Ahoj Adame, na úvod by som Ti rád poďakoval, že si prijal naše pozvanie na rozhovor. Tvojou doménou je kaskadérstvo na motorke a motorkárska kaskadérska show. Tú si v roku 2014, ako sa hovorí – „poriadne lapil za pačesy“, a pustil si sa do svojho sna úplne naplno. Láska k motorkám a kaskadérstvu si ale tiahol už od detstva...
Je to přesně tak. Sezóna 2014 byla hodně zlomová v tom, že jsem si musel díky okolnostem vybrat mezi tím, jestli budu pokračovat v tehdejší práci, což byla pozice vedoucího divize centra bezpečné jízdy Libros anebo se do toho naplno vrhnu jako motocyklový kaskadér, instruktor, manažer, organizátor, moderátor atd... V jednom. Asi je všem jasné, že jsem si vybral tu trnitější cestu ☺. Stunt ridingu se jinak věnuji od roku 2005.
Velkým paradoxem je, že motorky mě zajímaly jakožto vesnického kluka od mladých let, ale nikdy jsem aktivně nejezdil, nezávodil ani mě k tomu nikdo cíleně nevedl... Byla to pouze inspirace od starších kluků, kteří jezdili prostě na všem, co se dalo. Vesnice no!
Spomínaná show, vystúpenia v podobe exhibícií, to musí znamenať jediné - mať veľa správnych ľudí okolo seba ktorý prispievajú k tomu, čo vidíme potom ako diváci. Ľudia bez ktorých by to skrátka nešlo. Prezraď, kto všetko tvorí „Special Brothers Team“.
Wow.... To je teď těžká, ale skvělá otázka. Základním pilířem byla vždy partička SPECIAL BROTHERS... Lidé, kteří mi fandí, podporují mě a pomáhají. Ovšem opět díky životním zlomům, které se dnes a denně dějí, se tato partička v roce 2015 konvertovala do SPECIAL BROTHERS CREW – což je oficiální název pro náš kaskadérský team, kde najdete stále tu stejnou gardu - Michal „ Schimpi“ Holomek, Míra „Sporťák“ Frey, David „Stríťák“ Zavadský, Bohuslav „Chmelda“ Chmelař, Kuba Kykal, Patrick Peschel a Jarda Janovský. Společně si připravujeme motorky na sezónu, společně budujeme projekty jako třeba náš kamión a společně dáváme dobrý pivo a hodně se nasmějeme.
Ale pochopitelně jsou tady další lidé, bez kterých si nedokážu představit fungování svých projektů, protože jsou jejich pevnou součástí. Třeba Motofitness, Czech Stunt Day nebo Czech Stunt Grand Prix. Děláme toho moc, a proto je nás také hodně. Je to má sestra Evča, sestra Gabča, drazí milí rodiče, Pavel Peter, Kuba Novák, Míra Malyška, Roman Staroba, Luky Kanec, Barča, Rutan, Víťa, Moderátor Boží Váša a další a další…
Opravdu jsou to lidé, kteří jsou za těmi zábranami, schovaní někde v depu nebo zázemí, dělají dobře a svědomitě svou práci a jsou nedílnou součástí celku. A já mám radost, že spolu můžeme tvořit!
Vaša show sa parádne rozrástla, máte už i tímový kamión, kopec motoriek, štvorkolky... Skús nám opísať v krátkosti vaše zázemie v tíme, čo všetko potrebujete a prevážate na vystúpenia?
Kamaráde povím Ti, je to neuvěřitelné, kde se to posunulo. Někdy si to až neuvědomuji. Mít ten kamion, byl vždy takový ten tajný sen schovaný někde v hloubi tvé duše. A život plyne, ty nad tím více a více přemýšlíš a najednou se naskytne možnost. A ty si říkáš, kdy jindy než teď? Kdy?!
