Jakub "Hawk" Dražan
vydáno 30. 1. 2010
---------------------
TOP4 of 125 cm3 SUPERMOTO
Představujeme vám špičku stopětadvacítkových motardů a těm, kteří nevědí,o co jde, objasníme kouzlo supermota.

TOP4 of 125 cm3 SUPERMOTO

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_40.jpg
Supermoto je o zábavě z jízdy, a to bez rozdílu, zda řídíte ostrou čtyřistapadesátku nebo ukrajujete kilometry po okreskách se stopětadvacítkou. Odlišnost mezi nimi ovšem je. Každá motorka byla zkonstruována na něco jiného. Ostré závodní supermotardy vycházející z krosek si nehrají na spotřebu, nýbrž na maximální výkon a ovladatelnost v extrémních podmínkách. Svět malorážek je logicky skoupější na výkon, tím pádem i spotřebu, požadavky na brzdy a podvozek a především také na piloty. Limit patnácti koní stanovený zákonem pro šestnáctileté krotí výrobce stopětadvacítek, kteří nemusejí vynakládat nesmyslné peníze za vývoje dokonalejších a dokonalejších pohonných agregátů, které jsou nyní na trhu naprosto dostačující, a mohou se věnovat tomu ostatnímu – podvozku a brzdám, tj. zvyšování kvality při stejné ceně. Je to trochu divoké srovnání, ale prakticky vystihuje most mezi supermotem a civilními malými motardy, ve kterém se hraje na užitnou hodnotu a cenu.

Proč supermoto?
Začátky jsou o učení. Pokud začínáte jezdit na motorce, je třeba počítat s tím, že se občas něco nepovede a z motorky si občas vystoupíte. Při takovéto události jsou škody na motardové motorce minimální, na rozdíl od supersportu, kde byste např. u R125 v tom lepším případě jenom na opravy kapot museli rozbít hodně prasátek. Počítat musíte také s tím, že vás patnáctikoňová malorážka brzo omrzí a budete hledat další zdroj zábavy ve stroji, ve kterém jste utopili tolik peněz. A dostáváme se k jádru věci. Budete chtít jezdit rychleji, budete si chtít občas zamachrovat před školou ať už na předním či zadním kole, nebo se jednoduše pokusíte někam přijet dveřmi napřed. Tohle všechno vám na motardu půjde pětkrát lehčeji, akčněji, zábavněji a dokonaleji než u jakéhokoli jiného typu motorky. Supermoto vám nabízí maximální přehled o tom, co se pod vámi děje a to jsou ty nejdůležitější informace, které potřebujete, aby vám motorka předávala. Není potom problém naučit se jezdit smykem, ti schopnější i lehkým driftem. A právě v tento moment zdokonalování se začnete oceňovat kvalitní komponenty na vaší motorce. Vybrali jsme proto čtyřku toho nejlepšího, co trh nabízí a co rozhodně žádného pilota nezklame. Až ze sebe budete při jízdě ždímat maximum, budete chtít maximum i po své motorce!

Dá se na nich cestovat?
Supermoto je hlavně o blbnutí a dlouhé přepravování leckterou měkčí povahu může brzo otrávit. I tak lze ale na motorku díky dlouhému, většinou plochému sedlu jednoduše připevnit bagáž a vyrazit dál než za poslední krajskou značku. To, jak dlouho na tvrdém sedle vydržíte sedět v kuse, je už jenom o vaší vůli, ale 200 km na jeden zátah není problém zmáknout i na lehce vibrující motorce. Jenže tyhle nové malé motardy vibrují minimálně, ne-li vůbec díky použitým vyvažovacím hřídelům. Další libůstkou je jejich spotřeba, která zpravidla nepřevyšuje 3 litry na sto kilometrů, takže vám tyhle motorky nevyždímají všechny chechtáky z vaší studentské šrajtofle.

Asfaltem to nekončí!
Pokud jste zvyklí pouze na asfalt, vězte, že na malém motardu se lze lehce vytrénovat ve skocích i jízdě na nezpevněném povrchu. Ostatně v závodech supermoto je terénní pasáž neodmyslitelnou součástí tohoto sportu, která opět rapidně násobí fun-faktor těchto strojů. Díky těmto možnostem mají nejvíce našlápnuto k tomu, aby vás za dva roky neomrzely a předaly vám tolik zkušeností, díky kterým se následně budete moci rozhodnout, zda vaše další, již dvacetipětikilowatová, motorka bude supersport, enduro a nebo SUPERMOTO!

