Maxiskútry se i v našich končinách stávají čím dál oblíbenějšími. Dnes už to nejsou jen alternativy k velké motorce, ale spousta lidí si je pořizuje i jako hlavní motorku. Není divu, některé výhody, jako to, že na vás nefouká, moc to nežere nebo že nemusíte řadit, jsou pro určitou skupinu vyznavačů jedné stopy rozhodující.
Mezi třístovkami je však výběr relativně omezený a konkurenty Downtownu byste spočítali na prstech jedné ruky. Ještě lépe, úplně přímého konkurenta asi nenajdete. Možná právě proto se Kymco vydalo touto cestou.
Velikost pro Evropany
Downtown 300i je jednou z těch motorek, které umí zaujmout na první pohled. To bude asi tím italským designérem, kterého Kymco najalo… I přes relativně malý objem motoru působí tenhle maxík opravdu maximálně. Při pohledu zepředu dominují dvě kvalitní halogenová světla doplněná o kruh parkovacích LED diod, dávajících skútru značně sportovní vizáž. Zadní partie jsou oproti tomu umírněnější, ale jako celek vše působí příjemně a osobitě.
Velké a pohodlné sedlo podtrhuje dojem mohutnosti a po jeho odklopení příjemně překvapí dostatek prostoru pro uložení například dvou integrálek. Navíc sedlo po odklopení drží vzpěra, takže nedochází k samovolnému zavírání. Při pohledu na palubní desku zaujmou stříbrně olemované budíky, analogový rychloměr a otáčkoměr, doplněné o digitální ukazatel spotřeby a počítač celkových i denních kilometrů. Všechny kontrolky jsou součástí budíků, bohužel kontrolky směru jízdy jsou dost nízko a menší postavy je přes široká řídítka nevidí. Tento nedostatek je řešen zvukovou signalizací blinkrů, která i ve vyšších rychlostech a přes helmu hlasitě dává najevo, že blikáte.
Ono to funguje!
Jak skútr vypadá, není to hlavní. Po usednutí za řídítka, nastartování a rozjezdu teprve přichází ten pravý požitek. Do prostorného sedla člověk přímo zapadne a ani po delší jízdě jeho sedací partie netrpí. Zamrzí jen, že ač se skútr tváří jako veliký, není tak velký, abyste si mohli natáhnout nohy. Škoda, tenhle skútr k tomu vážně vybízí. Také případný spolujezdec/jezdkyně vzadu nevydrží příliš dlouho, protože šířka zadního sedla spolu s malými stupačkami po chvilce přivodí křeče v tříslech.
Nadšení ovšem budí motor. Krásně tahá, je perfektně pružný a poskytuje dostatek výkonu, kdykoliv ho potřebujete. Svižný odpich z křižovatky stejně jako zrychlení při předjíždění jsou tomuto stroji vlastní. Na dálnici umí upalovat tachometrových 150 km/h a průměrně si za to vezme něco málo přes čtyři litry. Do zatáček Kymco padá jak Němci do krytu, pouze je třeba dát pozor na ty pravé, protože nízko umístěným výfukem není problém zajiskřit.
Ve městě i navzdory relativně velkým rozměrům Downtown neztrácí obratnost a díky 14palcovému kolu vpředu a 13palcovému vzadu nejsou problémem ani,,kočičí hlavy“. Pouze bych ocenil alespoň o trochu měkčí odpružení. Také brzdy s nastavitelnými páčkami fungují dobře.
Japonec z Tchaj-wanu
Vezmeme-li v potaz všechny klady a zápory tohoto tchajwanského „tříkila“, pak nezbude než zvednout palec. Kymcu se povedlo vytvořit stroj pro evropského zákazníka, snoubící funkčnost, líbivý design, kvalitní dílenské zpracování a skvělý výkonný motor (kolega z ČMN Honzis dokonce mluvil o „prvním japonském skútru vyrobeném na Tchaj-wanu“). Děcka, ideální na takové to každodenní dojíždění, ale poslouží i na delší výlety za krásami naší vlasti. Ostudu si s ním rozhodně neuděláte.