Oba motocykly patří ve svých „stájích“ k tomu nejužitkovějšímu, co dané značky pro silniční použití nabízejí. „Makat a nekecat“ zní heslo dne těchto levných motorek pro každý den, které vás nemají přednostně bavit a uchvacovat, ale hlavně dopravit z místa A do místa B spolehlivě a bez remcání.
Kdysi tuto úlohu plnily vzduchem chlazené čtyřválce. Súza měla Bandita od roku 1996, u Yamahy se legendární XJ 600 začalo vyrábět už pěkných pár let předtím. Dneska mají obě značky v nabídce sportovní roadstery, což jsou ty „motorky pro radost“ (Suzuki má GSR 600, Yamaha zase FZ6, potažmo FZ6 Fazer ve voňavější a výkonnější verzi S2), a vedle toho právě Bandita a „obyčejného“ Fazera pro ty, kdo chtějí „normální motorku“.
Na první pohled...
Bandit, přestože vypadá stejně jako předchozí generace, je novinkou roku 2008. Vlastně by se dalo říct, že to byla úplně nová generace, která s předchozími modely má společné akorát jméno a jakoby mimochodem i tvary. Protože v dvojitém ocelovém rámu už nesídlí stařičký vzducháč (původně zmenšený z GSX-R 750), nýbrž špígl nýgl nový vodník. Zvětšení objemu ze 600 na 650 kubíků proběhlo už u poslední „vzduchové“ varianty, tady to Suzuki jen potvrdila.
To původ tohoto Fazera coby „holky pro všechno“ je zábavnější. Je vlastně taky novinkou loňského roku, ale když se na něj podíváte, řekli byste, že to je úplně normální Fazer, jaký je na trhu už od roku 2004. Bingo, jste šikulové! Ale tak úplně pravda to není. Protože tehdejší Fazer měl 98 kobyl a tenhle jen 78. Co se stalo? V Yamaze ve 2007 udělali verzi S2, s ostřejší kapotkou, čtyřpístkovými brzdami, jiným sedlem, přístrojovkou s klasickým otáčkoměrem atd., a tu pasovali na sportovce (má těch 98 koní). Ale v nabídce zůstal i starý model, ovšem se seškrceným motorem a řádově o třicet tisíc kaček nižší cenou.
Kouzlo krátkého plynu
Na Bandita jsem se, navnaděn z větší 1250, sice hodně těšil, ale nejdřív jsem osedlal Yamahu. Zvědavost byla silnější – bude tahle 57kW verze vůbec k něčemu?
První dojem: starej dobrej Fejzr. I s tím příšerným digitálním budíkem... Dokonce se mi na něm sedělo lépe než na S2, starší „dírkované“ sedlo je tužší. Fazer je vysloveně „sedací“ motorka, s kapotáží a blízko umístěnými (a japonsky úzkými) řídítky nenutí k žádnému jančení, ale dovedete si na něm představit celodenní drandění po městě i ranní a odpolední cestu domů na venkov. A nikterak vás netrápí, že es-dvojka má hezčí kyvku a podobné blbiny. A vlastně vás netrápí ani teoreticky slabší brzdy: přední plovoucí dvoupístky se sice nemohou účinností rovnat pevným čtyřpístkům z S2, ale špatně nebrzdí a prvotní zákus mají dokonce lepší.
A teď předmět mé zvědavosti – motor. Byl jsem vážně mile překvapen. Od nějakých sedmi osmi tisíc cítíte, že tenhle motor umí utíkat daleko veseleji, ale do téhle hranice (na šestku to znamená hodně přes zákonem povolenou hranici 130 km/h) čtyřválec funguje výtečně a navíc jemněji než u S2. Je tady cítit silnější naladění „na spodek“ a nejefektivnější je nevytáčet kvalty a rychle řadit ve zmíněných otáčkách. Tahle verze má navíc „krátký“ plyn (motor je seškrcen i zarážkou na sacích klapkách), a to je bájo! Možná si podvědomě říkáte, že jedete na „slabé“ motorce, a tak tomu pořád dáváte fullgas a vlastně přidáváte víc, než kdybyste jeli na es-dvojce s klasicky „dlouhým“ plynem.
Objem je znát
Bandaska je z jiného těsta. Řídítka má sice podobně úzká, ale podstatně dál (také rozvor kol je větší), takže posaz je sportovnější. A nejen posaz, Bandit rozhodně není ke skopičinám lhostejný. Čtyřpístkové brzdy fungují parádně, a hlavně ten motor... Suzuki podvádí o padesát kubíků větším objemem a je to znát. Necelých deset procent objemu navíc dává také o deset procent víc výkonu a hlavně o dvacet procent víc točivého momentu, to vše při nižších otáčkách. Chuť, s jakou se tahle nahatá šestpade hrnula za hranici 200 km/h i do mírného kopce, byla překvapující.
