Jakub „Hawk” Dražan
vydáno 21. 3. 2011
---------------------
foto: Jakub Nič
Yuki 250 CSR - první čínská motorka v ČR se vstřikováním
Řada CSR je něco mezi motorkou a skútrem. Jaká je stopětadvacítka, už víme z minulého roku. Co ale větší čtvrtlitrová sestra, do které tatínek Číňan dal svoje vlastní vstřikování namísto karburátoru?

Malá technická revoluce

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_44.jpg
Pro příchod na český trh si modelová řada CSR od Yuki vybrala rok 2008. K dispozici jsou dva modely, 125 a 250 cm3, a u obou agregátů zajišťuje chlazení kapalina. Celkově se jedná o materiál z toho lepšího východního šuplíku.

Ergonomie je originál
CSR je hodně speciální. Je celkově krátká a má i krátkou stopu. Přitom je poměrně těžká, a pokud se na ni posadíte, budete si připadat jako na skútru. Přirovnal bych ji asi ke Gileře DNA, které se blíží nejvíce.
Stejně ale CSR zapůsobí jako mladý café racer. Pohodový bike s vkusným designem – jedním z nejoriginálnějších z čínské produkce. Klasické kulaté světlo, dobře volená pětipaprsková kola a dvojice výfukových koncovek vyvedená pod sedlo. Retro-sportovní nádech podtrhuje i dvojice tlumičů, starající se o odpružení kyvné vidlice, nebo kulatý budík uprostřed řídítek. Hodně na očích umístěný chladič kapaliny pak dává najevo, že se jedná o moderní motorku. Posledním silným designovým prvkem je zadní pneumatika s hodně vysokým profilem na malém ráfku (130/90-15).

Vše ve velkém
CSR vodíte za tlusté plastové gripy a nohy máte poměrně cestovně nezalomené na velkých stupačkách. Sedlo je přitom cestovně pohodlné a řidič necítí prakticky žádné vibrace vycházející z motoru. To už se ale nedá říci o spolujezdci, který, byť sedí na stejném jednodílném sedle, schytává solidní, pro slabší povahy až nesnesitelnou dávku vibrací. Co je ale příčinou?

Tak akorát
Motor je jedním z nejzajímavějších a nejatraktivnějších prvků čtvrtlitrové CSR. Vodou chlazený řadový dvouválec se dvěma ventily na jednu spalovací komoru poskytuje výkon až 17 koní. Není to žádné závratné číslo, vlastně je to hodně slabé ve srovnání s japonskou konkurencí, ale právě čínské motorky si s tímto výkonem nejlépe rozumí a je na ně připraven i zbytek motocyklu jako brzdy, rám a další prvky, které by se při vyšším točivém momentu a vyšších rychlostech mohly začít chovat hodně nepředvídavě.

Střííkeej!
Co nás na CSR zajímá nejvíce? Vstřikovací jednotka, která nahradila karburátor. U čínské motorky prodávané v České republice se tak stalo v roce 2008 vůbec poprvé a my si nyní můžeme povědět, jaké tohle vstřikování je. Už z principu funkce vstřikování vyplývá, že jeho řídicí jednotka bude potřebovat nějaký ten feedback, a tak jsou ve svodech CSR zasazeny dvě lambda sondy, na základě kterých se pak vaří ta správná směs pro motor. O dodávku surovin se zase stará palivová pumpa, která je součástí nádrže. Při otočení klíčku vám určitě učaruje právě její zvuk.
Po nastartování studeného motoru se na centrálním palubním budíku rozsvítí kontrolka sytiče a už zde se ukazuje první výhoda užitého vstřikování. Motorka si po nastartování a propláchnutí katalyzátoru přidáním plynu úspěšně přede a nemusíte motor nahazovat šestkrát jako u karburátoru (stále mluvíme o čínské výrobě). I stříkačka se sice občas zakucká a usne, ale již se ráno můžete jít v klidu obléknout a motorku nechat na stojánku ohřát bez toho, abyste museli mít neustále připravený palec na tlačítku startéru.

Dobrý začátek
Když vyjedete a budete se proplétat ranní dopravní zácpou, určitě vás bude štvát prodleva mezi volnoběhem a tahem motoru. Motorka je tady hodně ucukaná a ani jemná práce s plynovou rukojetí to nezachrání. Je to jedna z chvílí, kdybyste radši vrátili motoru karburátor. Tomuhle systému se nejvíc líbí svižná jízda. Při dotáčení motoru do maxima se ale stává, že motorka na několik cyklů motoru jakoby vypne. Jednoduše se přehltí.
Tohle jsou dvě nepříjemnosti jinak vyvedeného systému plnění, který by se mohl mezi těmito motocykly začít úspěšně rozšiřovat. Je nutné si uvědomit, že Čína do problematiky vstřikování vlítla dost po hlavě a synchronizovat dvě vstřikovací jednotky pro dva válce není žádná sranda – i proto se občas stane, že motorka chcípne při dojezdu a vymáčknutí spojky na semaforu. Pokud tedy výrobce bude věnovat nějaký ten čas dalšímu vývoji, bude vstřikování i na těchto motorkách další vítanou a především plně funkční komponentou.

Podvozek nestíhá
Už při testu stopětadvacítky v roce 2008 jsem se rozplýval nad tím, jak jednoduché je i u takhle „malé“ motorky nechat na benzínce pětistovku. Palivovou nádrž na 18,5 litru mockrát s radostí po okraj plnit nebudete. :-) A když ano, přece jenom je to 13 kilogramů navíc. Tuhle váhu budete cítit jak při brzdění (brzdová soustava je tu dvoupístková), tak na práci podvozku.
Právě podvozek, který jsem na stopětadvacítce poměrně pochvaloval, zde propadá na plné čáře. Přední vidlice vůbec neodpovídá práci zadních stereo tlumičů a při jízdě se spolujezdcem pak tlumiče rozhodně nedělají, co by měly. Pokles motorky skoro o 7 cm na zadku nenechává moc zbylého funkčního zdvihu. Potom při náklonu na levou stranu ihned škrtáte tvrdě stojánkem a motorka zatáčkou s jistotou v kramflecích rozhodně neprojede.

Stále čínská
CSR je krásná, ale stále čínská motorka a chtě nechtě se to odráží v celkovém zpracování, kterým se jiným evropským či japonským značkám nevyrovná. Tento fakt ale kompenzuje hodně příznivá pořizovací cena, která se hodně počítá. Navíc nás může těšit fakt, že tyhle motorky jdou stále nahoru.


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024
  • Motorbike 7-8/2024

Příspěvky motorkářů