Petr Záruba
vydáno 1. 11. 2013
---------------------
foto: David M. Bodlák, Martin Matula
Nová endura od KTM nepřináší žádnou revoluci, přesto jsou zase o level výše
Pro prezentaci nových endur modelového ročníku 2014 KTM zvolila výbornou lokalitu v hlubokých lesích našich slovenských bratrů za humny městečka Kopernica. K testování byla nachystána kompletní enduro řada KTM.

Oranžová souhra detailů: KTM EXC 2014

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2013_19.jpg
Při přípravě modělů pro nadcházející rok šla KTM cestou drobných změn a vylepšení, které ovšem vedly ke znatelnému zlepšení jízdních vlastností a cítění motorky. Celá řada EXC zdědila po krosových modelech nové oblečky, nový je také přední blatník do extrémně bahnitých podmínek. Největší změny zaznamenala 250 EXC-F. Kátéemka má u endur jasný směr – zvyšovat krouťák. To se u téhle dvěpade povedlo hned o 4 Nm ve středních otáčkách.

Napřesrok se sice nedočkáme žádných převratných novinek - KTM šla cestou drobných změn a vylepšení, ty ovšem vedly ke znatelnému zlepšení jízdních vlastností a cítění motorky. Celá řada EXC zdědila po krosových modelech nové oblečky včetně zbrusu nové masky s halogenovou žárovkou. Nový je také přední blatník do extrémně bahnitých podmínek. Má zcela nové uchycení, kvůli kterému předělávali i spodní brýle. Jinak je tvarované víčko nádrže, které se lépe otevírá.
Největší změny zaznamenala 250 EXC-F. Kátéemka má u endur jasný směr – zvyšovat krouťák. To se u téhle dvěpade povedlo hned o 4 Nm ve středních otáčkách (max. 27,5 Nm při 7800). Těchto výborných parametrů dosáhli vývojáři zmenšením zdvihu o 2,7 mm, zvětšením sacích ventilů, výměnou spodního ojničního ložiska za kluzné používané v F1, čímž i výrazně prodloužili servisní interval na 135 mth (původně 105 mth). Nová spojka DDS má zabudované gumové rozpěrky, které lépe tlumí rázy, a v neposlední řadě inženýři ztenčili stěny karterů, čímž ušetřili 0,6 kg. Na šasi se toho moc neměnilo, pouze odlehčili kolébkový rám o 0,3 kg a zmenšili průměr pístku pumpy přední brzdy pro lepší cit. Celkově je motorka oproti loňsku lehčí o 2 kg.
Velká 450 má odlehčenou vačku, lehčí ventilové pružiny, přepracovaný píst vážící 260 g a nové pístní kroužky ze 450 SX-F. Na dvoudobém poli jsou to nové jazýčkové ventily, silnější startéry, a tím pádem i baterky s větší kapacitou a u oblíbených SixDays kromě nových polepů, kol a dalších serepetiček z PowerParts katalogu je to vylepšená čtyřkomorová přední vidlice, která se nyní daleko snáze servisuje. Kdyby někoho zajímal jízdní rozdíl mezi dvoukomorovými a čtyřkomorovými vidlicemi, tak čtyřkomora daleko lépe pobírá jemné nerovnosti při vyšších rychlostech a má stejné vlastnosti mnohem delší dobu, protože ve čtyřech oddělených komorách se olej pomaleji ohřívá, tím pádem je vhodnější pro delší jízdu.
Uf, teorii máme za sebou, tak obléct a jezdit! A protože test je test, vyzkouším za ten den prakticky celou škálu EXC 2014, a kdyby slunce nikdy nezapadalo, jezdil bych tam patrně doteď…