Blata Motard 125 BXM
Českou vlaštovku jako jedinou pohání vzduchem chlazený motor s dvěma ventily. Oproti konkurenci se tedy jedná o mnohem jednodušší koncepci motoru a přitom je plnohodnotným soupeřem! Z naší čtveřice je Blata motorkou s nejtužším podvozkem, který na asfaltu pracuje naprosto špičkově. To jsme si ověřili jak na okruhu v Pardubicích a Písku, tak i na českých okreskách. I při maximální rychlosti okolo 110 km/h Bé-iX-eMko nic nerozhodí. Horší je to ale s terénem. Jak si Blatu na asfaltu nemůžeme vynachválit, tak v terénních pasážích trochu pokulhává, a to nejen kvůli v předchozí větě chválenému odpružení, které má na térén doslova nizoučké zdvihy, ale také díky motoru, který se musí neustále točit a točit. Blata však nebyla konstruována jako závodní motorka, a tak její schopnosti pro závodění berme jako přidanou hodnotu nebo spíše bonus tohoto českého motocyklu, který hrdě stavíme vedle zahraničních soků. Blatu navíc nad konkurenci povyšuje i její pořizovací cena, která je z celé čtveřice zásadním rozdílem nejnižší.

Techbox
výkon: 13,6 koně@9600 ot./min
váha: 118 kg (pohotovostní)
přední brzda: kotouč 280 mm, dvoupístkový brzdič
tlumiče: Marzocchi / Sachs
zdvihy: 170 mm / 190 mm
sedlo: 913 mm
pneumatiky: 100/80-17, 130/70-17
cena: 83 900 Kč
dostupnost v ČR: ano

Derbi DRD 125 SM
Derbi od roku 2007 používá ve svých stopětadvacítkách jeden z nejvyvedenějších stopětadvacítkových motorů. Jedná se o čtyřventilový, vodou chlazený jednoválec plněný karburátorem, který nalezneme i ve zcela novém modelu DRD 125 SM. Jedná se o motarda s ostrými linkami, ale především prvotřídní výbavou. DRD je nejnadupanějším strojem, se kterým ostudu dělat rozhodně nebudete. Derbi se chlubí přední vidlicí Paioli s nejvyšším zdvihem z naší čtveřice a také největším předním kotoučem o průměru 300 mm. Bohužel největší je i cena, která je rovna použitým dílům. I tak je Derbi mým osobním favoritem, který boduje jak vzhledem, tak agregátem.

Techbox
výkon: 15 koní@9250 ot./min
váha: 124 kg (bez náplní)
přední brzda: kotouč 300 mm, dvoupístkový brzdič
tlumiče: Paioli / Ollé
zdvihy: 245 mm / 225 mm
sedlo: 880 mm
pneumatiky: 100/80-17, 130/70-17
cena: 109 900 Kč
dostupnost v ČR: ano

Yamaha WR 125X
Yamaha je z naší čtveřice motardistů jednoznačně nejvyšší. Výška sedla 920 mm naznačuje, že krátkonožkám se po městě na WR bude mezi semafory přepravovat trochu obtížněji. Wéerko neurazí měkkým podvozkem a s jistou dávkou sportovních ambic bude dobře sloužit jak při blbnutí, tak při každodenní cestě do školy, a to za minimální provozní náklady. Yamaha totiž jako jediná z naší elity používá k plnění motoru vstřikování, které sráží spotřebu poměrně hluboko pod tři litry. Jízda s WR za 2,3 litru nebude méně akčním jezdcům rozhodně dělat problém. Vzhledem k výšce, ve které Yamaha drží svého pilota, to na náklony na řídítko moc nebude a i vizuálně se WR tváří být spíše městským univerzálním motocyklem.

Techbox
výkon: 15 koní@9000 ot./min
váha: 137 kg (provozní)
přední brzda: kotouč 298 mm, dvoupístkový brzdič
tlumiče: Yamaha / Yamaha
zdvihy: 240 mm / 230 mm
sedlo: 920 mm
pneumatiky: 110/70-17, 140/70-17
cena: 99 990 Kč
dostupnost v ČR: ano

Rieju Marathon 125 Pro
Rieju Marathon 125 Pro na našich silnicích 100% nepotkáte. U nás se vzhledem k marketingovým záměrům Rieju neprodává a přitom je to veliká škoda. Nový model, do kterého Španělé montují ten samý motor od Minarelli, jaký bije v Yamaze WR, se také drží na špičce našeho žebříčku. Podvozek Marzocchi je trochu měkčího kalibru, než jsme zvyklí, ale i tak se nebrání vylomeninám, včetně skákání. Mezi elitu ji řadí především brzdový komplet od AJP, ovládací prvky Domino, včetně řídítek a také již zmiňovaný agregát, který je na rozdíl od Yamahy plněn karburátorem.

Techbox
výkon: 15 koní@9250 ot./min
váha: 107 kg (bez náplní)
přední brzda: kotouč 300 mm, dvoupístkový brzdič
tlumiče: Marzocchi / Sachs
zdvihy: výrobce neuvádí
sedlo: 900 mm
pneumatiky: 100/80-17, 130/70-17
cena: 100 990 Kč
dostupnost v ČR: ano


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024
  • Motorbike 7-8/2024

Příspěvky motorkářů