvoukilo
Pak jsem postoupil o pár kubíků výš, na dvoustovku. Tu jsem jezdil už minulý rok a mnoho lidí se pak na ni ptalo, protože tento objem jim přijde zajímavý. Mně osobně tahle motorka ale moc nevyhovovala, má velmi razantní nástup a žádný spodek, navíc ve vlhkém vzduchu mi trochu připadalo, jako by motoru docházel dech a dusil se. Dváca i dvoukilo mají odlišnou geometrii rámu než jejich ostatní sestry: mají kratší rozvor a o dva milimetry větší vzdálenost od krku k ose kola, takže pro mě je přední kolo daleko lépe čitelné. Tuto geometrii jsem si v kolejích nemohl vynachválit a ani jednou jsem s motorkou v koleji nezápasil.

50 kubíků je velký rozdíl
Zvedám laťku o dalších 50 cm3 a jdu na dvěpade. Proti dvoustovce je to ale úplně jiná liga, průběh motoru je příjemný, bez mohutného kopnutí a velmi pěkně se dávkuje. Člověk musí být akorát připravený zaspojkovat, když je potřeba pustit tam větší krouťák, a pak vše probíhá hladce.
Jak jsem již několikrát napsal, dvoutakty EXC 250/300 mě vždy potěší svojí trakcí. Nedokážu říct, čím to je, jestli systémem PDS, nebo tlumičem či geometrií, ale u těchto dvou motorek úplně cítíte zadní drapák a naprosto přesně víte, kolik je potřeba plynu a co guma pod vámi dělá. Na dvěpade jsem jel ve výjezdu jenom skoro volnoběžné kadle-kadle, a přesto motorka suverénně odjížděla vpřed. Neuvěřitelné. Jediná otázka byla, co na to odpoví tříkilo?

Více je lépe
Minulý rok na suchu jsem byl jasně pro dvěpade. Tříkilo jelo na suchu opravdu moc, až mi z toho běhal mráz po zádech, ale nyní je tu nový model, jiné podmínky, jiná trať, a tak může být všechno jinak. Po pár kolech na obou motorkách mám jasno. Obě mají tu krásnou výše popsanou vlastnost s trakcí zadního kola a váhový rozdíl mezi nimi je zanedbatelný. Takže v těchto podmínkách pro mě byla lepší třístovka, prostě a jednoduše kvůli tomu, že jsem na ní měl méně krizových okamžiků a terénem jsem s ní projížděl s větším nadhledem.

Mám jasno
Testování nových modelů KTM EXC 2015 jsem si opravdu užil, moje zážitky umocnili i všudypřítomní Poláci, kteří se porůznu povalovali po trase. Poláky samotné nové EXC tak pohltily, že úplně zapomněli na veškerá pravidla a řádili jak černá ruka, a to i v depu. I když kvůli omezené době jízdy se nešlo s motorkami sžít natolik, aby bylo možné objevit veškeré jejich přednosti a nedostatky, přesto jsem odjížděl s dobrým pocitem, že až budu někdy řešit, co do lesa, bude to dvoudobá třístovka EXC 2015.

Komentovaný onboard z jízdy na EXC 300 a krátký zápich do křoví na EXC 200 naleznete zde

Techbox:
KTM 450/350/250 EXC–F 2015
Objem 449,3/349,7/249,9 cm3
Hmotnost 111/107,2/105,5 kg (bez paliva)
Cena: 254 000/249 000/245 000 Kč

Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec OHC/DOHC/DOHC/4, vrtání x zdvih 95 x 63,4/88 x 57,5/78 x 52,3 mm, kompresní poměr 11,8:1/12,3:1/12,8:1, vstřikování Keihin EFI, šestistupňová převodovka, hydraulická vícelamelová spojka Brembo v olejové lázni, elektrický + nožní startér
Podvozek: centrální trubkový chrom-molybdenový rám, vpředu USD vidlice WP Ř 48 mm, zdvih 300 mm, vzadu hliníková kyvná vidlice s centrálním tlumičem WP bez přepákování, zdvih 335 mm, brzdy Brembo vpředu kotouč Ř 260 mm, dvoupístkový třmen, vzadu kotouč Ř 220 mm, jednopístkový třmen, pneu vpředu 80/100-21, vzadu 140/80-18
Parametry: rozvor 1482 mm, výška sedla 970 mm, světlá výška 345 mm, nádrž 9 l

Technická data 
KTM 250 / 200 / 125 EXC 2015
Objem 249/193/124,8 cm3
Hmotnost 101,9/99,5/94 kg (bez paliva)
Cena: 237 00 / 206 000 / 196 000 Kč

Motor: dvoudobý, kapalinou chlazený jednoválec, vrtání x zdvih 66,4 x 72/64 x 60/54 x 54,5 mm, karburátor Keihin PWK 36S AG, šestistupňová převodovka, hydraulická vícelamelová spojka Brembo v olejové lázni, nožní + elektrický startér
Podvozek: centrální trubkový chrom-molybdenový rám, vpředu USD vidlice WP Ř 48 mm, zdvih 300 mm, vzadu hliníková kyvná vidlice s centrálním tlumičem WP bez přepákování, zdvih 335 mm, brzdy Brembo vpředu kotouč Ř 260 mm, dvoupístkový třmen, vzadu kotouč Ř 220 mm, jednopístkový třmen, pneu vpředu 80/100-21, vzadu 140/80–18 (120/90–18 na 125 EXC)
Parametry: rozvor 1482/1471/1471 mm, výška sedla 960 mm, světlá výška 355 mm, nádrž 9,5 l

Technická data KTM 300 EXC




Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024
  • Motorbike 7-8/2024

Příspěvky motorkářů