Pod pojmem dostupný, tj. levný skútr si lze představit většinou tvrdá prkna, která se nějakým způsobem pohybují vpřed, sem tam propruží v kluzákách tlumičů a někdy jedou i více než 50 km/h. Nemluvíme tu jenom o čínských produktech, ale i produktech světových renomovaných výrobců, kteří svoji výrobu přesunuli právě do Asie. Jaké vyhlídky potom můžete mít, když před vámi stojí předváděcí kousek od Yuki s pořizovací cenou 37 990 Kč? Odpověď je jednoznačná, jenom ty pozitivní…
Evoluce pokračuje
Ekonomická situace roku 2009 není jednoduchá a najít rychlý a úsporný systém dopravy je především ve velkých městech základem pracovního i osobního úspěchu. Situace na trhu hodně nahrává zákazníkům, a i když stále platí „radši si připlatím za kvalitu“, dostáváme se do stádia, které bylo avizováno už několik let zpět: „Ty čínské výrobky už začínají mít solidní úroveň! “. A u Yuki RMC 125 to poznáte okamžitě po dosednutí na sedlo. Jeho ergonomie je velice přirozená a uživatelsky velice příjemný dojem podtrhne i první kontakt rukou s gumovými gripy.
Moderní umění
Po nasednutí na RMC vás rozhodně upoutá stříškovitý design skútru. Kryt řídítek je veden do trojúhelníku, stejně jako zrcátka a další komponenty, které mi okamžitě vmetly do hlavy myšlenky na blíže nespecifikovaný umělecký sloh gotického směru. Při pohledu zvenku ovšem RMC vyzařuje svěžím sportovním a především moderním dojmem. Červeně vytáhnuté linky sedla, směrová světla v kapotáži, to vše přidává RMC velké množství bodů za vzhled.
Handling
V RMC bije klasický dvouventilový vzduchem chlazený čtyřdobý motor. U těchto skútrů se nehraje ani tak na výkon a krouťák, jako na správné nastavení variátoru a odstředivé spojky. A právě zde RMC splňuje veškeré požadavky. Odpich je velice solidní a kontrola plynovou rukojetí nad sílou přenášenou na zadní kolo je také velice dobrá. To, že je RMC odlišná od konkurence, poznáte především při manévrování v koloně v minimálních rychlostech. Takhle jistý skútr za tyto kačky od „čínský blažky“ jsme tu ještě neměli! Abych nešetřil chválou, tak i brzdy brzdí v této třídě nadprůměrně. Díky těmto všem pozitivům se až nechce věřit, že se jedná o čínský produkt a jezdec by jej řadil rozhodně do výroby Tchaj-wanu, čemuž odpovídá i typická spínací skříňka se zavírací krytkou zdířky klíčku. Prý ale ne, prý je to čínské, a tak nezbývá než smeknout klobouk.
Druhá strana mince
Samozřejmě se i na doposavad vychvalované RMC pár mušek najde. Jednou z nich je opět poloha sklopeného stojánku, kterým při trochu ostřejší jízdě budete drhnout o zem (za ty večerní jiskry to občas stojí :)). Pneumatiky vás až na stojánek bez problému pustí, ale to pouze za předpokladu suchého asfaltu. Jakmile zaprší, je konec a RMC se mění v dost nebezpečné nářadí. Upřímně, nedovedu si představit, jak by za deště RMC na těchto gumách uřídil typický víkendový čepičář. Tam je crash zaručen. Nemusíte ani najet na vodorovné značení a kloužete se v mírném náklonu jen na otočení plynové rukojeti a ani brzdění při přímé jízdě není na vodě vážně nic příjemného.
Nepodceňovat palivoměr
Pokud chcete jezdit, nenechávejte návštěvu benzínky až na poslední chvíli. Palivo tam stejně budete muset nalít a oddalovat to nemá cenu. Povede to akorát k tomu, že skončíte někde v půlce cesty, protože i když palivoměr na palubním přístroji ukazuje ještě dostatečné množství celkového objemu rezervy, vy už jízdu brzy ukončíte a budete moci akorát tak volat kamarádům. Provozní náklady čítají 1 Kč na 1 km, a tak vás ani to tankování nebude příliš bolet. Ránu ovšem potřebuje uzamykatelné sedlo, které bez správného úderu loktem jenom horko těžko zavřete do zamčené polohy.
Přidaná hodnota
Skútr Yuki RMC 125 opravdu překvapil a je to po delší době výrobek, který bych si sám koupil. Pořizovací cena je sice o 10 000 Kč vyšší než u nejlevnějších, ale zato nepoužitelných konkurenčních produktů, ale ta přidaná hodnota RMC je tam sakra znát, a to jak ve zpracování, tak použitých dílech.
Technické údaje:
Objem 124 cm3
Výkon 6 kW/8 k@7500
Točivý moment 7,8 Nm@6500
Hmotnost 110 kg (provozní)
Cena 37 990 Kč
Motor: čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec, OHC/2, vrtání x
zdvih 52,4 x 57,8 mm, kompresní poměr 9,2:1, karburátor, elektrický startér/nožní startování, odstředivá spojka, variátor
Podvozek: ocelový rám, vpředu teleskopická vidlice, vzadu ocelová kyvná vidlice, brzdy vpředu 1 kotouč, dvoupístkový třmen, vzadu bubnová brzda, pneu, vpředu 130/60-13, vzadu 130/60-13
Rozměry: délka 1820 mm, šířka 685 mm, výška 1170 mm, rozvor 1320 mm, nádrž 7,5 l
Skútr do testu zapůjčila firma Pyramida Průhonice.