Před lety přišla Suzuki se svým čtyřstovkovým Burgmanem a začala éra velkých skútrů. Yamaha ovšem modelem Tmax přišla s modernější technologií, když klasickou kompaktní skútrovou jednotku motor-variátor oddělila a výrazně tak zlepšila jízdní vlastnosti maxiskútru. Konkurenční boj se mezitím rozhořel naplno a maxiskútra už vyrábí kdekdo, nejen Japonci a Italové.
Pan Adrenalin
Night Maxe pohání čtyřdobý kapalinou chlazený řadový dvouválec zdvihového objemu 499 cm3 a výkonu úctyhodných 43,5 koně, s příznivým točivým momentem 45 Nm. Rozhodně to není žádné ořezávátko, nýbrž pěkně sportovně naladěná pohonná jednotka, která již od papíru slibuje řádný přísun adrenalinu a občas i nějakého toho „materiálu“ do spodního prádla. K tomu všemu samozřejmě vstřikování paliva, systém ABS a sportovní podvozek, který strčí do kapsy nejeden sportovní „bajk“. A to, prosím, s takovou elegancí, že konkurenční konstruktéři ohlodávají rýsovací prkna a přikusují k tomu svá pravítka.
Všude dobře, tak co doma?
Jestli vám není líto obětovat finanční obnos na motorku pro koupi skútra, v případě této Yamahy rozhodně litovat nebudete. Pořídíte si totiž věrného kamaráda, se kterým budete trávit hromadu času nejen ve městě, ale i mimo něj. A na rozdíl od přítelkyně (nebo nedej bože manželky) vám bude tolerovat i jisté výstřelky v podobě cestovatelských či sportovních choutek. A to na téhle „letadlové lodi“ budete opravdu milovat.
Rozdílů každopádně moc není, Night Max je ve skutečnosti obyčejný Tmax oblečený do tmavě modrého hávu, ale jsou tu drobnosti, které potěší: jiná kola, stříbrný rám, dvojbarevné sedlo, chromované boky a jiná přístrojovka.
Vyrážíme do ulic
Než vyrazím do Prahy, mám trochu obavy. Night Max je přeci jen poněkud větší, delší a těžší a zůstat jen u předsudků, nepojedu asi více než 30 v hodině. Jenomže jakmile se zaboříte do pohodlného sedla, natáhnete nožky a pořádně otočíte plynem, stáváte se součástí skútru a všechny obavy jsou pryč. Při rozjezdu cítíte tu (na skútr) obrovskou sílu, kterou oceníte, zejména pokud se pracně propletete až k hranici křižovatky a budete mít tu smůlu, že narazíte na nevyžitého autaře naplněného touhou zase to natřít nějaké přiblblé motorce.
Ti z vás, kteří se čas od času musí pohybovat po Praze, jistě ví, s čím vším je možné se setkat. Tu a tam chybí kus silnice, tu a tam se někdo rozhodne přecházet v místech, kde to nikdo již z principu neočekává, a podobná překvápka na vás číhají doslova na každém metru. Podvozek ani brzdy s tím však problém nemají. A to i přesto, že zejména podvozek je naladěn hodně do sportovna. Brzdy podpořené ABS (to je volitelně) mu bez problémů stíhají.
Točky krásné, točky mé
Pokud budete ve městě s Night Maxem spokojeni, ať již z jízdního projevu, či z velikosti podsedlového prostoru, mimo město budete nadšeni. Zejména pak v úsecích s mnoha zatáčkami a překlápěčkami. Zde totiž naplno využijete možností podvozku a potenciálu motoru. Když někde náhodou zvolníte (třeba kvůli podezřelé bílé Felicii u krajnice), začnete si blíže všímat také překrásných budíků a samotných ovládacích prvků. Ty totiž používáte naprosto automaticky a nevnímáte je, což je přesně tak, jak má být.
Mezi slabší kousky patří víčko nádrže umístěné na špici sedla. Pokud totiž vyznáváte, podobně jako já, těžiště co nejblíže přednímu kolu, tu a tam namísto měkkého sedla narazíte přirození na tvrdý plast. O mnoho lépe je v tomto případě spolujezdec. Ten si vrní blahem a poté, co si dáte dvakrát svižně silnici Praha – Slapy, vás pobízí ještě k jednomu kolečku.
Dálnice? Kde je problém?
Říkal jsem si, že to „za trest“ vezmu na dálnici, abychom se také podívali, kolik že ten Night Max dokáže vytáhnout. Navíc, s trochou toho větříku by si spolujezdec mohl trochu užít. Jenomže nic takového. Yamaha má vynikající plexi štítek a hádejte, co následovalo po návratu z dálnice...? No jistě! „Ještě jednou! “ Ještěže mě zachránilo hladové očko nádrže.
A jak že si Night Max stojí v celkovém součtu? Je jedním z mála skútrů, který vám přinese zážitky velmi podobné klasické motorce. Oproti té má navíc k dobru velký úložný prostor a maximum pohodlí pro jezdce i spolujezdce. Váhavé střelce možná bude odrazovat variátor namísto klasického řazení, ale to zas ocení ti, kteří se častěji pohybují na kratší vzdálenosti nebo po městě. V mých očích jde o jeden z mála „variátoráků“, pro které bych obětoval peníze těžce naškudlené pro koupi velké motorky. A chcete ještě jeden dobrý důvod, proč jít do Night Maxe? Je to půlitr a většina výrobců výfuků na něj dělá decibely narvané koncovky...