A tak jsme pořídili, starší návěs ze Slovenska a jeden starší tahač tady od nás od jednoho kolegy, pak následoval rok docela tvrdé a intenzivní práce. A bylo to. Ono se to moc lehce píše, ale přátelé realita nebyla žádný med... Jelikož jedna věc je KOUPIT tu monstrózní obludu a druhá věc je mít prostor, kde to rekonstruovat. Další náročnou věcí jsou provozní náklady a údržba. Ale opět, díky Radovanovi, Martinovi, Vlastíkovi, a dalším, lidem z oboru kamionové dopravy, kteří nám pomáhali, poskytovali zázemí… Se to podařilo. Výsledek, včetně fotek najedete na našem webu SPECIAL BROTHERS a také na youtube kanále můžete kouknout video blok, jenž je zaměřen právě na náš kamion.
Naše zázemí opravdu potřebuje kamion, protože disponujeme 13 ks techniky – čtyřkolky, motorky, trenažery, náhradními díly, a to se bavíme pouze o „Motoškole po zadním“. Když se jedná o moto show, ve výbavě nesmí chybět dostatečně velké ozvučení, prezentační stany, stojany, koberce, stoly, posezení ale také při větších akcích vozíme někdy i třiceti metrovou tribunu pro diváky.
Mimochodom, taká malá pikoška. Ty váš tímový kamión aj občas šoféruješ, však?
Já bych tu odpověď ještě drobně poupravil... Řídím ho téměř jenom já! Hrozně mě to baví a užívám si to. Ten pocit je pro mě uspokojivý. Sedneš do něj a víš, že jedeš na akci, kde to bude zase jedna velká zábava. Sedneš do něj víš, že tě nebude honit žádný dispečer abys spěchal a hlavně víš, že na tebe bude každý koukat a zdravit... To mě baví asi nejvíc.
Tvoj kolega na show je aj brácha Patrik. Vedieš ho ako mentor a dávaš mu rady ako sa zlepšovať? Alebo to nechávaš čisto na ňom?
Víš, asi se snažím, najít nějakou zlatou střední cestu. Nechat ho, aby si ve všem vymáchal hubu je škoda, protože jej to bude stát zbytečně zranění a zbytečně promrhaný čas. Když mu někdo může poradit, jak to udělat efektivněji, někdo, kdo už si tou cestou prošel… Ovšem na druhou stranu, je třeba nechat tolik ambiciózního a šikovného člověka, aby si vyšlapal vlastní dráhu. A občas si také okusil, co to znamená, že něco nevyšlo tak jak si představoval... Hledám „ideální harmonii“.
Nicméně je třeba si také říct, že už má 20 let, a v mnohých jezdeckých dovednostech mě přeskočil, což je naprosto skvělé a těší mě to. Teď je třeba to doplňovat o manažerské dovednosti, aby se to také mohlo stát jeho plnohodnotnou prací.
Adame, ako to je s údržbou motoriek. Technika dostáva nesporne zabrať a niektoré úkony je treba robiť často, motorky priebežne kontrolovať či neutrpeli škody aj medzi vystúpeniami. Musel si sa trochu pretransformovať aj na rolu mechanika?
Za ty roky jsem se dostal nepochybně do fáze, kdy vím, jak nezbytně nutné je mít motorku v dobrém stavu, jak nezbytně nutné je používat kvalitní materiály, nešetřit na tom a využívat nejlepší věci, které trh nabízí. Přesto stále motorky dostávají obrovskou nálož, a nevyhneš se ani drobné opravě pár minut před show… To se hold stát může. Pro tyto případy, vozím na show zásadně motorky dvě. Kdo je připraven není překvapen. Je to přeci jen pořád „technika“.
Každý Stunt rider musí být i sám sobě mechanikem. Někdo zkušenějším, někdo méně zkušeným, ale základní znalosti je třeba mít. Třeba já za ty roky svoje Kawasaki dokážu rozložit a složit nazpaměť.
Pro zásadnější úkony si jezdím za lidmi, kteří jsou ve svém oboru nejlepší. Jak třeba náš šéfmechanik Kuba, konstruktér Milan nebo pan Frank, který vlastní motorovou brzdu na ladění řídících jednotek.
