Motardy jsou pro začínající jezdce velmi oblíbenou kategorií motorek. Dá se na nich blbnout, ve městě jsou jako doma a ani větším přesunům se nebrání, pokud stopku nevystaví komfortní požadavky jezdce. Stopětadvacítkových motardů je na trhu jako hub po dešti, ale s motardy nad 125 cm3 je to už jiná písnička. Pokud nepočítáme kvalitní, ale drahé stroje typu Yamaha WR250X, tak do té doby korunovanou královnou dostupného ježdění za pár kaček byla Yuki 200 SM. Už ale uplynulo pár let a žádný stejně povedený motocykl se v nabídce prodejců neobjevil.
Na červeném koberci
XM250 působí poměrně robustně, až skoro na první pohled trochu neohrabaně. Po nasednutí za jeho řídítka vás rozhodně trkne jejich ohromná šíře, která značně komplikuje proplétání pražskou dopravní špičkou. Tvar řídítek celkově kazí jinak sportovní design motorky, takže pryč s nimi. Ovládací prvky jsou plně funkční a palubní přístroj poskytuje kromě času dostatečné množství informací o vaší rychlosti (top-speed = 120 km/h), rezervě v nádrži či tripmetru. Z výbavy je potěšující také zadní led-diodová svítilna.
Motorizace
V rámu tohoto motardu bije vzduchem chlazený dvouventilový jednoválec. Je proto třeba ho chvíli nechat ohřát na sytič, než si s jeho plněním začne plně rozumět karburátor. Po ohřátí už na vás čekají ale jenom příjemné věci. Po zařazení první rychlosti z pětistupňové převodovky a puštění spojky budete překvapeni, s jakou razancí tahle dvěpade vyrazí kupředu. Motor je napřevodován na sekundární výstup poměrně do rychla, proto jsou na sekundárním převodu poměrně malé převody. Na těch mě mimo jiné velmi potěšil řetěz, který není žádným čínským odpadem, nýbrž bytelnou pětsetdvacítkou. Ta přenáší výkon 12 kW od agregátu. Ano, není to moc (úroveň japonské stopětadvacítky), ale na whellie to s krouťákem 17 Nm stačí. V konkrétním porovnání s konkurencí to znamená lepší zrychlení než u Hondy CBR125R a absolutně stejný top-speed obou strojů.
Podvozek a brzdy
Supermoto je o podvozku. S Loncinem nečekejte nějaké honění za velkými motardy, ale pravdou je, že ani na trati se neztratí. Driftovat se na něm naučíte, a to i díky zadní brzdě, která odvádí perfektní, hodně kousavou práci. Jakmile ale vlítnete do terénu, zjistíte, že přeci jenom to už je na Loncina moc. Nevyčítáme mu to, je potřeba si uvědomit jeho cenu a za tu toho nabízí opravdu hodně. Přední vidlice si poradí s kdejakou nerovností a zaslouží pochvalu. Především za její UsD konstrukci, která asi o 50 % zvyšuje image motorky a zlepšuje její vedení. Kooperace s přední brzdou je dostačující. XM250 disponuje opletenou brzdovou hadicí, což zlepšuje brzdný účinek, ovšem v porovnání s evropskými motocykly je to stále podprůměr, takže na jízdu po předním to není.
Pneumatiky
Jako na na počátku zmiňované Yuki 200 SM či Apollu AGB 31 a 36, i na Loncinu najdeme stejný typ pneumatik, který tak nemáme rádi. Tyhle pryže mají jedinou výhodu v tom, že jejich členité vzorkování dovoluje v náklonu gumu akceleračně utrhnout. Jakmile ovšem zaprší, jsou všechny vlastnosti ty tam a na rychlé průjezdy utáhlou zatáčkou to taky úplně není. Se sériovými pneumatikami se dostanete v náklonu tak akorát na hranici stupačky, potom už to začíná klouzat. Více o pneumatikách a možnostech XM250 v části „Je to o gumách“
Hodnoty a zpracování
Během testu se spotřeba XM250 pohybovala okolo 3,5 litru, což je vzhledem k charakteru motorky velice příjemné. Navíc, když vám začne docházet palivo, přepnete jej klasicky kohoutem na rezervu, ale když už to začíná být opravdu kritické, rozsvítí se kontrolka rezervy na palubním přístroji. Velké plus. Co se dílenského zpracování týče, není na tom XM250 tak dobře jako bráška Spitzer SBR125. Největší problém u tohoto motarda byl ve stupačkách. Při postavení do nich se trochu ohly a při jejich pravidelném broušení v náklonu o asfalt byly poměrně dost zdeformované (zohýbané, ne zbroušené). Chtělo by to lepší materiál. Jiný jediný problém během testu, který nastal, spočíval v uklepání kontaktu kostry na baterii.
Závěr
Loncin XM250 je tak hravý, až mě jednou vlastní vinou vyhodil ze sedla. Pokud po mně někdo bude chtít doporučit levnou dvěstěpadesátku, ukážu rozhodně na loncinovskou XM250. Tuhle motorku si umím představit ve své garáži na blbnutí do města i jízdu do práce. Jenom trošku ořezat ta řídítka (otázka 500 Kč v shopu s doplňky). Pokud se tedy ptáte, zda platí titulek tohoto článku, zda jsme nalezli novodobého krále dvoustovkových levných motardů, tak ANO. Je jím právě Loncin XM250!
Co se líbí
- Led-diodové zadní světlo
- Hravost motorky
- Zadní brzda
- Kontrolka rezervy
Co se nelíbí
- Pneumatiky
- Řídítka
Loncin XM250
Objem 223 cm3
Výkon 12 kW/16,3 k@7500
Točivý moment 17 Nm@6000
Hmotnost 145 kg (provozní)
Cena 49 900 Kč
Motor: čtyřdobý, vzduchem chlazený dvouventilový jednoválec, karburátor, elektrický startér+nožní startér, pětistupňová převodovka, sekundární převod řetězem
Podvozek: ocelový rám, vpředu UsD vidlice, vzadu ocelová kyvná vidlice s jedním tlumičem, obojí nestavitelné, brzdy vpředu 1 kotouč, dvoupístkový třmen, vzadu kotouč, dvoupístkový třmen, pneu vpředu 110/70-17, vzadu 130/70-17
Rozměry: délka 2020 mm, šířka 920 mm, výška 1060 mm, sedlo 860 mm
Je to o gumách
Ve spolupráci Mitasu jsme na XM250 otestovali prototypy pneumatik H-16 a H-17 (jejich první generace H-14 a H-15 je na Blatě 125 BXM). Zajímalo nás, zda se zlepší jízdní vlastnosti XM250 a motorku to posune ještě dále. A stalo se tak. Motorka byla mnohem stabilnější jak při přímé jízdě, tak v náklonu, kde pneumatiky dovolily dostat se mnohem více řídítky k zemi. Přitom výměna pneumatik je v tomto případě otázkou několika stovek, takže doporučuji spíš než plánovat koupi laděného výfuku, zaměřit se nejprve na to, co vás lepí k zemi. Nové Mitasy se perfektně osvědčily na supermoto trati v Bělé pod Bezdězem během KTM víkendu a na jejich test se můžete těšit brzy z našich stránek.