Ahoj
Matěji, Úvodom by som Ťa rád privítal v našom rozhovore. Mohol by si sa nám
v krátkosti predstaviť? Odkiaľ si a tak podobne?
Ahoj, já jsem Matěj Vít, je mi 18 let bydlím ve vesnici
jménem Chotěšice, nedaleko Poděbrad. Jsem student čtvrtého ročníku na Zemědělské
škole v Poděbradech.
Povedz nám, ako si sa dostal k závodom, skús
nám opísať Tvoje začiatky.
Vše to začalo, když mi bylo 5 let, taťka jednou přišel,
jestli bych nechtěl jezdit na motorce. Já řekl že ano, no, a tak první motorka
byla doma. Byla to Blata „dva a půlka“.
Poté jsme zakoupili další motorku tentokrát už trochu silnější Blata Elite 40
na ní jsme odjeli 2 sezóny. V té sezóně jsem vlastně vyhrál svůj první titul
Mistra ČR. Dále jsme chtěli už něco úplně jiného, než měli ostatní mí soupeři.
Proto jsme koupili tehdy náš poslední minibike a to Italský minibike od SG
Racing.
Začínal si ako 5 ročný, povedz nám, ako sa zrodí
v hlave 5 ročného chalana nápad pretekať?
Taťka viděl, že mi to očividně jde, tak jsme začali
jezdit hobby závody v Pražských Letňanech na letišti a v Pardubicích. Potom
jsme šli do MČR (Mistroství Republiky). Jezdili jsme také na Slovensko do
Skalice a do Dunajské Stredy. Později jsme byly také dvakrát na mistroství Evropy v Německu a v Itálii. V Itálii jsem
jel úplně poprvé Evropu, takže jsem se ani nekvalifikoval do závodu. Německo už
bylo pro nás lepší, no vlastně horší :). Nemohli jsme nastavit motorku, neměla
skoro žádný výkon. Ale i s motorkou, která neměla žádný výkon jsem dokázal na
vodě zajet v kvalifikaci třetí místo. To pro nás byl obrovský úspěch, když
si vzpomenu, že zamnou byly kluci, co dneska jezdí Mistroství světa MOTO 3.
My všetci máme radi pretekanie, ale sami
nepretekáme. Čo to znamená, hlave pre malého začínajúceho chalana. Ako vyzerali
Tvoje tréningy?
Už od mala jsem vždy chtěl jezdit na co nejvyšších
příčkách. Myslím si, že jsem se hodně naučil v dětství, co dokážu využít i
teď na velké motorce. Měl jsem na trénování supermotarda Polini XP4T 110, to
byla vlastně moje první motorka, na které jsem musel už řadit.
Kto s Tebou začínal možno zo súčasných
jazdcov ktorých by mohli čitatelia poznať? Skús si na niekoho spomenúť.
Asi nejznámější je Filip Salač (MOTO 3), právě s ním
jsem byl dvakrát na Mistroství Evropy. Dále také třeba Petr Svoboda (SSP 300),
Ondra Vostatek kterého jsem učil na motorce.
Čo vaši? Bez ich
podpory by to isto nešlo. Čo vravia na Tvoje pretekanie
dnes? Isto majú trošku strach. Hlásiš sa im hneď po závode?
Na závody jezdím s tátou, na prvním závodě, který
jsem jel (Jarní Cena Brna) mi táta po závodě řekl, “Když si jel do závodu a
odstartoval, měl jsem velký strach, aby ses mi vrátil v pořádku“ a když
jsem přijel do cíle, bylo na něm vidět dojetí a radost, že jsem v pořádku
a s dobrým výsledkem. I teď po sezoně, vím že má táta vždycky strach, aby
se něco nestalo a dojel jsem.
Vieme o Tebe, že máš za sebou i pekné
úspechy, pochváľ sa nám, čo sa Ti podarilo za Tvoju kariéru.
V deseti letech jsem byl vicemistr ČR, první na
Slovensku a velký význam pro mě bylo to třetí místo na ME v Německu v
kvalifikaci. Jinak tuto sezónu máme největší úspěch druhé místo v Trenčíne na
Slovensku. Dymokury byl můj druhý závod na přírodním okruhu a dojel jsem tam 7.
Byla tam velká konkurence z IRRC.
Kde jazdíš teraz aktuálne?
Letošní sezónu se nic moc nejelo, kvůli COVIDU, ale jel
jsem celou sezónu DAFITEM, Jarní a Letní cenu Brna. Jarní cena byl můj první
závod po osmileté pauze, dojel jsem tam 18. na vodě z 33 jezdců, druhý závod se
už jel na suchu, a to jsem dojel 15. Pak jsem jel v Trenčíně, kde jsem si vyjel
své první druhé místo na R6. Dymokury máme zhruba 5 km od domova, takže naše
účast tam nemohla chybět. V Dymokurech jsem jel poprvé v životě a dojel
jsem 7., hned za Michlaem Veckem.
Ako sa Ti jazdí s Yamahou R6? Skús nám ju
trochu opísať. Je pekelne rýchla, však?