Prezradíš nám ako prebieha nácvik nových trikov? Používaš nejaké žinienky, nafukovacie vaky alebo niečo podobné, kým si si trikom úplne istý?
Nácvik nového triku, který ale už někdo zvládá nebo udělá je hodně o internetu, o videu, které si rozeberete a pouštíte si jej dokola. To abyste měli co největší přehled o průběhu a provedení toho triku. Kdysi to bylo opravdu víc PUNK. Prostě „to tam pošlu“ a uvidím.
Například když jsme trénovali stojku na hlavě, pomáhal k tomu kamarád na kolečkových bruslích, takže ano je to určitě i o prostředcích, které můžeš použít pro snížení rizika zranění! Ale převá��ně o je opravdu o postupném zvyšování intenzity daného triku a o stovkách až tisících opakováních.
Kde berieš inšpiráciu na nové triky? Robíš to tak, že sa snažíš vylepšovať nejaký trik ktorý už máš zmáknutý na nový level? Pridaním niečoho nového? Alebo je to úplne inak?
Inspirace je ze zahraničí. Od jiných jezdců, ale s dodáním vlastní originality. Vždy je potřeba to takzvaně „došperkovat po svém“. Anebo to opravdu může být trik, který si sám vymyslíš a jdeš to prostě zkoušet. Kreativitě se absolutně nekladou meze. Seš v tom volný jako pták :).
Na to aby si zvládol náročnú show, to musí v sebe niesť aj mnoho hodín fyzickej prípravy. Ako sa pripravuješ na sezónu? Robíš iba silový tréning alebo i tréning na koordináciu či rovnováhu?
Fyzická příprava je důležitá i pro psychickou stránku, tím se řídím už dlouho. Nicméně, já nepatřím mezi kaskadéry s 60Kg. Takže mám svůj osobitý styl ježdění vůči mých 85Kg. Od toho se taky odvíjí můj trénink, který je více silový, proložený tréninkem koordinace a rovnováhy.
Ako mnohý vedia, okrem exhibícií a súťaží, pôsobíš aj ako inštruktor pre zlepšovanie schopností i nás, bežných motorkárov. Ja som mal možnosť absolvovať Tvoj kurz bezpečnej jazdy - „Motofitness“, a to dokonca dva krát. S odstupom asi 4-5 rokov. Časom ste sa vyvinuli, máte viac inštruktorov aby bola výuka ešte efektívnejšia. Povieš nám v krátkosti o spomínanom vývoji od úplných začiatkov z roku 2011 až po dnešnú podobu?
Je to tak, vše zase do sebe zapadá a navazuje. Když jako kaskadér denně podstupuješ riziko pádu a denně se na hranici toho pádu pohybuješ, máš logicky hlubší vnímání motorky. A když se naučíš tyto zkušenosti předávat, dokáže to pomoci ostatním motorkářům. Jak předcházet zbytečným chybám a pádům…
Ale i instruktor sám se rozvíjí a vyvíjí… Musí. Jinak by zakrněl. Pro mě se změnilo od roku 2011 to, že znatelně více jezdím po silnici. Taky jezdím na okruhu, jezdím i terén. To vše mi pomáhá se rozvíjet, a více pochopit motorku ve všemožných situacích. Naše motoškola se také pozměnila o čas, který trávíme při kurzu. Změnila se také metodika, aby byla pro účastníky efektivnější, a především jsme na to již 3 instruktoři, kteří se věnují maximálně 9 jezdcům. Tím jsme schopni zajistit lepší průtok informací a lepší zpětnou vazbu pro každého pilota.
Počas jedného z kurzov si nám spomínal, že obľubuješ jazdu na vode, i v rámci kurzu. Povieš nám prečo?
Jízda na vodě ti poodkryje jemné niance, jemné chyby, které při řízení děláš. Zároveň se při jízdě na vodě naučíš být maximálně uvolněný, což je mnohdy psychologická bitka. Neuvěřitelně mě baví ten viditelný posun na pilotech, a jejich radost, když pochopí, jak se s motorkou neprat...
