Předpoklad jízdy někam dál než kolem komína spočívá ve správném naložení svého motocyklu všemi zbytečnými věcmi. Nevím, jak to chodí u vás doma, ale já při odjezdu na víkend pravidelně dostávám tři tašky oblečení, aby mi náhodou něco nechybělo. Pak následuje složitý proces komprimace zavazadel, jehož výsledkem je jeden praktický balíček. Ten při troše štěstí nacpu do baťohu, bez kterého si delší cestu nedovedu představit. V případě dlouhodobějšího tripu je pak dobré mít cestovní tašku, která je svými tvary a rozměry vhodná k umístění např. na sedlo spolujezdce. To ovšem za předpokladu, že za sebou nepovezete žádnou čičinku.
Musíte se rozhodnout sami
Ti chytřejší, kteří vědí, že budou chtít cestovat, si však nekupují malé skromné motardy ani dvoudobé sportovní stopětadvacítky, ale pořídí si rovnou motorku, která svými parametry ono vytoužené cestování příjemně usnadní. Nikde není psáno, že motorka vhodná na delší cesty musí být vybavena hned plechovými padesátilitrovými kufry. Někdy stačí podsedlová konstrukce připravena pro montáž plotny nosiče kufru nebo třeba jen sedlo vhodné k přehození textilních brašen. Už tohle málo někdy hodně usnadní život. Naštěstí svět motorek je velice různorodý a když máte jasno a také dostatek chechtáků, stačí si zpravidla jen vybrat.
Přehled top cestovatelů třídy 125 cm3
Honda CBF 125
Novinka roku 2009 se na našich silnicích jednoznačně chytila. Jedná se o nesmírně pohodlný stroj vybavený vzduchem chlazeným jednoválcem, který nevibruje a poskytuje dostatečný uživatelský komfort pro polykání nesmyslných hodnot kilometrů. Malá hmotnost, rozpočtový podvozek i pneumatiky předurčují dlouhou výdrž téhle motorky, takže se s ní nemusíte bát ani na výlet do Číny. Oporu najdete nejen v pohodlném děleném sedle, ale také ve vysokých řídítkách a vzpřímené jízdní poloze, která vás neunaví ani po dvousetkilometrové štrece v kuse.
Objem 124,7 cm3
Výkon 8,3 kW/11,3 k@8000
Točivý moment 11,2 Nm@6250
Hmotnost 128 kg (provozní)
Cena 58 900 Kč
Motor: čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec, OHC/2, vrtání × zdvih 52,4 × 57,8 mm, kompresní poměr 9,2:1, vstřikování Ř 26 mm, elektrický startér, pětistupňová převodovka, olejová náplň 1,1 l
Podvozek: ocelový rám, vpředu nenastavitelná vidlice průměr 30 mm, zdvih 115 mm, vzadu ocelová kyvná vidlice se dvěma tlumiči, zdvih 87 mm,
nastavitelné předpětí, úhel řízení 25,9°, stopa 89 mm, brzdy vpředu kotouč průměr 240 mm, dvoupístkový třmen, vzadu buben průměr 130 mm, pneu vpředu 80/100-17, vzadu 100/90-17
Rozměry: délka 1955 mm, šířka 760 mm, výška 1110 mm, sedlo 792 mm, rozvor 1270 mm, světlá výška 173 mm, nádrž 13 l
Yamaha YBR125
Produkty, které se prodávají jako na běžícím páse a dobře slouží, není třeba měnit. Toto heslo po dlouhá léta razí Yamaha se svojí YBR 125. Za dobu její výroby odkojila statisíce začínajících jezdců, kterým je i dnes levným a hlavně spolehlivým přepravním prostředkem. Do roku 2010 bude YBR vstupovat s novými bočními plasty nádrže a krytem výfuku. YBR to sice omladí, ale stejně jde již o poměrně starou koncepci motorky, jejíž oblíbenost mě samotného až zaráží. Na druhou stranu nechtějte bezúdržbovou motorku, která jezdí za dva litry na 100 km a spolehlivě vás doveze až na druhý konec světa. YBR je prostě kult a i přes své malé rozměry je plnohodnotným cestovatelem.
Objem 124 cm3
Výkon 7,5 kW/10 k@7800
Točivý moment 9,6 Nm@6000
Hmotnost 113 kg (bez náplní)
Cena 59 900 Kč
Motor: vzduchem chlazený jednoválec, OHC/2, vrtání x zdvih 54 x 54 mm, kompresní poměr 10:1, vstřikovací jednotka, elektrický startér se startovací pákou, pětistupňová převodovka
Podvozek: ocelový příhradový rám, vpředu teleskopická vidlice, zdvih 120 mm, vzadu kyvná vidlice se dvěma tlumiči, zdvih 105 mm, přední brzda kotouč průměr 245 mm, dvoupístkový třmen, vzadu buben průměr 130 mm, přední pneu 100/80-18, zadní pneu 90/90-18
Rozměry: délka 1980 mm, šířka 745 mm, výška 1080 mm, rozvor 1290 mm, min. světlost 175 mm, výška sedla 780 mm, hmotnost bez náplní 113 kg, nádrž 13 l, objem olejové náplně 1,2 l
Derbi Terra 125
Malá adventůra od Španělů je opravdový kočár. Jedná se o přímou konkurenci malého Varadera od Hondy, avšak s úplně odlišnými parametry. Pátnáctikoňový, vstřikováním plněný jednoválec chlazený vodou má úplně jiné vlastnosti než dvouválcová Honda. Pro ty, kteří si nejsou jistí, apeluji na zkušební svezení na obou motorkách. Derbi je totiž vzhledem ke své velikosti velice lehká a je to právě ta motorka, která kromě silnice spolyká bez problému i kdejakou offroadovou vložku. Přesně na takovém stroji bych se já vydal vstříc světu.