125 EXC
S novým designem působí čtrnáctkové dvoutakty velmi kompaktně. Jsou příjemně nízké a pro člověka měřícího 174 cm naprosto ideální. KTM se v ergonomii a posazu těžko něco vytýká, představují téměř vzor dokonalosti. Dváca je určena pro opravdové fachmany, co se tomu nebojí naložit. Na endurocrossové trati je s ní opravdu zábava a umělé překážky s 94 kg dáváte s prstem v nose. Její ovladatelnost je neuvěřitelná, potrápila mě ale v dlouhých výjezdech. V lese nejsem tak kovaný jako na MX tratích, abych do výjezdů mezi hustými stromy dokázal držet plnej, proto jsem měl problém, protože motor nejdřív nic, a pak mu rupne v hlavě, teda ve válci, motorka začne hrabat jak zběsilá a už jsem pantoval od stromu ke stromu. Zátah motoru je opravdu mocný, řekl bych, že jede daleko víc než loňský Husaberg TE 125.

200 EXC
Na tuhle motorku jsem byl hodně zvědavý. Nikde na testování nebyla a kolegové novináři z ní vždy byli nadšeni. No, jejich nadšení jsem úplně nesdílel. Čekal jsem, že bude mít podobné chování jako 250 EXC, jen hodnější, ale to ne. Je to spíše dravější dváca, průběh motoru je o trochu hodnější díky většímu krouťáku vespod. Nicméně pořád má mrštnost a obratnost dvacky, a jak jede trochu víc, tak při jízdě nemusíte tolik řešit řazení.

250 EXC
Dvěpade je opravdové peklo, vůbec nechápu, kolik síly je schopná přenést na zem. Nová 2014 má v kombinaci s gumami Maxxis neuvěřitelný grip. Zadní kolo se zaryje do země a je ohromný problém udržet motorku na dvou kolech, pořád lovíte přední kolo ve vzduchu. Dvěpade má sympatický průběh, síly vespod má na rozdávání a nahoře ještě víc, ale na druhou stranu se výkon příjemně dávkuje. Proplétání mezi stromy není ani na jedničku žádný problém, nedusí se, nekucká, jen krásně jede skoro od nuly. V žádném z výjezdů s ní také nebyl problém, když se na měkkém písku začne zahrabávat, jen přidáte a jste ve vteřině pryč.

300 EXC
U tříkil obecně nemám rád jejich vibrace. Na menších dvoutaktech nejsou až tak patrné, ovšem musím říct, že KTM ze třístovek vibruje suverénně nejméně. Ale opět je to jen o zvyku, neslyšel jsem ještě žádného majitele tohoto objemu, který by si na vibrace nezvykl. Tříkilo jede samozřejmě ze všech endur nejvíc, pro mě je výkon až nadbytečný, nikdy jsem se neodvážil dát víc než 3 plynu, a i to bylo občas moc. Na téhle motorce je příjemné, že se s ní dá jezdit ve středních otáčkách, průběh je skoro čtyřdobý. Ovšem s plynem je potřeba hrát citovku. V kombinaci s úžasným gripem jsem párkrát před stromem brzdil i očima.

250 EXC-F
Na největší novinku jsem se hodně těšil. Skočil jsem na ni hned po dvoudobé dvěpade, která je o čtyři kila lehčí. Blbý čtyři kila, a jak je to znát! Je teda pravdou, že čtyřdobý motor má více setrvačných hmot, které přeci jenom trochu zhoršují ovladatelnost. Dobře jsem to pocítil hned na prvním skoku. Dvoutakt skákal s lehkostí laňky, ale když jsem poprvé skočil na čtyřtaktu, bylo to, jak když letí pytel brambor. V čem je čtyřtakt suverénně lepší, to jsou vibrace – absolutně žádné. Skoro jako kdybych měl pod sebou elektromotor, a to i průběhem motoru. Čtyři přidané newtonmetry na krouťáku jsou znát, z dvěstěpadesátek je na tom čtrnáctka motoricky nejlépe. Odjíždí odspodu neskutečně dobře, a že tomu chybí vršek? Kdo kromě profi závodníků ho potřebuje? Jediné, kde mě dvěpade trochu trápila, byly hodně utažené zatáčky kolem nohy v lesíku. Byly tak blbě namotané, že jednička byla přetočená a dvojka úplně podtočená, ale to je otázka zpřevodování, kdybych tu jel soutěž, daly by se jiné převody a tradá.