Plánujete nejaké inovácie na ktoré sa môžeme v „Motofitness“ tešiť?
Určitě. Jednoznačně je to nový rezervační systém, jednodušší uživatelsky pro nákup kurzu. Ohledně ježdění, také rozšíření o kurz ROAD, který bude 1-2 a bude pro žáky, kteří prošli motofitness na polygonu. Bude to možnost rozšířit si trénink při jízdě na silnici.
To čo sa deje počas show, to vidia všetci – rev motora, spálené pneumatiky... Pre nás motorkárov úplná nádhera. Čo sa Ti ale odohráva v hlave keď si na ploche? Musí tam byť veľké sústredenie.
Uffff… To je taky super otázka. Ve mě se odehrává obrovské nadšení, protože mě to baví. Samozřejmě, drobná nervozita, která by se dala popsat možná jako vzrušení tu má každý. Ale především je to soustředění na nalezení harmonie mezi bezpečností a maximálními možnými prvky, které chci předvést. Jelikož bohužel platí, že až 60 % akcí není dostatečně zabezpečeno zábranami a únikovými zónami. Tudíž člověku pořád běhá v hlavě i to, aby se nic nestalo! Někdy stačí drobné kolísání motoru (třeba technická závada) abys z motorky spadnul. A to vážně nechceš, aby vlítla někde do lidí...
Shrnuto podtrhnuto, lidé vidí show, ty cítíš nadšení, bolest rukou, radost a zároveň nervozitu, euforii a koncentraci.
Tí čo sledujú MotoGP dobre vedia, že pretekári mávajú často rôzne rituáli ktoré nesmú vynechať kým sadnú na motorku. Spomeňme napr. už legendárne čupnutie Valentina Rossiho k motorke a chytenie stúpačky. To ho dostane do toho správneho pretekárskeho módu. Máš také niečo aj Ty?
Noooo, před každou show se musím jít vyčurat. To taky platí? :D :D
Tvoj šport, je dosť nebezpečný, často idete hlavne na súťažiach na úplnú hranu. Ako vyzerá Tvoja moto-výbava pre súťaž alebo exhibíciu? Používaš špeciálne chrániče ktoré možno my ako bežný motorkári nepoznáme?
Opět je to balancování mezi hybností a mezí mírou ochrany. Jednoduše řečeno v rámci ochrany bych chtěl mít nejlepší koženou celo kombinézu. Ale v rámci hybnosti bych chtěl jezdit skoro nahatý. Takže musíš najít zlatý střed. Ale nejčastější jsou moto džíny a textilní bunda.
Já používám samozřejmě top přilbu, dále celo hrudníkových chránič včetně externího páteřáku, pak chráničové kraťasy a kolenní chrániče. To celé překrývám džíny a textilní bundou. Na nohách mám kotníkové moto boty, které tolik nechrání, ale mají super hybnost. Na rukách krátké textilní rukavice, něco na styl motokrosových ovšem s větší ochranou kloubů na rukách.
Ty si srdcom motorkár. Jazdil si už isto na mnohých strojoch. Aké motorky sa Ti páčia z tých čo vidíme v obchode alebo na ulici?
Vždy mě fascinovaly rychlé závodní motorky. V poslední době to jsou především italské bestie, Ale pro jízdu a zábavu zbožňuji motárdy. Je tam hromada zábavy za málo peněz. Ale bacha. Přece jen už mám přes 30let a začínají mě táhnout retro styly a cafáče.
A akú by si volil Ty osobne k sebe domov? Môže to byť nová ale i stará motorka, kľudne veterán. Skrátka – „Čo by si vybral Adam Peschel do svojej súkromnej garáže?“ Bez ohľadu na rozpočet či vek motorky?
Ouuuu zase supr otázka, a vidím, že jsem na ní vlastně odpověděl předtím nahoře. Jsem multi milovník všech motorek. Takže mi pokládáš velice složitou otázku, respektive odpovím na ní jednoduše, ale ten seznam motorek bude veliký.