Objem 124,2 cm3
Výkon 11 kW/15 k@9250
Hmotnost 117 kg (bez náplní)
Cena 109 900 Kč (verze Adventure 115 900 Kč)
Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec, DOHC/4, vrtání × zdvih 58 × 47 mm, kompresní poměr 12:1, karburátor průměr 30 mm, elektrický startér, šestistupňová převodovka
Podvozek: dvojitý páteřový ocelový rám, vpředu USD vidlice průměr 37 mm, zdvih 150 mm, vzadu ocelová kyvná vidlice, centrální tlumicí jednotka s možností nastavení předpětí pružiny, zdvih 150 mm, brzdy vpředu kotouč průměr 280 mm, dvoupístkový třmen, vzadu kotouč průměr 220 mm, jednopístkový třmen, pneu vpředu 100/90-18, vzadu 130/80-17
Rozměry: délka 2144 mm, šířka 793 mm, sedlo 815 mm, rozvor 1439 mm, nádrž 11 l
Honda XL125 Varadero
V kategorii toho nejlepšího cestovního nářadí hájí již podruhé pozici Honda. Malý „Varan“ je tu s námi už hodně dlouho a teprve v roce 2007 prodělal zásadnější změny společně s novou generací malé sestry CBR 125R. Varadero dostalo vstřikování PGM-FI a především facelift. Dvouválcový agregát do V, kterým je Varadero vyzbrojeno, není trhačem top-speedů, má solidní sílu a na stopětadvacítku působí velice dospělým dojmem. Nepřítelem tohoto modelu byla tak vždy jen jeho vyšší cena. Ta ovšem není nepřekonatelnou bariérou. Vždyť na stejnou kartu vsadila i Derbi.
Objem 125 cm3
Výkon 10,6 kW/14,2 k@ 11000
Točivý moment 10 Nm @ 8500
Hmotnost 169,1 kg (provozní)
Cena 115 000 Kč
Motor: čtyřdobý 90° do V kapalinou chlazený 4ventilový dvouválec SOHC, vrtání x zdvih 42 x 45 mm, kompresní poměr 11,8 : 1, vstřikovací jednotka PGM-FI, elektrický startér, 5stupňová převodovka
Podvozek: vpředu teleskopická vidlice, průměr 35 mm, vzadu kyvná vidlice s centrálním tlumičem, přední brzda kotouč průměr 276 mm, dvoupístkový třmen, vzadu kotouč průměr 220 mm, přední pneu 100/90-18, zadní pneu 130/80-17
Rozměry: délka 2150 mm, šířka 833 mm, výška 1250 mm, rozvor 1450 mm, min. světlost 190 mm, výška sedla 800 mm, hmotnost provozní 169,1 kg, nádrž 16,8 l
Není to vždy o cestovní motorce
Cestování je jedna z variant zábavy, kterou nám motorky nabízejí. Hodně nás je ale rádo, že v útlém věku máme alespoň nějakou motorku, a tak věnovat se všem aktivitám, po kterých toužíme, může být někdy obtížné. Pozor, ne ale nereálné. Pokud ve vás bije to správné motorkářské srdíčko, nepotřebujete mít tucet motorek, každou na něco, prostě si seberte svých pár švestek a společně s kamarády vyražte za hranice naší republiky i na starším dvoutaktu. To je ten největší adrenalin. A nebudete první a nebudete ani poslední, ale věřte, tyhle vzpomínky se vám z hlavy jen tak nevytratí...
Když chcete dobrodružství, můžete na čemkoli
Když jste nadšení motorkáři a máte kolem sebe stejně suprově potrefený lidi, není nic překážkou. O své cestě do Chorvatska s kamarády z party 125ccm.cz povídá
Ondra „Torm“ Vymětalík.
Po absolvování cesty na Slovensko jsme se s partou rozhodli další rok postoupit o level výš a vydat se k moři. Na situaci nic neměnilo ani to, že jsme všichni vlastnili stopětadvacítky, které se navíc moc nehodily pro cestování. Většina lidí jezdí s těmihle motorkami jenom „kolem komína“, ale nám to bylo jedno. Nepohodlí jsme si vynahrazovali elánem a nadšením. Jako cíl cesty jsme si zvolili jednu z nejbližších destinací, a to chorvatský poloostrov Istrie. Z Brna do města Pula je to necelých 800 km, což není zas tak mnoho. Rozdělili jsme si cestu na dvě noci s tím, že první noc jsme přespali u hranic se Slovenskem. Naše šestičlenná skupinka měla rovnocenně tři dvoutakty a tři čtyřtakty. Technická příprava u mé Cagivy Mito obsahovala rozborku, sborku a kontrolu všech důležitých části, které by mohly zradit. Kluci se čtyřtaktama to měli o poznání jednodušší. Zvolili jsme velice poklidné tempo okolo 100 km/h, a tak se občas cesta vlekla, především po rovinách Maďarska. Strach z poruchovosti některých strojů byl překonán super náladou a dobrou partou, která je vždy zárukou nezapomenutelných zážitků. Na ten pocit, kdy jsme poprvé zahlédli moře z chorvatské dálnice, nikdy nezapomenu. Během dovolené jsme najeli okolo 2500 km a užili si spoustu zábavy. Vždy jsem zastával názor, že nejhorší je být připosraný před bojem. Takže pokud váháte nebo si myslíte, že na to váš stroj nemá, zahoďte strach a vyrazte!