Jakub "Hawk" Dražan
vydáno 30. 1. 2010
---------------------
Malorážky - pach benzínu a oleje
Ty tam jsou doby, kdy bylo otázkou minut ukápnutí oleje na zem při odstavení motorky. Dnešní motocykly si můžete vystavit klidně do obýváku.

Smrádek a teplíčko

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_22.jpg
Za uplynulé sezóny mi prošlo rukama nespočet malorážek. Většinu z nich jsem měl možnost přes noc zavřít do malé místnosti, abych ráno zjistil, jak že jim to smrdí takhle čerstvě po ráno po otevření dveří.

Japonci?
Japonským malorážkám to nesmrdí vůbec a v tomto ohledu jsou nejdokonalejší. Dá se říci, že po nich mnohdy nezůstane ani zlověstný pach nových gum a ještě nevypálené chemie z povrchu motoru. Zároveň se nikdy nesetkáte s tím, že byste pod nimi našli loužičku oleje či benzínu. Japonské motorky jsou prostě uzavřené konzervy, ze kterých nic necítíte a nic z nich neteče.

Evropané?
Evropské malorážky (například Aprilia nebo naše Blata…) se taky netrápí s vyvětráváním benzínových par z nádrže a podobně. Pokud motorku nešoupnete do komory hned po vyjížďce s horkým motorem, cítíte jen nádech onoho motorismu, případně smíseného se zbytky oleje z výfuku. Po otevření dveří komory je však zápach do 30 sekund pryč. Mluvíme i o české Blatě, která v tomto směru taky nepokulhává. Vzhledem k častějšímu užívaní karburátorů u evropských malorážek, od kterého Japonci upouštějí, se však může stát, že při neopatrné manipulaci vám ucintne přepadem kapička benzínu nebo je právě z přepadu benzín lehce cítit.

Kdo je na tom nejhůř?
Mnozí jste to tipovali a je to tak. V ohledu smrádku jsou na tom nejhůře čínské a asijské motorky, ze kterých často kolem netěsností ukápne i trocha toho oleje. Nebývá to pravidlem, ale vzhledem k nepovedeným víčkům nádrží bez vzduchových ventilů vám přes noc dokáží pořádně aromatizovat vaši komůrku. Tu budete muset pak před odjezdem do školy dobrých 10 minut větrat a ještě prostříknout nějakým dalším WC „smradem“ :-).

Jak omezit smrad při uskladnění?
Máme tři tipy, jak si zpříjemnit raní příchod k motorce. 1. Motor před uložením nechat vždy řádně vychladnout, po vyjížďce nejméně 2 hodinky. Rada č. 2. Vypnout přívody benzínu, v případě karburátoru nechat doběhnout motor na uzavřený přívod benzínu (pro fajnšmekry, co mají čas). Rada č. 3. Otřít všechna místa zacákaná olejem z motoru, případně špínu usazenou na benzínových či olejových skvrnách a také minimalizovat ostatní tuky na nepotřebných místech (boční strany článků řetězu atd.).

Buďme konkrétní
Abychom se jen neplácali po ramenou, prozradím vám žebříček tří nejsmradivějších motorek. Ovšem pozor - to, že zapáchají po provozních náplních, se nepojí s tím, že jsou špatné! Ve dvou případech je to dokonce naopak.
1. – SMRAD RATING 8.9 – Sachs X-road 125
2. – SMRAD RATING 6.0 – Apollo AGB-31
3. – SMRAD RATING 5.6 – V.D.O. Explorer 125

A na řadu přicházejí nejvíce voňaví šampónci trhu. Všichni pochází právě z Japonska. Všimněte si ovšem, že nejhůře na tom jsou endura a nejlépe naopak užitkoví pracanti s minimálními spotřebami paliva. Cvajtakty jsme z etických důvodů a respektu k nim nehodnotili, protože jejich smrádek máme rádi ;-).
1. – SMRAD RATING 1.2 – Honda CBF 125
2. – SMRAD RATING 1.3 – Yamaha YBR 125
3. – SMRAD RATING 1.5 – Yamaha YZF-R125 / Honda CBR 125R


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024
  • Motorbike 7-8/2024

Příspěvky motorkářů