Bandit sice trpí papírově značnou nadváhou, ale „na živo“ nepoznáte, že by mezi oběma stroji měl být třicetikilový rozdíl. A u nahaté cestovní motorky to nevadí. Víc mohou vadit vibrace do řídítek (naopak stupačky zůstávají stoicky klidné) nebo tvrdé a dle mého pozadí nepříliš dobře tvarované sedlo. Mezi klady zase můžete připočítat fakt, že to sedlo je výškově nastavitelné, potom pěkný zvuk výfuku (Fazer zní tradičně hodně asexuálně), úžasně heboučký chod motoru a pěkně čitelné budíky. I když ten digitální budík asi na milost nikdy nevezmu...
Po stránce praktičnosti jsou si s Fazerem fifty-fifty. Pod sedlo toho moc nedostanete (u Bandita to překvapí, u Fazera ne, ten tam má výfuky), Bandit nemá moc příležitostí k uchycení síťky, Fazer zase nedisponuje nastavitelnou spojkou... Navzdory absenci kapotáže na Banditovi moc nefouká, plastík u budíků docela funguje. Pokud byste ale chtěli ještě lepší ochranu, dělá se Bandaska samozřejmě i s polokapotkou, stejně jako Fazer existuje i v nahaté verzi FZ6. U obou motorek si můžete zvolit i ABS, takže se dostáváme na skutečně velké množství variant...
Jiné než doposud
Jak již bylo řečeno: Suzuki Bandit 650 ani Yamaha FZ6 Fazer nejsou motocykly, po nichž by šílely davy. Ale jejich majitelé na ně nedají dopustit, protože jim za málo peněz zahrají hodně muziky. Yamaze se pouhým seškrcením a přeladěním charakteristiky motoru podařilo z Fazera udělat stroj, na který by se rozhodně nemělo nahlížet jako na slabší a horší variantu, ale jako na jinou motorku, která jen sdílí s S2 stejné tvary a technický základ. A Bandit? Ten svou novou „vodní kapitolou“ otevřel zcela novou éru v historii tohoto modelu.
Suzuki Bandit 650
motor čtyřdobý, kapalinou
chlazený čtyřválec, DOHC/4
objem 656 cm
3
vrtání × zdvih 65,5 × 48,7 mm
výkon 62,5 kW (85 k)/10 500 ot./min
točivý moment 61,5 Nm/8900 ot./min
kompresní poměr 11,5:1
plnění motoru vstřikování Ć 36 mm
startér elektrický
převodovka šestistupňová
brzdy vpředu 2 kotouče Ć 310 mm,
čtyřpístkové třmeny
vzadu kotouč Ć 240 mm,
jednopístkový třmen
rozvor 1470 mm
pneumatiky vpředu 120/70-17
vzadu 160/60-17
výška sedla 770-790 mm
hmotnost 219 kg (suchá)
nádrž 19 l
cena 164 900 Kč
Yamaha FZ6 Fazer
motor čtyřdobý, kapalinou
chlazený čtyřválec, DOHC/4
objem 600 cm
3
vrtání × zdvih 65,5 × 44,5 mm
výkon 57 kW (78 k)/11 500 ot./min.
točivý moment 51,6 Nm/10 000 ot./min.
kompresní poměr 12,2:1
plnění motoru vstřikování
startér elektrický
převodovka šestistupňová
brzdy vpředu 2 kotouče Ć 298 mm,
dvoupístkové třmeny
vzadu kotouč Ć 245 mm,
jednopístkový třmen
rozvor 1440 mm
pneumatiky vpředu 120/70-17
vzadu 180/55-17
výška sedla 795 mm
hmotnost 186 kg (suchá)
nádrž 19,4 l
cena 169 900 Kč
Co na to spolujezdec
Oba motocykly počítají i s provozem ve dvou a spolujezdci si ani na jednom na přílišný nedostatek pohodlí stěžovat nebudou. Jejich posaz je dosti podobný a liší se jen v detailech. Bandit má tvrdší sedlo, vzadu jedno velké madlo, gumové stupačky a větší (prostorově, ne na objem) nádrž, takže na ni zezadu lépe dosáhnete. Fazer spolujezdcovo pozadí přeci jen víc hýčká a má i dvě velká madla po stranách, ale stupačky jsou jen kovové a motorka celkově trochu víc brní.
Honzis
Ženský pohled
Jako první jsem sáhla po Suzuki. Bandit se jevil menší, a tak ve mně budil méně respektu. Překvapením pro mě bylo, že ani po nastavení spojkové páčky „na nejblíže“ mi poloha záběru spojky nevyhovovala. Ale přijala jsem to po žensku – neřešila a přizpůsobila se. Až na tuto skutečnost jsem se s motorkou sžila velmi rychle. Musím uznat, že Bandit je klasicky krásný – myslím tím nestárnoucí vzhled a zejména přední kulaté světlo.
Po přesednutí na Fazera mě čekalo velké překvapení. Bylo to jako přesednout z židle do křesla. Sedlo je výrazně měkčí a stejně tak i motor. Posaz je u Fazera trochu sedavější a nápory větru vykrývá kapota. Celkově jsem měla pocit mnohem komfortnějšího povození.
Ale to nejpodstatnější na závěr. Dobrá zpráva pro všechny holky je, že obě motorky se řadí mezi holčičí, čímž míním, že pro obyčejné průměrné řidičky jsou akorát vysoké, příjemné „do ruky“ a i dobře manipulovatelné na místě.
Helena