Nadělil bych si Triumph Truxtona 1200, k tomu Yamahu R1M a celé bych si to podtrhnul ostrým motárdem od Husqvarny FS450!!! Zároveň zbožňuji klasické motorky typu Yamaha R1 1999, Hondu Firebalde 954 v žluto-černé barvě, nebo Kawasaki ZXR 750 to je takový kult. Takže taky jednu :).
Jazdíš niekedy aj po bežnej ceste? Zostáva na to čas?
Rozhodně! Toho se nikdy nevzdám! Baví mě to. Zároveň pokud působím jako lektor v motoškole, musím najíždět tyto kilometry a mít neustálý přehled o tom co se děje na silnicích. Když chci někomu radit. Nenajezdím toho extra moc, cca 10 – 13t km ročně, ale když vezmu v potaz hodiny strávené tréninkem ve stuntu, hodiny v motoškole a hodiny naježděné na moto jen jako zábava, tak je to dost.
Teraz čitateľov možno prekvapíme, ale pár krát si sa vyskytol aj v televíznej reklame, ba dokonca i ako kaskadérsky dablér. Povedz nám niečo o tom, ako prebieha dablérstvo vo filme alebo natáčanie reklamy?
Ano taky se mi to podařilo. Natáčel jsem třeba pád do Sanitky 2, nebo průjezdy na motorce v reklamách či seriálech. Někdy ani nevíš co to vlastně je. Prostě jen přijedeš uděláš svou práci a jdeš pryč. Vzpomínám si na jednu super hlášku. Produkce říká: „potřebujeme, abys tady v zatáčce spadnul na zem a sjel do příkopy, ale nesmíš tu motorku moc zničit...“. Zmínil bych také, že jsme dělali pro Primu a Besip nejčastější dopravní nehody motorkářů, to bylo náročné natáčení, ale supr.
Trochu na Teba prezradím, že Tvojim snom sa bolo pozrieť do USA, podarilo sa? Čo všetko si navštívil?
Byl jsem v Jížní Americe, 33 dní na tour de Brasil. A ty kráso, to byl krutý zážitek. Mám rozepsaný deník den po dni. Ale zatím jsem ho nedopsal, třeba někdy... A k tomu snu. USA je destinace, do které se prostě musím podívat. Musím ten svět vidět! Chci ho vidět!
Ty si človek ktorý má rád výzvy a púšťa sa do nich s veľkým odhodlaním. Neláka Ťa skúsiť závodný okruh, road-racing, ako pretekár, prípadne motorkárska novinárčina?
Závodní okruh jezdím pro radost a pro zlepšení svých zkušeností a dovedností. Pravdou však je, že bych si road racing i vyzkoušel. Ale zdali k tomu vznikne nějaká příležitost, to se uvidí. To už vidím více reálně závody supermoto třeba.
Aké máš plány do budúcna, pre rok 2021, kde by sa naši čitatelia mohli s Tebou stretnúť?
Vize mám a ne malé. Otázkou je, co vše nám vláda dovolí.... Nicméně budou to motoškoly v Ostravě. Budou to motoškoly na Masarykově okruhu, určitě to budou různé show, které se podaří zorganizovat, ale především však tradiční CZECH STUNT DAY, ve které bezmezně věřím, že se opět podaří uspořádat.
Adame, díky za Tvoj čas. Naši čitatelia sú vo väčšine aktívny motorkári, jazdia po cestách do práce alebo iba tak. Čo by si im poradil alebo odkázal?
Přátelé, to nejjednodušší, co může být. Nehledejme v tom vědu... „Jen trénink dělá mistra!!!“ a „Předvídej vždy za ostatní!!!“.
Ďakujeme. Za Šeri – Motostories a tím Motolife.cz obrovská vďaka za odpovede, nech sa Ti všetko darí, nech a všetky plánované projekty klapnú na 105%!
Díky za pokec ☺.
Special
Zdroje fotografií:
• Šeri
• IG adam_special_peschel
• FB Adam "Special" Peschel
• www.adam-special.cz
• SteiSi Foto
• fotografzostravy