350 EXC-F
Po letošním KTM festivalu jsem na třipade koukal trochu skrz prsty. V Bělé mě model 2013 zklamal, protože v písku se třipade úplně necítila ve své kůži. Inu vzal sem čtrnáctku a ejhle – endurocrossovou částí jsem prolétl snad nejrychleji ze všech strojů. Žádné zbytečné drifty, plynu jsem se nebál dávat hodně a s umělými překážkami si 350 poradila na jedničku. Pak přišla motanice kolem nohy, tak jsem tam nechal dvojku a ta si to bez problému pobrala. Z výjezdů jsem byl také nadšený, nádherně reaguje na plyn. 350 EXC-F 2014 mi připadá, že je motoricky o dost lepší než její předchůdce.

450 EXC-F
Čtyřipade je druhá nejtěžší motorka z řady EXC (po největší 530), nicméně rozdíl v hmotnosti je znát akorát v porovnání s dvoutaktem. Všechny čtyřtakty se chovají dost podobně. Větší váha čtyřipade je znát snad pouze na skocích a když je motorku potřeba odněkud vytáhnout. Co se týče zatáčení a lámání motorky mezi stromy, je stejně obratná jako 250 nebo 350 s tím rozdílem, že čtyřipade má navrch v krouťáku, kde obě strčí do kapsy. Ačkoli čtyřipade disponuje docela velkým výkonem, není problém ho hezky dávkovat. Navíc i když byste byli s plynem neopatrní, nevytrestá vás jako tříkilo.

Podvozky
Na testovací trati, která byla chvílemi rozbitá, chvílemi kamenitá a chvílemi samý kořen, si podvozkově nejlépe vedla 250 EXC-F. Ta si hravě poradila s vysokými rychlostmi i občasným nepříliš povedeným přejezdem klád. Vybral jsem si místo na rychlé rovině, kde byla napříč kolej, a tady otestoval chování všech motorek. S dvoutaktem mi tahle kolej vždy rozkmitala řídítka, a se čtyřtakty jsem tu neměl problém. Ptal jsem se, čím to je, a Ivan Jakeš, který tu s námi také byl (pro připomenutí, na letošním Dakaru čtvrtý! ), mi vysvětlil, že se čtyřtaktem tahám víc, takže tím je motorka nahrbená víc dozadu a méně mě to rozhodí. No, je vidět, že nějaké zkušenosti mistr Jakeš asi má.

Co bych koupil
Tohle je samozřejmě hodně i otázka osobních priorit, ale letos bych určitě všemi deseti bral 350 EXC-F, jelikož se mi na ní jelo opravdu nejpříjemněji. Krásně citlivé ovládání plynu, mrštná v utažených zatáčkách, prostě ideální kompromis výkonu a obratnosti. Ale čím dál tím víc taky pomýšlím na dravou 250 EXC, páč tenhle dvoutakt má něco do sebe a jízda na něm mi dává úžasný pocit mužnosti, když krotím takovéhle zvíře.


Víte že:
- KTM v roce 2012 prodala 107 000 motorek po celém světě?
- příjmy KTM za rok 2012 činily 612 milionů Eur (cca 15 miliard Kč)?
- KTM zaměstnává 1647 lidí?
- KTM do závodění ročně nacpe cca 25 mil Eur (625 mil. Kč)?
- nejprodávanějšími modely jsou 350 EXC-F a Duke 200?


Technická data - modely 2014:

KTM 125 EXC
KTM 200 EXC
KTM 250 EXC
KTM 300 EXC
KTM 450 EXC

KTM 250 EXC–F
KTM 350 EXC–F




Přečtěte si také

Pošli motorku po koleni do zatáčky a prudce zabrzdi  17. 10. 2013  
Video - KTM 1290 Super Duke R!  7. 10. 2013   komentáře: 1


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024
  • Motorbike 7-8/2024

Příspěvky motorkářů