Dospěle vypadající a sportovně založené maloobjemové cestovní enduro zařadila Honda do výroby od sezony 2001. Zatímco na běžných jednoválcových stopětadvacítkách byl nízký objem na první pohled k poznání, malé Varadero se podobalo tomu velkému a hodilo se i ke stejnému použití.
Výborná ovladatelnost pomáhala hlavně na úzkých zakroucených silničkách a v městském provozu. Své si mohlo Varadero 125 odvést i na polní cestě, ale motorka přímo na off-road postavena nebyla. To jste poznali už i podle použitých silničních pneumatik na litých kolech. Cestovatelské geny se však nezapřely. Sedlo bylo příjemně tvarované, v pohodě i pro spolujezdce, přizpůsobené k delší cestě. Našli jste tu objemnou 17,5litrovou nádrž, motocykl tak měl dojezd někde kolem 400 km. Za sedlem byl umístěný rozměrný nosič zavazadel s původem z modelu XL600V Transalp. Rám byl dvojitý z ocelových trubek, obě brzdy kotoučové značky Nissin si bez problémů poradily s hmotností stroje. Zadní centrální pružicí jednotka byla zkonstruována bez přepákování a dostala nastavení předpětí.
Dvouválcové véčko
Samostatné představení si zaslouží motor. Kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec s vyvažovacím hřídelem, který minimalizoval vibrace. Jeho vlastnosti byly často připodobňovány k elektromotoru, a to díky lineárnímu průběhu výkonové křivky. K tichému chodu napomáhala výfuková soustava 2–1, tlumící na maximum hluk motoru. Teprve podle zvuku jste totiž poznali, že nejde o dospělý stroj. Výkon rostl pozvolna až na legislativně povolených 15 koní. Kdo čekal podle vzhledu více, mohl být v této chvíli zklamaný. Pokud jste chtěli, aby malé Varadero ukázalo trochu svaly, bylo nutné udržovat otáčky někde kolem hranice sedmi tisíc. Nejvyšší výkon patnácti koní byl udáván až při 11 000 otáčkách, ve 12 500 otáčkách už vás zastavil omezovač.
Varadero 125 využívali pro svou práci například pražští městští policisté, a ti si pochvalovali hlavně obratnost a všestranné použití: „Byl jsem zvědavý, co dokáže. Zauvažoval jsem, jaké má pro výkon služby důležité vlastnosti. A tady jsem byl více než překvapen. Každá jízda mě utvrzovala o správném výběru do hustého pražského provozu. Co umí pětikilo na trojku, tady je maximálka, Od této kubatury by člověk asi ani víc očekávat nemohl. Ale o rychlosti a výkonu to přece jen není. Výhodou je malá hmotnost a šířka, umožňující výborné manévrování v provozu, v případě potřeby se dostanete takřka kamkoliv. Konstrukce motorky je výhodou při zdolávání různých terénů, není problém projet třeba rozbahněným trávníkem, najet na obrubník nebo sjet schody.“
To byla úvaha profesionála, ale malé Varadero slouží hlavně začínajícím jezdcům, nové si však kvůli vyšší ceně mohou dovolit hlavně ti movitější: „Když jsem si mezi stopětadvacítkami vybíral, jiný stroj kvůli mému věku nepřipadal v úvahu. Padlo mi hned do oka. Dva kapalinou chlazené válce do V a vzhled velké motorky. Přitom výkon tak akorát, abych to z nezkušenosti hned někam nenarval. Jde o enduro, které se v lehčím terénu neztratí, jen nebýt těch silničních plášťů.“
V roce 2007 prošel model omlazením. Trochu se modernizoval vzhled, dynamičtější přední maska byla osazena dvěma světlomety. Výkon zůstal téměř nezměněn – nově 10,6 kW /14,2 koně proti původnímu 10,7 kW/14,3 koně, důležitější však je, že se o plnění motoru nově začalo starat vstřikování, které umožnilo zmenšit objem nádrže o 0,7 litru na 16,8 litru, aniž by byl dotčen akční rádius stroje.
Servis
Servisní prohlídka každé 4000 km, výměna oleje každých 6000 km, ventilové vůle sání 0,15 mm +/- 0,02 mm, výfuk 0,24 mm +/- 0,02 mm
Výroba 2001 – dodnes
Cena od 33 000 Kč
Technické údaje Honda Varadero 125