Motocyklové pneumatiky jsou téma na knihu bez konce, obdobně jako podvozek apod. V redakci ročně testujeme několik desítek motocyklů do objemu 125 cm
3 a z těch jsem sestavil žebříček tří nejlepších motocyklových pneumatik, které se na dvácách sériově používají s ohledem na výkon, výdrž a cenu.
Použití pneumatik v sériové výrobě
Při bádání nad příčinou, proč zrovna výrobce použil na modelu danou pneumatiku, je nutné si uvědomit, že volba pryží na daný model spočívá především v nabídce, jakou od výrobců pneumatik výrobce motocyklu dostane. Je to hra ekonomiky a pokud si objednáte motorku, která se vám do garáže dostane na Dunlopech, neznamená to, že kamarád se stejnou objednávkou nové motorky nebude uspokojen obutím od Bridgestonu.
1. Mitas H-15 (Blata Motard 125 BXM) – jednoznačný vítěz. Domací pneumatika, se kterou se setkáme především na české motardové Blatě, se vyznačuje optimálním gripem při nižší váze motocyklu. Nebrání se tvrdému brzdění a svým profilem podpoří i užívání na menším okruhu, kde podává optimální výkon. Důvěru si žádá i na mokru, kdy dezén s velkou účinností odvádí vodu. Dalším velkým plusem je velká výdrž, kterou zásadně nezkrátí ani občasný burn-out. A kdyby náhodou, je tu asi ten nejdůležitější fakt, proč je tato pneumatika první. Tím je cena, která jasně válcuje konkurenci v téhle třídě a o kterou tu půjde vždy v první řadě. Bohužel H-15 je k dostání pouze v několika málo rozměrech.
2. Dunlop Sportmax D209 (Aprilia RS 125) – pneumatika, která se nejlépe cítí ve vysoké zátěži na vyšší teplotě. Jedná se o nejlepší osvěčený produkt na malorážkách z hlediska přilnavosti, ale použití na vodě sráží hodnocení pneumatiky pro běžného jezdce hodně dolů. Navíc ani pořizovací cena nemluví ve prospěch D209, která se standardně používá i na velkých motorkách a její použití na dvackové Aprilii je vzhledem k váze (ne však povaze) RS 125 značně předimenzované, a to i v případě vyšší řady dvousměsové Qualifier II.
3. Pirelli MT75 (Yamaha XT125X) – Pirelli MT75 září především na XT125X od Yamahy. Tato motorka je na trhu už jakousi babičkou, ale bačkory jí vždycky lepily parádně a to jak za sucha, tak za mokra. Za sucha při vyšších teplotách má ale tato guma tendenci se „trhat“, a tak vás zběsilé pokusy o drift nebo smyk mohou přijít poměrně draho, vzhledem k ceně této pneu.
Co nefunguje?
Čínské motocykly zaznamenaly značný vývoj i z hlediska pneumatik, které již lze řadit na úroveň cestovních pneumatik renomovaných výrobců. Jejich největším nepřítelem je však voda. Je jedno, zda jde o pneumatiku na streetu, chopperu či skútru. Jakmile zaprší, plavete a v mnoha případech jde o hodně nebezpečnou plavbu, která se méně zkušenému nebo uvědomělému pilotovi může proměnit v nepříjemnou nehodu. Stačí na chvíli zapomenout, co vás na mokré vozovce drží ve styku s asfaltem a při rychlejším průjezdu semaforem na žlutou do odbočky se válíte, ani nevíte jak.