Jakub "Hawk" Dražan
vydáno 18. 5. 2010
---------------------
Nejlepší sériové pneumatiky na silniční stopětadvacítce
Jaké kdy byly na silniční motorce použity nejlepší sériové pneumatiky? Připravili jsme top přehled toho, co se kdy na stopětadvacítce použilo.

Top silničních pneumatik malorážek

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2010_13.jpg
Motocyklové pneumatiky jsou téma na knihu bez konce, obdobně jako podvozek apod. V redakci ročně testujeme několik desítek motocyklů do objemu 125 cm3 a z těch jsem sestavil žebříček tří nejlepších motocyklových pneumatik, které se na dvácách sériově používají s ohledem na výkon, výdrž a cenu.

Použití pneumatik v sériové výrobě
Při bádání nad příčinou, proč zrovna výrobce použil na modelu danou pneumatiku, je nutné si uvědomit, že volba pryží na daný model spočívá především v nabídce, jakou od výrobců pneumatik výrobce motocyklu dostane. Je to hra ekonomiky a pokud si objednáte motorku, která se vám do garáže dostane na Dunlopech, neznamená to, že kamarád se stejnou objednávkou nové motorky nebude uspokojen obutím od Bridgestonu.

1. Mitas H-15 (Blata Motard 125 BXM) – jednoznačný vítěz. Domací pneumatika, se kterou se setkáme především na české motardové Blatě, se vyznačuje optimálním gripem při nižší váze motocyklu. Nebrání se tvrdému brzdění a svým profilem podpoří i užívání na menším okruhu, kde podává optimální výkon. Důvěru si žádá i na mokru, kdy dezén s velkou účinností odvádí vodu. Dalším velkým plusem je velká výdrž, kterou zásadně nezkrátí ani občasný burn-out. A kdyby náhodou, je tu asi ten nejdůležitější fakt, proč je tato pneumatika první. Tím je cena, která jasně válcuje konkurenci v téhle třídě a o kterou tu půjde vždy v první řadě. Bohužel H-15 je k dostání pouze v několika málo rozměrech.

2. Dunlop Sportmax D209 (Aprilia RS 125) – pneumatika, která se nejlépe cítí ve vysoké zátěži na vyšší teplotě. Jedná se o nejlepší osvěčený produkt na malorážkách z hlediska přilnavosti, ale použití na vodě sráží hodnocení pneumatiky pro běžného jezdce hodně dolů. Navíc ani pořizovací cena nemluví ve prospěch D209, která se standardně používá i na velkých motorkách a její použití na dvackové Aprilii je vzhledem k váze (ne však povaze) RS 125 značně předimenzované, a to i v případě vyšší řady dvousměsové Qualifier II.

3. Pirelli MT75 (Yamaha XT125X) – Pirelli MT75 září především na XT125X od Yamahy. Tato motorka je na trhu už jakousi babičkou, ale bačkory jí vždycky lepily parádně a to jak za sucha, tak za mokra. Za sucha při vyšších teplotách má ale tato guma tendenci se „trhat“, a tak vás zběsilé pokusy o drift nebo smyk mohou přijít poměrně draho, vzhledem k ceně této pneu.

Co nefunguje?
Čínské motocykly zaznamenaly značný vývoj i z hlediska pneumatik, které již lze řadit na úroveň cestovních pneumatik renomovaných výrobců. Jejich největším nepřítelem je však voda. Je jedno, zda jde o pneumatiku na streetu, chopperu či skútru. Jakmile zaprší, plavete a v mnoha případech jde o hodně nebezpečnou plavbu, která se méně zkušenému nebo uvědomělému pilotovi může proměnit v nepříjemnou nehodu. Stačí na chvíli zapomenout, co vás na mokré vozovce drží ve styku s asfaltem a při rychlejším průjezdu semaforem na žlutou do odbočky se válíte, ani nevíte jak.


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024
  • Motorbike 7-8/2024

Příspěvky motorkářů