Jezdí se mi na ni skvěle a strašně mě to baví, ale je
to stále moje první velká motorka, na které jedu první sezónu. Třeba přijde
nějaká nová příležitost, na čem mohu závodit.
Má Tvoja motorka niečo špeciálne čo iný nepoužívajú?
Nemá žádné úpravy, co se týká motoru je to STOCK
(sériový motor), jediné, co tam je tak podvozek, pitlimiter a palivové mapy.
Koluje sa o Tebe, že Ti sedí jazda na vode.
Je to pravda? Si rodený „vodník“?
Ano, vodu mám rád, protože si myslím že na ni jedu lépe
než moji soupeři. Ale díky komu se mi tak daří na vodě, je můj taťka, který mi
poradil, co mám dělat a jak mám jet. To si pamatuji už od mých začátků.
Povedz, akým spôsobom sa udržuješ vo forme počas
sezóny aj mimo nej? Máš osobného trénera alebo cvičíš sám?
Jezdím trénovat na crossce mám Kawasaki kx250f 2017,
jinak jezdím na kole abych pořád držel nějaká řídítka v ruce. Můj trenér
je taťka.
Aha, takže Ti nie je cudzí ani offroad, berieš to
iba ako doplnkový tréning k cestným pretekom alebo na nej aj nejak pretekáš?
Beru to pouze
jako trénink, abych nevypadl z rytmu.
Jazdíš po ceste na motorke i v súkromí?
Máš nejakú ktorú používaš i na cestu do premávky?
Občas jezdím, ale hodně výjimečně, spíše to beru jako
část relaxu a odpočinku. Mám Kawasaki
Zephyr 550. Ani to není žádný žávoďák, spíš veterán.
Matěji, ako je to so sponzormi v Čechách.
Zháňajú sa ťažko alebo ľahko? Skús nám povedať ako je to náročné nejakého
sponzora získať a aké to stojí úsilie?
Většina mých sponzorů jsou taťkovi přátelé a kamarádi.
Shánění sponzorů je pro mě zatím velkou neznámou, táta se pokusí nějaké
sponzory sehnat, ale vím že to není jednoduché… Snad se na nás usměje štěstí!
Bez nich to bohužel nepůjde.
Poraď našim čitateľom, kde by mali začať ak by uvažovali
o pretekaní tak ako Ty? Na koho sa obrátiť?
Hlavně by měli mít vztah k motorkám obecně. Mít chuť a
odhlodání dělat něco co nedělá každý smrtelník. Dnes se to dá vyzkoušet v nějaké
moto škole nebo akademii, ať už je to na minibiku, ovále nebo velké motorce.
Všimol som si, že používaš už od minibike
štartovné číslo #58, je v tom nejaká symbolika? Prezraď nám viac.
To je pravda. Používám ho už od mala. Moje číslo má
velký význam. Pětka, protože jsem v pěti letech začal jezdit a osmička, protože
jsem se 8. ledna narodil.
Tiež sa dívam, že ako prilbu máš Shark, replika
Scott Redding. Odprezentuj nám ju trošku. Je vidno, že má závodnú
aerodynamiku... Ako si s touto prilbou spokojný?
Ano mám. Už když vyšla poprvé tak jsem na ni koukal. Je
to hodně dobrá helma na okruh i na obyčejní cestu. Je také lehká a hlavně
bezpečná, což se na okruh hodně hodí.
Řekl bych že je to naprostá špička! I to křidélko má svůj význam. Kvůli
skvělé aerodynamice obtéká proud vzduchu perfektně tělo jezdce.
Máš nejaký zvláštny rituál na závodoch, prezraď,
ak to nie je tajné.
Žádný nemám, ale jsem vždy před závodem rád sám. Musím
se naladit na správnou vlnu. Vše si urovnat v hlavě abych neudělal žádnou
chybu.
Čo plány do budúcna, kde by si chcel svoje
pretekanie smerovať?
Příští rok chceme zkusit Aple Adria CUP. To je teď náš
velký cíl. Potom uvidíme, jak se nám tam bude dařit. Chceme odjet nebo dva
závody, podle toho jestli se nám na základě letošních výsledků podaří sehnat
nějakého partnera, bohužel je to tak, bez partnerů to nejde…
Rada na záver, čo by si odkázal motorkárom?
Nezávoďte na obyčejných silnicích, jestli se chcete
předvést, tak jen na trati nebo na uzavřené ploše, protože silnice není okruh.
Hlavně vždy dojet domů.
Matěji, moc díky za Tvoj čas a budeme sa
z Miluji Motorky tešiť na ďalšie stretnutie!
Já moc děkuji za tento rozhovor, budu se těšit na další
setkání s Vámi. Ahoj :)
Matěj Vít:
FACEBOOK
IG
Sponzorship
MMB
LOSTAV
MONTEX WELDING
STK NOUZOV
AUTODÍLNA ZÁHORNICE
SDRUĚNÍ SOUKROMÝCH PODNIKATELŮ BOSTR
NKB STŘECHY, FASÁDY