Jan Rameš
vydáno 1. 8. 2014
---------------------
foto: David M. Bodlák
Stačí jediný pohled na tuto ééé věc a víte, že to bude prča. Honda MSX125 v testu
O nadpisu k tomuto testu jsem nemusel přemýšlet. Stačí jediný pohled na tuhle ééé věc a víte, že to bude prča. Všichni, opravdu úplně všichni, co ji uviděli, se začali bezdůvodně usmívat. Je to motorka, pitbike, nebo co vlastně? Tak především, je to hračka.

Hračka

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2013_26.jpg
Není to poprvé, kdy Honda přišla s takovouhle úchylárnou, sama tiskovou zprávu začíná připomínkou, jak v roce 1963 uvedla na trh model Monkey na malých kolech a po něm Dax a Ape. Legrační malá prdítka, která měla i skládací řídítka. Dnes je to kult a najdete spoustu firem, které dodnes vyrábějí jejich klony, tuní se, Kaštanové na nich dělají rychlostní rekordy nebo jezdí dakarskou rallye… MSX má být pokračovatelem této tradice, v moderním provedení a s moderní technikou pod sukní.

S betonovou spolehlivostí
Ta technika není zas až tak moderní, pokud vás napadaly nějaké elektronické bezpečnostní fičury, ale spolehlivá a rozumně koncipovaná, to ano. Motor je vzduchem chlazený ležatý jednoválec, jako tomu u těchto motorek bylo vždycky, a tenhle konkrétní jednobuch má svůj původ ve „skútrocyklu“ Wave 125i, moderním nástupci Super Cubu, kterého se od uvedení na trh před deseti lety prodalo přes 930 tisíc kusů! Takže spolehlivost tady bude betonová. Oproti modelu Wave je tady ale jedna velká změna - spojka není automatická, nýbrž klasická motorková.
Podvozek používá ocelový rám i kyvku, vzadu je centrální tlumení, brzdy kotoučové a přední vidlice dokonce obrácená! Prostě žádné šidítko, ale moderně postavená motorka. Jenže normální motorka nemá 12palcová kolečka…

Řadičku nepotřebujete
Výška sedla je papírově 765 mm, ale MSX je tak mrňavé, že byste mohli klidně zezadu dojít až k nádrži a teprve tam si sednout. Přehazování nohy přes sedlo je zbytečná frajeřina. Sedátko je úzké a celkem tvrdé, ale řídítka příjemně umístěná, a i když MSX nenabízí místo jako cestovní koráby, rozhodně se necítíte nějak extra stísněně (tedy pokud měříte do 175 cm jako já). Ovladače jsou klasické nové hondovské, s tím pitomě prohozeným klaksonem a blinkry, a přístrojovka také stejná, jakou dnes Honda dává všude. Přestože by vám u MSX bohatě stačil tachometr a pár kontrolek, máte tady dokonce i hodiny, palivoměr a otáčkoměr! Takový luxus…
Cvrnknutí do startéru a vstřikováním krmený jednoválec hned ožije – kromě daní a smrti je ještě třetí životní jistota, a sice startování Hond se stříkačkou. Mačkám lehkou spojku, cvakám jedničku, drkdrk, dvojku, trojku a čtyřku, a od té doby už převodovku nepotřebuji. Což je dobře, není totiž moc rychlá. Motůrek je klasický Wave – silný střed, vlažný vršek, čili nemá smysl podřazovat a drtit dvouventil do nesmyslu, ale využívat točivého momentu odspodu. Reakce na plyn je pěkně hbitá, vibrace mizivé a spotřeba podle očekávání nulová. Maximální rychlost stejná jako meziměstský limit v našich krajích je potěšující, aspoň se nemusíte bát vyrazit za ceduli hlásající konec Prahy.

Komfortnější, než čekáte
Motor znám dobře, a proto mě nepřekvapil – čekal jsem, že bude dobrý. Ale velký dojem na mě udělal podvozek, o němž jsem naopak dopředu neměl valné mínění. Kdysi jsem jel na jakémsi supermoto pitbiku, který měl normálně legální značku, a na silnici to bylo o malér. Tvrdý podvozek, pořád se to někam klátilo, maličká kola zakopávala, brrr, ještě teď je mi z toho šoufl.
Ovšem MSX je něco úplně jiného. Samozřejmě že od stroje s 1200mm rozvorem a malými koly nemůžete chtít stabilitu superbiku, jenže ani to není vůbec žádný problém, a navíc ten naprosto nečekaný komfort! Odpružení je velmi dobře udělané a progresivní, spíš připomíná dospělou motorku. Věřili byste, že jsem po chvíli schválně vymetal díry a kanály? Na mrňavé motorčičce na dvanáctkách kolech? Fakt, tlumiče jsou měkce nastavené, ale snesou i nějakou tu skopičinu přes obrubník, a že k tomu MSX vyloženě láká. Za chvíli se přistihnete, že jezdíte, jako by se vás žádné dopravní předpisy netýkaly. Brzdy nejsou jedovaté, což je v tomto případě jen pro dobro věci, svou práci ale dělají dobře.

Královna zábavy
Jestli mě Honda MSX125 bavila? To si pište. Vždyť to má v popisu práce, označení znamená Mini Street X-treme. Do města, do depa, na minibikovou dráhu či do skejtparku (no, tam už bude dost těžká), tam všude je maličká Honda královnou zábavy. A ještě mě v jejím sedle pořád napadala jedna funkce – první motoristické krůčky pro malé kluky. Živě si pamatuji ten stres, kdykoli jsem se měl rozjet na Pionýru. To jsem radši kroužil pořád dokola, jen abych nemusel zastavit a zase se rozjíždět. Na MSX záležitost pro batolata.
Jenom si nejsem jistý, jestli Honda dobře trefila zákaznickou skupinu. Prý to má být motorka pro mladé. Jenže já si spíš myslím, že MSX si budou kupovat dobře situovaní taťkové, kteří se neberou příliš vážně a hlavně mají oproti puberťákům dost peněz, cena je totiž jednoznačně zklamání. Ale co, Monkey taky nikdy nebyla levná.


Technická data Honda MSX125

Přečtěte si také

Honda MSX125 je už u dealerů  28. 5. 2013  
Honda MSX125: Monkey se vrací!  9. 1. 2013  


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024
  • Motorbike 7-8/2024

Příspěvky motorkářů